كاتب الموضوع :
mohamed adel
المنتدى :
القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
الجزء الجديد
إنها الساعة 12 منتصف الليل وكان المحامي شوقي الشوربجي يخرج من باب مكتبه وهو في طريقه إلي سيارته . سمع صوت رنين المحمول رنه رسالة فتح الرسالة فوجد محتوي الرسالة الأتي : الإهمال يدمر . الإهمال المتعمد يقتل .
لم يبالي و أغلق الرسالة ثم استقبل رسالة أخري فتحها فوجد مجموعه من الرموز الغير مفهومه أغلق الرسالة وهو يقول:
- من هذا السخيف ؟
اتجه نحو سيارته ثم سمع صوت يناديه من بعيد: شوقي شوقي
التفت إلي الصوت ليجد فتاه يغطيها شعرها الأسود الأبيض تقف بعيدا تحت عامود النور والضوء مرتعش لا يوضح وجهها
نظر و هو يحاول إن يعرف من. ثم قال: مين ؟
قالت والضوء المرتعش علي وجهه : أنا ياسمين .
شوقي : ياسمين مين ؟
ياسمين وبدا علي صوتها الغضب : كده برضه تنسي ؟
شوقي : انسي إيه
ياسمين: قضاياك
قالتها وقد أتنقلت من مكانها إلي المكان الواقف فيه مباشره في اقل من الثانية .
أصاب شوقي الفزع و سقط علي الأرض. ونهض هو يلهث ليجد لا احد أمامه نهض بسرعة وفتح باب السيارة وجلس ووضع المفتاح ليشغل السيارة ثم سمع نداء مره أخري: شوقي
نظر بجانبه فوجد ليلي و الدماء تنزف من رقبتها ومن عيونها ثم قالت : - أين سنذهب يا شوقي ؟
أطلق شوقي صرخة عاليه ثم خرج خارج السيارة وهو يجري والخوف يسيطر عليه تماماً و انطلق يجري كالمجنون ثم سمع صوت ياسمين يأتي من خلفه : أنت فاكر نفسك ح تروح فين !
التفت إلي الوراء فوجد ياسمين تقف خلفه .
قال هو يلهث : أنتي عايزه مني إيه ؟
قالت وهي تتقدم نحوه بهدوء إلي إن التصقت به وتحول وجهها إلي جمجمة: دمك !!!
ثم قامت بدفعه ليجد نفسه يسقط من فوق شلال كبير من الدماء ويسقط في قاع الشلال و الدماء تنهمر عليه. أطلق صرخات هيستريه. ثم انجرف مع تيار النهر قليلا ثم وجد مجموعه من التماسيح تتجمع حوله و هو يستمر في الصراخ. ثم انقضت عليه التماسيح دفعه واحده لتمزقه إلي أشلاء.إلي إن أصبح جسمه قطع غير متصلة ويمتزج دمه بنهر دماء.
............................................................ ...........................
أنا حا جنن قالها مدحت وهو ينظر إلي أشلاء جثه شوقي في مسرح الجريمة .
د علي : الجثة جميع أجزاء الجثة موجودة ماعدا جزء واحد أنت عارف إي جزء أنا باتكلم عنه.
مدحت في حاله عصبيه : أنا عايزك تديني تفسير علمي إيه إلي ممكن يكون عمل في الراجل ده كده ؟
د علي : ألطريقه التي تم تمزيق بها الجثة دي طريقه حيوان مفترس بفك قوي نقدر نقول أسد أو تمساح مثلاً.
مدحت: أسد أو تمساح يا سلام يعني أسد يهرب من جنينه الحيوانات علشان يقطع جثه البني ادم ده بس لا وكمان مايكولش إلا عضوه الذكري بس داه إيه أسد عامل دايت ولا تمساح إيه ده إلي هاربان من وراء السد العالي علشان يجي يأكل عضو ذكري .
د علي وهو يرحل : أنا شغلي خلص هنا .
مدحت : شكرا يا دكتور .
نظر مدحت إلي نور وقال : عرفت إيه عن الضحية
نور : أنا لا قيت ألرخصه في العربية بناعته اسمه شوقي الشوربجي يعمل كمحامي سنه 55 أديني وقت علشان اجيب لك تفاصيل أكثر .
نظر مدحت وسط الأشلاء فوجد جهاز المحمول ملطخ بالدماء نظر إلي أخر رسالة فوجد مجموعه من الرموز ومصدر الرسالة نجمه خماسيه محاطة بدائرة .
رن هاتف مدحت
مدحت : الو
هشام : أنا هشام اسمع أنا لاقيت حد ممكن يساعدنا .
............................................................ ............
- مين ده اللي ح يساعدنا ؟
قالها مدحت لهشام إمام ردهة في جامعه القاهرة.
هشام : د رمزي وجدي انه متخصص في الأديان الغريبة وفك الرموز والشفرات.
مدحت : خلينا نشوف ح يقول إيه .
طرق هشام علي الباب ففتح الباب رجل يبدو في الخمسينات من العمر ذو شعر أشيب وذقن دوجلاس ونظاره وهو طويل القامة.
د.رمزي : تفضلوا .
دخل كل من هشام ومدحت إلي الغرفة وجلسا إمام مكتب د. رمزي ووضع مدحت التليفون المحمول وبجانبه الشريحة قام د. رمزي بفحص الرسائل .
هشام: النجمة مش بتاعه عبده الشيطان؟
د رمزي : أنت صح ولكن ماتخصش عبده الشيطان لوحدهم في ديانة اسمها ويكا رمزها النجمة.
مدحت: وإيه الديانة دي ؟
د طارق : ديانة الويكا اتعرفت أول مره عام 1954 من قبل رجل انجليزي يدعي جيرالد جرنادر وفي هذه الوقت كان اسمها
Witch craft أو مايعني ممارسه السحر أو حرفه السحر. وحسب زعمه إن الديانة دي كانت موجودة قبل الميلاد ولكن لايوجد إثبات علي ذلك وهي ديانة وثنيه ولديهم أكثر من اله.
هشام : والنجمة ترمز إلي إيه؟
د رمزي: عندما يمارسون السحر فأنهم يقفون في دائرة فوق هذه النجمة والنجمة ترمز اللي الشرق. الهواء- الغرب. الماء- الشمال. الأرض- الجنوب النار
مدحت :وليه عمرنا ماسمعنا عن الديانة دي؟
د رمزي: بسب إن الديانة دي منتشرة في أوروبا وأمريكا أنا عمري ماسمعت عن حد عربي أو مصري يتبع ديانة الويكا.
هشام: يعني اللي يبعت الر سائل دي أجنبي ؟
دمزي: الاحتمال الأكبر يقول كده .
اخرج د رمزي قلم واخذ يفك رموز الر سالتين وبعد إن أنتهي أعطاهم الورقة اخذ هشام الورقة و قرأها بصوت عالي: ابراكادبرا أيها الإله المكرم فلتجعل من الطريق الذي يسير عليه الحثالة غير موجود بعد ألان و حقر من ذكورته .
نظر مدحت الي هشام وقال هذا يتطابق تماما مع حادثه أحمد الشريف
أكمل هشام القراءة وبدا علي صوته التوتر: ابراكادبرا أيها الإله المكرم فلتجعل من جسد الحثالة أشلاء و حقرمن ذكورته.
مدحت هذا يتطابق مع حادثه طارق
نظر هشام اللي د رمزي وقال : الخلاصة أن الشخص الراسل هو أجنبي يتبع ديانة الويكا.
د رمزي: أولا علشان يستخدم الموبايل لإرسال تعاويذ فانه شخص ذو خبره في الاتصالات وثانيا علشان الشخص ده يلقي تعاويذ بالقوة دي لازم يكون مطلع علي كتاب الظلال .
مدحت : إيه كتاب الظلال ده ؟
د رمزي :كتاب الظلال يحتوي علي اقوي وأقدم التعاويذ الخاصة بالويكا ومعني إن شخص ده مطلع عليه أو عنده نسخه منه انه مش شخص عادي
ثم أكمل وبدت عليه الجدية الشديدة ده واحد من الكهنة الكبار.
…………………………………………………..
- بذمتك مصدق كلمه من اللي قالها؟
قالها مدحت لهشام وهما يسيران باتجاه سيارة مدحت .
نظر إليه هشام في ثقة وقال: مصدق كل كلمه.
مدحت: ياعم سحر إيه وويكا إيه! ده شئ مش منطقي.
هشام : والتفسير العلمي وصلك لنتيجه ؟
مدحت : ايوة كلام ده مايخوشش النافوخ.
هشام : وإيه إلي في حوادث دي يخش النافوخ.
رن هاتف مدحت
مدحت : الو
نور : أنا نور لاقيت معلومات عن شوقي الشوربجي.
............................................................ .........
شوقي الشوربجي ضابط سابق ومحامي حالي متزوج وفاحش الثراء ويبلغ 55 سنه
قالها نور لمدحت وهشام وهما يجلسان في مكتب مدحت.
هشام : إيه مصدر ثروته ؟
نور : ذا اغرب حاجه من حوالي 6 أشهر كان شوقي ضابط عادي جداً وفجاءه استقال وبعد حوالي شهر وصلت ثروته إلي 2 مليون جنيه !!
مدحت : مش معروف المصدر؟
نور : حسب الأوراق التي قدمها شوقي تثبت انه كان له عم يدعي لطفي الشوربجي وكان مليونير وعندما مات ترك له الثروة في الوصية .
هشام : إيه هي أخر قضيه توالها ؟
اخرج نور مجموعه من الأوراق وقال : قضيه اختفاء ياسمين لانكستر
نظر مدحت وهشام إلي بعضهم البعض .
مدحت : وإيه نتيجة التحقيقات ؟
نور : لم يتم العثور عليها.
هشام : لانكستر هي أجنبيه ؟
نور : ابنه جون لانكستر انجليزي ومني كمال مصريه .
مدحت : ما ذا نعرف عن الأب ؟
نور : أتي إلي مصر للعمل في بنك انجليزي كمحاسب وإداري وتزوج من مني كمال وأنجبا ياسمين وتوفي عام 1990 .
هشام : ماذا كانت ديانته ؟
نور : غير معروف.
مدحت : من كان المشتبه بهم في قضيه اختفاء ياسمين ؟
فتح نور ملف القضية : أحمد الشريف- طارق الرشيدي- حسني الشوربجي- ليلي فهمي - نادر شعبان.
هشام : واضح إن دي قائمه الموتّ!!!!
مدحت : مني كمال هي فين دلوقتي ؟
نور: 7 شارع 9 المعادي.
............................................................ ............................
قام هشام بالطرق علي باب فيلا لانكستر.
فتحت الباب سيده تبدو في الستين من عمرها وذات شعر بني طويل وعيونات و ضئيلة الحجم
مني : أفندم ؟
مدحت : مدام مني كمال ؟
مني: ايوة.
مدحت: أنا الضابط مدحت وده الصحفي هشام عبد الرحمن.
مني: إي خدمه؟
هشام : عندنا أسئلة بخصوص جوزك .
قالت وهي تدعوهم للدخول :اتفضلو
جوزك كانت ديانته إيه ؟
قالها هشام هو يجلس علي الاريكه.
مني : مسلم .
مدحت : وقبل الإسلام ؟
مني : كان ينتمي للديانة تدعي الويكا .
نظر مدحت اللي هشام .
هشام : ما ذا عن ليله اختفاء ابنتك ياسمين ؟
مني : قالت أنها راحت تزور ليلي فهمي وما رجعتش من ساعتها.
مدحت : وأنتي تظني أن المشتبه فيهم هم وراء اختفاء ياسمين.
قالت والغل في صوتها : بكل تأكيد.
هشام : جوزك كان عنده أخوه أقارب؟
مني : عنده بنت من مراته المتوفيه.
مدحت : اسمها إيه ؟
مني :اندريا لانكستر.
هشام : وطبعا اندريا ديانتها الويكا.
مدحت : وتعرفي فين اندريا لدوقتي ؟
مني : ما اعرفش انقطعت زيارتها من ساعة اختفاء ياسمين.
هشام : كانت علا قتهم قويه ؟
مني : جدا كانت بتيجي مصر مخصوص لزيارة ياسمين.
مدحت : طب هي موجودة في مصر لدوقتي ولا في انجلترا؟
مني : اندريا ما تحبنيش لأنها بتلومني لترك أبوها ديانة الويكا .
هشام : عندك صوره ليها ؟
قامت باتجاه المكتبة وأخرجت احد الألبومات وأخرجت صوره وأعطتها لهشام نظر هشام ومدحت إلي الصورة كانت ياسمين تقف في الصورة وبجانبها أمرآه تبدو في الثلاثيات من العمر ذات شعر اصفر طويل وقوام طويل وعيون زرقاء وبشره ناصعة البياض وتبدو في الثلاثينات من العمر وتبد و عليها وياسمين السعادة في الصورة.
نهض مدحت وهشام .
مدحت : شكرا .
مني : ممكن أعرف الا سئله دي كلها كانت ليه؟
مدحت : بنحاول فتح القضية من جديد.
............................................................ ..................
- أنت كان قصدك الكلام دا فعلاً ؟
قالها هشام لمدحت وهما يجلسان في سيارة مدحت .
مدحت : هي دي الطريقة الوحيدة اللي اقدر اخلي القضية دي رسميه.
هشام : أنا بس ماكنتوش عايز نوعد وعود كدابة.
مدحت : أنت مش فاهم حني لو لقينا اندريا حنبقض عليها بتهمه إيه ؟رسائل الموبايل مافيش إي دليل علي وجود شخص تاني مع إي من الضحايا الثلاث
هشام : ممكن نحاول نوقفها
مدحت : نقف إيه إحنا مش فاهمين إي حاجه أصلا ًومش متأكدين أنها هي ولا لأ.
............................................................ ............................
ياسمين كان لها عيون مثلي .
كان لها وجه مثلي .
كان لها شعر مثلي .
كان لها صوت مثلي.
كان لها شفاه مثلي .
كان لها حياه مثلي .
كان لها جسد مثلي .
كان لها عيون مثلي .
كان لها انف مثلي .
كان لها نظرات مثلي.
كان لها مخاوف مثلي.
كان لها لحظات سعادة مثلي .
كان لها لحظات حزن مثلي.
كان لها أحلام مثلي.
كان لها قلب مثلي .
كان لها صوت مثلي.
كان لها إحساس مثلي.
كان لها هوايات مثلي .
وألان لا توجد ياسمين.
ليس لديها حياه مثلي.
ليس لديها وجه مثلي.
ليس لديها عيون مثلي.
ليس لديها شفاه مثلي.
ليس لديها صوت مثلي.
ليس لديها شعر مثلي.
ليس لديها جسد مثلي .
ليس لديها نظرا ت مثلي.
ليس لديها انف مثلي.
ليس لديها مخاوف مثلي.
ليس لديها لحظات سعادة مثلي.
ليس لديها لحظات حزن مثلي.
ليس لديها أحلام مثلي.
ليس لديها قلب مثلي .
ليس لديها هوايات مثلي.
العالم حرمني من ياسمين من أجمل زهره جعلت لحياتي أجمل رائحة
وأنا سأحرم العالم من الحثالة التي حرمتني من ياسمين .
............................................................ ............................
...................
التعديل الأخير تم بواسطة mohamed adel ; 21-08-08 الساعة 01:14 PM
|