لمشاكل التسجيل ودخول المنتدى يرجى مراسلتنا على الايميل liilasvb3@gmail.com






العودة   منتديات ليلاس > قسم الارشيف والمواضيع القديمة > الارشيف
التسجيل

بحث بشبكة ليلاس الثقافية

الارشيف يحتوي على مواضيع قديمة او مواضيع مكررة او محتوى روابط غير عاملة لقدمها


3 حاجات مهمة ؟؟؟؟؟ ..*.. اذا مادخلتو ح تزعلوني : ( .

:besm8dg4: اهلين؟ كيفكم يا ليلاسيين ؟ يارب بخير انا زعلانة منكم مررررة : ( وقلبي يوجعني ... عندي 3 حاجات مهمة ....

 
نسخ الرابط
نسخ للمنتديات
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 13-07-08, 09:46 PM   المشاركة رقم: 1
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عضو مميز


البيانات
التسجيل: Oct 2007
العضوية: 50932
المشاركات: 4,897
الجنس أنثى
معدل التقييم: فتاة الجليد الأحمر عضو بحاجه الى تحسين وضعه
نقاط التقييم: 48

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
فتاة الجليد الأحمر غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : الارشيف
Thumbs up 3 حاجات مهمة ؟؟؟؟؟ ..*.. اذا مادخلتو ح تزعلوني : ( .

 


؟؟؟؟؟ ..*..

اهلين؟

كيفكم يا ليلاسيين ؟ يارب بخير

انا زعلانة منكم مررررة : (

وقلبي يوجعني ...

؟؟؟؟؟ ..*..

عندي 3 حاجات مهمة ....

1/ اول شي خارطتي الجديدة بعنوان ... } دموع راقصة على أنغام البعد {
مش شايفة احد شافها ولا رد عليها


دموع راقصه على أنغام البعد الاجمل من خواطري على الاطلاق

2/ تاني حاجه بحث اسمه .. } قوة التفكير { >> لكي تفهم نفسك
وانا متأكدة .. انه ح يعجبكم ...
لو قرأتوه بتمعن ح تفهمو نفسكم وح تفهمو الناس كيف يفكرو وبإيش يشعرو
^_*


} .. قـــــوة التفكيــــــر .. { ... .>> ممتع مفيد جداً لتفهم نفسك

3/ البارت الجديد من روايتي .. زهور على أرض يابسة ...
عشان يعني اخرت اسبوعين واعتذرت..فقدتو الحماس وما احد تابع ؟؟؟
ولا احط لكم عذر ..واقول ماعندكم خبر انه نزل!


رابط الرواية
زهور على أرض يابسة متوقفه من 2008

رابط البارت الجديد اللي نزل اليوم ..

زهور على أرض يابسة متوقفه من 2008


مقاطع متفرقة من الرواية ..

اصايل تتكلم وصوتها رايح مع البكا ..مبحوح: خالد انا في شي ماقلتلك عليه ..طوال سنتين
خالد جنب السيارة على الشارع حس انه في شي خطير!
اصايل بصوت مبحوح بتحاول انه يكون حازم شوي: انا
انا احبك
وكنت صادقة معك الا....
اقصد كنت دايماً صادقة معك فكل شي
لكن .. في شي ماتعرفو عني
انا عمري 19 سنة
بالرغم من اني صغيرة وحلوة.. لكن...انا......انا
بصوت مرتجف : انا مطلقة يا خالد!
...........................................................

سيجارة في يدها .. وجالسة رجل على رجل
وتخبط برجلها ع السيراميك ..مع وقع الدق والاغاني
والمكان مع الاضاءة الملونة كأنه دسكو
ومن وراها ... سارة تنادي عليها ويادوب صوتها مسموع مع صوت الاغاني العالي:
جود
جود

جود تلتفت بثقة كاملة : نعم

سارة: ماقلتي لنا وين عامله شعرك وين عملتي الهاي لايت والكيرلي؟؟
اشواق كانت ترقص ..
تجلس وهي تضحك وهي تهز براسها : صحيح لابق عليكي كثير

جود وهي تطفي السيجارة ..وتضحك : جد؟ سر المهنة مارح اقول وين!
وتكمل ضحكتها بصوت اعلى ..
وتطالع في ساعة يدها اللي مبين انها ماركة..: انا شكلي اتأخرت يا بنات
بتصل الحين في واحد من الشباب اللي اعرفهم يجي يوصلني البيت
....................................
غزل راحت الصالة وفتحت الشباك ونزلت الستارة..
دحين اجهزلي فطور وبعدها اخدلي نووومة ياسلااام
طبعاً وهي بتفتح الشباك لقت سيارة دوبها واقفة عند الباب
سيارة ...(..)
فخمة .. اتفاجأت وزي نظرات فضول
وعلى دخلت هيا عليها الصالة ايش قاعده تسوي
غزل: هيا الحقي شوفي هاذي السيارة
وتلتفت على هيا وترجع تطالع في السيارة
غزل وكأنها اتكلم نفسها: احنا مين عندنا في العمارة ناس اغنيا
هيا: تضحك هههههه
كلهم اغنيا الا احنا .. نسيتي انو احنا مأجرين شقة بواب العمارة
يعني مو مثل الشقق اللي فوق
..
والا ويطلع من السيارة واحد
طويل ..كتافه عريضة شوي
لابس ثوب وغتره.. ونظارة شمسية
قفل السيارة .
وطالع على نفس العمارة

غزل وهيا يجرو على باب الشقة ويطالعو من العين السحرية
دخل العمارة وطلب المصعد.. وطلع
غزل طالعت في هيا وما كأنها مصدقة!
هيا تتكلم بانبهار: شفتيه يجننننن
مين هذا ؟؟
غزل : سارحة تفكر
مين يكون؟؟
الا وشوي يسمعو صريخ
غزل: ايش هالصوت؟؟
.....................................
طارق: البنت اسمها غزل عمرها 19 سنة ..من جيران فهد بنفس العمارة
الواضح انها فقيرة لأنهم ساكنين في شقة بواب عمارة ..و ساكنة مع امها واخواتها بس
وليد بصوت منخفض اكثر من الطبيعي وكأنه حس انه في شي : وليه وين ابوها؟
طارق: مو موجود
يعني البنت تربية حريم !
ماعندها لا ابو ولا اخو
بضحكة ..يعني فرصتك
وليد اتضايق من لهجة طارق وكلامو عن البنت: اها وايش تقصد بكلامك
شوف يا طارق
احنا نلعب مع البنات .لكن مع البنات اللي يبغو اللعب
اما بنات الناس اللي مايبغو اللعب عمرنا ماضحكنا عليهم
سامعني؟ كلامي مفهوم؟
طارق بقهر: لا ماقصدي كذا
انت فهمتني غلط..
بس قصدي لما اتثقلت عليك ماكان احترام بجد
تلاقيه دلع بنات
وليد: ياطارق حرام عليك يا آخي
هاذي مسكينة ..تلاقيها يتيمة!
طارق: مدري بس ما اتوقع انها يتيمة ..على فكرة ترى فهد شكلو حط عينو عليها
وقبل ما انسى وليد احسب حسابنا انا وفهد
يمكن نجيك عالشقة بكرة او بعده ونبيت عندك يومين
.......................................................

طق طق طق
انفتح باب الغرفة وهي لسا جالسة تتأمل بالاشياء اللي حواليها مبهورة
وانتبهت فجأة انه الباب انفتح التفت وهي واقفة .. طالعت
لقت ... اللي فتح الباب مو ريم
واحد طويل ..كتافه عريضة شوي .لابس ثوب وغترة .. ويده في الكبك ..كبك الثوب..
حالق دقنه خليجي .. عيونه واسعة ورموشه كثيرة ..خشمه واقف حد السيف....
وريحة عطره سابقته ..
انصدمت
عيونها وسعت ..وفتحت فمها ..
جلست متنحة فوجهه مو مستوعبة انها دقت غرفة ثانية غير غرفة ريم
ومين هذا اللي قدامها..هو نفسه اللي اليوم الصبح من بعيد ..حاتم!
هو اتفاجأ .. بنت حلوة وناعمة..بيضة شعرها اسود طويل ..
فعيونها السودا الواسعة تنعكس نظرة مفاجأة وبراءة
غريبة اول مرة يشوفها..لاااا و تدق باب غرفته كمان !!
غزل متنحة تحاول تستوعب
بس مافي احد في البيت .. كان المفروض يكون مع الرجال تحت..بس الواضح انه كان يجهز نفسه لهم
جلست متنحة وهادي الافكار مرت فثواني ..صنمت يدها فشعرها..مش قادرة تنزل يدها ..حاسه نفسها انشلت..ومش قادرة تتحرك .. صارت تسمع دق قلبها فأذنها ... قلبها حاسته بيخرج من صدرها..خدودها حمرت.فصارت اكثر جاذبية . من العصبية اوالخوف ..شكله من الخجل ..
مو عارفة ..ايش الاحساس اللي مو فاهمته!
حاتم رفع حاجب بسخرية .. وضحك : تأمريني بشي؟
............................................................ ..


آخر مقطع من البارت الجديد اللي نزل اليوم

............................................................ ................

كانت بيتهم شقة في عمارة فخمة في شارع التحلية..هادي الشقة جديدة ..
هي ما اتأقلمت الى الان في جدة ...
مالها خمس شهور واصلة من امريكا
فتحت باب السيارة : شكرا سراج ..
مسكت شنطتها .. وخرجت من السيارة وهي تفكر ..
امريكا .. امريكا .. كل شي هنا غير
واتذكرت نظرة تركي وهو في السيارة ..
حتى تركي ..كانت نظرته مفاجأة ..يترى من ايش؟
عشاني راكبة بنص الليل مع سايق لوحدي
ولا عشاني كاشفة وجهي حتى برا المستشفى
ولا عشان ايش؟!!
تركي ..هادا لغز جديد بحياتي ..
أي لغز واي جديد ..
هو مو المريض ..اخته المريضة ..!!
ضحكت مع نفسها ..لما اتذكرت انه افكار الناس دايماً عن الاطباء النفسانيين
انهم دايماً يحب يمرضو الواحد حتى لو مو مريض!
طلعت بالمصعد .. وطلعت المفتاح من شنطتها بعصبية .. من افكارها المزعجة
طول الطريق وهي تفكر فيه!
يمكن لأن الموقف كان مفاجيء لها بس!
فتحت الباب...
كانت الشقة كبيرة الى حد ما ...
في البداية مدخل .. الجدران مغطية باللون الاورنج والسيراميك بيج وفيه اورنج
وبعده صالة صغيرة ... مافيها الا كنبتين وطاولة
وعالجنب الايمن في ( سيب )- ممر قصير..
فيه غرفة لعمتها وصالون *مجلس*...وحمام
اما الجهة اليسرى
من الشقة .. كانت كأنه جناح لوحده مفصول .. ممر طويل
في نهايته.. صالة فيها كنب تلفزيزن وفيديو واستريو.. تجمع مابين 3 غرف (غرفة منهم لسوزان وغرفة للضيوف وغرفة مكتب خاصة بالكومبيوتر والكتب) ومطبخ وحمامين
دخلت بهدوء.. الشقة
واتسحبت على غرفتها ..
كانت الجدران مغطية باللون الليموني
واثاث الغرفة من الخشب الامريكي الجامد
بني محروق .. بني غامق
فتحت النور ..
كان السرير على يدها اليمين وحتى بعده البلكونه ..
وقدامها الشباك التاني وجنبه من الجهة اليسرى للشباك ..التسريحة
وعلى يدها اليسار *اليسرى* الدولاب
طويل عريض
دايماً تتضايق من الاثاث الخشن اللي زي دا
بس مو هيا اللي اختارته .. هي جات من قبل خمس اشهر
ما ضافت لغرفتها غير الابجورات واللوحات اللي معلقة
كانت فوق سريرها .. لوحة فيها صورتها كبيرة ..وحلوة
فسخت عبايتها .. وعلقتها ..وحطت الشنطة عالتسريحة
وطالعت في الصورة اللي عالتسريحة اللي محطوطة فبرواز
صورة ابوها وامها قبل 27 سنة..كانت امها حامل فيها
يمكن ..لو احد بيعرف انها تطالع في الصورة واحياناً تقعد تسلم عليهم وتمسي وتصبح عليهم
كل يوم.. يمكن قال انها هي المجنونة مو الدكتورة
ضحكت على نفسها لما خطرت في بالها دي الفكرة ..
مشيت بكسل..
قفلت النور وفتحت الابجورات ..
وراحت عالمطبخ ..جابت كاسة سفن آب .. وحطت معاه ثلج
وقعدت تشرب وابتسمت وهي تحس بانتعاش
ودخلت غرفتها ..وقفلت الباب وراها
لبست قميص قطني قصير ومرسوم عليه صورة تويتي .. وتركت شعرها نازل على كتفها..
واتمددت ..وحطت كاسة العصير جنبها عالكومدينة(الطاولة اللي بجنب السرير )
مسكت تقرأ رواية شيفرة دفنشي ..
وقعدت تقرأ ..كل ماتقرأ ... تسرح وتتذكر ايش صار معاها مع تركي
تتذكر نظراته ..ابتسامته..عصبيته ..
بدأت تقارن بينه وبين مازن
مازن كان احد الطلبة السعوديين بأمريكا.. يدرس معاها في نفس التخصص .. صح كان يحبها .. وكان مخطط انه بده يرتبط فيها
اول مايرجع للسعودية .. بس هيا فهمته انها ماتلبق له
وانهم اصدقاء احسن ...
ما تعرف الى الان سبب رفضها لمازن..
مازن كان انسان كويس وناجح ..ومرح .. وشخصيته جذابة
بس شخصية تركي جذابة اكتر ..يمكن لانها غامضة!
هي رفضت مازن لان ناريمان صديقتها كانت تحبه
انسحبت سوزان من حياتهم .. وفعلاً قبل شهر من الان سمعت بخبر خطوبتهم
فرحت لهم وفنفس الوقت .. حنت..مو عشان فقدته..لأ
حزنت على حالها ... كانت احياناً تتحسر على اللي ضاع من عمرها بدون حب وزواج
حققت نجاح باهر .. وصرت دكتورة قد الدنيا
لكن ..
احلامي .. كأنثى ..
وينها؟!!
يالله الحمد لله حققت حلم ابوي فيا ..

قطع تفكيرها صوت الآذان …
قفلت الكتاب..وقامت تتوضى وتصلي ..

............................................................

نزل البارت الجديد اليوم على الرابط

زهور على أرض يابسة متوقفه من 2008

.......................

فرحووووني بردودكم الحلوة
وما ابغى رد والسلام
هاتو تعليقات .. وانتقادات وانا مش ح ازعل : )

يلا يا حلوين ؟؟؟؟؟ ..*..
فرحوني وخدو دي الصورة هدية مني

؟؟؟؟؟ ..*..


سلامي

 
 

 

عرض البوم صور فتاة الجليد الأحمر  

قديم 13-07-08, 09:48 PM   المشاركة رقم: 2
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
كابتن ليلاس


البيانات
التسجيل: Oct 2007
العضوية: 47500
المشاركات: 4,869
الجنس ذكر
معدل التقييم: tonyrobinho عضو بحاجه الى تحسين وضعه
نقاط التقييم: 24

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
tonyrobinho غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : فتاة الجليد الأحمر المنتدى : الارشيف
افتراضي

 

احنا منقدرش على زعلك

 
 

 

عرض البوم صور tonyrobinho  
قديم 13-07-08, 09:51 PM   المشاركة رقم: 3
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عضو راقي


البيانات
التسجيل: Dec 2006
العضوية: 20055
المشاركات: 5,231
الجنس أنثى
معدل التقييم: ola_mfs عضو جوهرة التقييمola_mfs عضو جوهرة التقييمola_mfs عضو جوهرة التقييمola_mfs عضو جوهرة التقييمola_mfs عضو جوهرة التقييمola_mfs عضو جوهرة التقييمola_mfs عضو جوهرة التقييمola_mfs عضو جوهرة التقييم
نقاط التقييم: 1046

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
ola_mfs غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : فتاة الجليد الأحمر المنتدى : الارشيف
افتراضي

 

الحمدلله عرفت مكان بحث "قوة التفكير"
رحت أدور عليه اليوم بالبحوث الأكاديمية لم أجده
قلت يمكن راح علم النفس .. بردو مفيش حاجة
كنت عابعثلك ع الخاص أسئلك هو راح فين :)

 
 

 

عرض البوم صور ola_mfs  
قديم 14-07-08, 10:41 PM   المشاركة رقم: 4
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عضو مميز


البيانات
التسجيل: Oct 2007
العضوية: 50932
المشاركات: 4,897
الجنس أنثى
معدل التقييم: فتاة الجليد الأحمر عضو بحاجه الى تحسين وضعه
نقاط التقييم: 48

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
فتاة الجليد الأحمر غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : فتاة الجليد الأحمر المنتدى : الارشيف
افتراضي

 

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonyrobinho مشاهدة المشاركة
   احنا منقدرش على زعلك

اهلا اهلا توني
ربنا يخليك
وازا كان كدا فينك عن مواضيعي؟؟؟ ولا هوا مواضيعي مابقتش تعجبك؟؟؟

 
 

 

عرض البوم صور فتاة الجليد الأحمر  
قديم 14-07-08, 10:43 PM   المشاركة رقم: 5
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عضو مميز


البيانات
التسجيل: Oct 2007
العضوية: 50932
المشاركات: 4,897
الجنس أنثى
معدل التقييم: فتاة الجليد الأحمر عضو بحاجه الى تحسين وضعه
نقاط التقييم: 48

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
فتاة الجليد الأحمر غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : فتاة الجليد الأحمر المنتدى : الارشيف
افتراضي

 

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ola_mfs مشاهدة المشاركة
   الحمدلله عرفت مكان بحث "قوة التفكير"
رحت أدور عليه اليوم بالبحوث الأكاديمية لم أجده
قلت يمكن راح علم النفس .. بردو مفيش حاجة
كنت عابعثلك ع الخاص أسئلك هو راح فين :)

هههههههههههههههههههههه
ياقلبي
اي وقت حبيتي تسأليني فأي حاجه ..اوعي تترددي : )
ومتشكرة اوي
والحمد لله انه عجبك

وايه فينك عالرواية ؟؟ بتابعي؟؟؟ شكلك بتابعي بس من خلف الكواليس صح^_*
ههههههههههههههههه

 
 

 

عرض البوم صور فتاة الجليد الأحمر  
 

مواقع النشر (المفضلة)
facebook




جديد مواضيع قسم الارشيف
أدوات الموضوع
مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع
تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة



الساعة الآن 06:03 AM.


 



Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية