كاتب الموضوع :
اقدار
المنتدى :
القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
دودى ازيك عامله ايه ؟ نتيجتك طلعت ولا لسه ؟؟؟؟ان شاء الله خير
تسلم ايديكى ياكاتبتى المفضله المميزه على البارت الجديد اللى كله مفاجئات .
نبدا ياقمر :
صراع عماد مع نفسه كان فى نظرى اقوى جزء فى البارت بجد الامر عليه كان فى منتهى الصعوبه لان شهد تعتبر بنته واكتر من بنته وكمان ما تنسيش انه كان فى الاساس مش ناوى يتزوج وشهد كانت بتعوضه عن احساس الابوه بجد كلمات رائعه .
اقتباس :-
|
سمع صرختها القوية وفجأة سكتت ..!
اصعب موقف مر عليه في حياته
مابين يهرع لها ويتحاشاها ..
خايف عليها بجنون ..
والاقبال والادبار كلاهما خطر ..
ترك يده تنزف واقترب منها وهي مغمضه عيونها مثل الملاك وبلاحراك ..
ماقدر يتحمل يشوفها بهالشكل
شهد ماتت ..
بنتي ماتت ..
قلبي ماتت ..
في غمضة عين ..!!
وقدام عيني ..!
طاحت على راسها وماتت ..
كل هذا اللي دار في خلده بلحظة نسى فيها نفسه والدم اللي ينزف والوباء والعدوى ..
: شهد شهد شههههههد ..
اقترب اكثر وفجأة صحى ..
ووقف بمكانه وتذكر انه شخص خطر ..
طالع في يدينه .. مرض ووباااء
|
ولا لما ذكرتى شعوره واحساسه بالضعف كان مدمر
اقتباس :-
|
هي اللي تفهم عليه وتقدر تساعده وتنقذ شادن ..
طلعت له تجري وكل خوفها ان صار له شي ..!
دمه وعقدة حواجبه وألمه بعد ماتركته هي اللي ارعبتها بعد صوته ..
بس بعد ماوصلته وشافت شهد وهو عاجز عن مساعدتها انكسرت بداخلها اشياء كثيرة ...
منها الصورة اللي رسمتها لقوة عماد وصموده وان مافيه موقف يخلي منه شخص ضعيف ..
غمض عيونه بقوة وحواجبه معقوده قال بألم الضعف والقهر والعجز : تعالي شوفيها مااقدر اقرب منها .
ارتجفت كل اوصالها وهو تشوفه يعترف بعجزه لضعفه ومرضه وخوفه عليها
|
والاصعب لحظه لما صرخت شادن لما قرب نايف من الجرح لحظه حزينه ومؤلمه بالنسبه لشادن وعماد بس المفروض ماكانش يزعل منها بالشكل القاسى ده هى مش خايفه على اخوها منه بقدر ما هى خايفه عليه من الحياه المؤلمه اللى عماد خاضها واتعذب فيها .
شهوده عسوله البنوته ديه لما بتقول لعماد انه هو اللى وقعها هههههههههه ومصممه على كده وراحت قالت للكل لحوار ده عجبتنى شادن وهى بتقولها ما تقوليش كده علشان اخليه يجيب للك هديه ههههههههههوشهدوه طبعا سكتت على طول واما كنت بتقول لعماد تقعد فى المستشفى علشان يزوروها كلهم ويجيبوا شيكولاته وورد ههههه الاطفال دول اه من تصرفاتهم .
غياب عماد اثر قوى على شادن وحيرها حتى التليفون كان قافله و اعتقد انه بيحاول الهروب من طيفها من صوتها من رقتها ومن خوفها ومن خوفه عليها بس شهر حرام وبعدين يغيب يغيب ويرجع بكارثه عايز ينقل شادن لا والله الاستاذ بيستهبل .شادن لما عرفت من العنود حكايه الورقه ونوف كانت لحظه جميله اعتبرتها ظهور القمر فى ليله مظلمه حتى لو غاب تانى بس الامل موجود انه هيظهر هيظهر.
اقتباس :-
|
حست بنشوة انتصار ..
وزاد اعجابها فيه ..
وش يردني لااحبك ياعماد ..
رجولة وكرم ودين واخلاق
|
كانت لحظات معبره وموثره لما اتلاقوا الاتنين مشاعر مختلفه مختلطه مابين الحزن والغضب والفرحه بلقا الحبيب والاهم ان شادن تناست مشاعرها الحزينه لما عرفت انه بيدور على علاج وظهر حماسها بتصرفاتها . عماد متغير عليه حركات رومانسيه جريئه بدات تظهر .
ياريت تكون الاخبار كويسه حاسه انه هيلغى موضوع النقل ده ويارب يكون لقى طريقه لعلاجه علشان يفرح المسكينه شادن يارب ديم عليهم نعمه الحب .
فهد ياعينى عليه مش هيتجوز غير ساره اول واحده تقلب حاله وتخليه يفكر فيها اعترف ياعم مبروك الوالده موافقه وكان فظيع لما قفل الباب على الحريم وقال لمنال ما فيش قدامك غير المجلس .نايف هههههههههههه حد يقول لعروسته ياويللك منى بتدبح لها القطه من اولها ههههه.منال سكر وهى خجلانه من نايف ورد فعلها لطبيعى لما حطت ايديها على شعرها لما نايف قالهاعن حكايه العشق مع شعرها .
احمد ياريت يقدر يرجع ليلى لليلى الاولى اللى خطبها وتزوجها بعد كده الله يعينه عليها .
طبعا تليفون ليلى واللى عليه مصيبه كبيره و ايه ذنبها طفله بريئه زى شهد تشوف كارثزى ديه الله يسامحها ليلى ويهديها وتصرف فوزيه طبيعى جدا لما كسرت التليفون بس المفروض يتكسر فوق دماغ ليلى .
ساره طبيعى انها تتضايق هى مش مضايقه علشان خاطر ه لالا بس العشره مع الناس بتخلينا رافضين فكره عدم وجودهم فى الحياه بس يمكن نتقبل عدم وجودهم فى حياتنا بس زوالهم من الحياه امر صعب . بس هو خد جزاؤه علشان يكون عبره لغيره الله يعينها على احزانها.
نننننننننننووووووووووووووووووووووووففففففففففففففففففففف ابدعتى ابدعتى ابدعتى فى الجزء ده بدرجه ممتاز وصفك لكل حركه وسكنه لنوف كان ممتع فوق الوصف ما اديتنيش مساحه اقدر اعبر عنها بس برضه هاعبر ماليش دعوه عجبتنى كلماتك عن رفضها لحمود رغبتها برفض حمود اتقابلت بحياه لم تتوقعها مع حمود محتاره بين رفضها واندهاشها وحمود برغم انه بيتمزق قلبه من كلامها الا انه الى الان بيتعامل بذكاء و تعاطف مع حالتها والنتيجه ان شاء الله لصالحهم.
اقتباس :-
|
استكانت روحها وهدا خوفها ..
وحست بشي غريب في داخلها
شي جديد اول مرة تحسه
عرسان ..؟
وشهر عسل ..؟
ونقضيه برا الديرة ..؟
يعني بروح اتمشى واشوف الدنيا ..
جات صورة عماد في ذهنها ..
لو انه هو اللي بجنبها كيف بيكون شعورها بالفستان والمكياج ..
نفضت راسها واستغفرت ربها بصوت هامس وصل لحمود ..
وكأن عماد الحلم الجميل استحال لذنب لايغتفر ان دنت منه ..!
عماد والتفكير بعماد صار من المحرمات طالما انها تزوجت وصارت على ذمة رجال ..
هذا اللي عرفته من امها وخالاتها ..
المرة اذا صارت على ذمة رجل وفكرت بغيره مالها الا القتل والنار المصير عند ربها ..
الأشياء اللي انزرعت فيها من صغرها لازالت تمشي عليها وصيانة الزوج من اولويات امها وخالاتها اللي زرعوها فيها بفعلهم وقولهم ..
|
عجبنى الجزء ده اتاكدت اكتر ان نوف انسانه ممكن تبقى كويسه لانها بتفكر فى اللى خالقها وفى تربيه اهلها ليه عجبتنى فى الجزء ده .
اقتباس :-
|
قال حمود وهو يشوفها ساكته وتحرك اصابعها بأظافرها القصيرة المقصفة والمطلية بمناكير لونها بني داكن : نوف تبين جده ولا الطايف ولا الجنوب ..!
ها .. ؟؟؟
جده وبحرها وشوارعها وأسواقها ومبانيها ..!
الطايف اللي اذا رحت له زيارة ساعات ومااتجاوز المحلات اللي اروح لها .. ورجعت تعبانه من المشوار ومنهد حيلي ..
انا اروح للجنوب ..!
وأشوف ابها اللي يقولونها والسودة والحبلة وحايل وجبال الجنوب وسحابها اللي يغطي بيوتها الشاهقة ..
لا لا لا هذا اكبر من احلامي وفوووووق توقعاتي ..!
|
وصفك للبلدان فى سطور كان وافى بس السوده والحبله وحايل بلاد ولا معالم اثريه مش عارفه ياريت تقوليلى؟؟
اقتباس :-
|
شقة صغيرة وشبابيكها قزاز ..
لها ستاير وأبوابها خشب ..
فيها كنب وطاولات قزاز ..
والمرايا الأنيقه بكل مكان ..
الحمام عمرها ماحلمت فيه ..!
والمطبخ بالنسبة لها حلم على قدها ..!
كل المكان خيال وأحد احلامها ..
عكس بيت ابوها الشعبي المتكسره اطرافه ومتشققه جدرانه ..
بأبوابه الحديد المصدأة وشبابيكه اللي تشبه اسوار الطيور ..!
تخيلت نورة والعنود وهن نايمات على الارض ..
وهي الليلة بتنام على سرير ..
|
نوف بتفكر فى اخواتها وبتتصور حالتهم وهما نايمين على الارض وهى على سرير والله البنت ديه فيها خير انسانه حساسه مش انانيه بتحس بغيرها انا ابتديت احبها يااقدار ,وصفك للشقه برغم بساطتها كان جميل والاجمل شعور الاندهاش على نوف .
اقتباس :-
|
على شاطي بحر جده ..
سما زرقا وأمواج هادية تلاطم الصخور وتداعبها بهوادة ..!!
واقفه بعيد عنه ..
|
اقتباس :-
|
ماتبي احد يقطع عليها لحظات التأمل ..
البحر كبييير ..
وواسع ..
عيونها ماتشوف له نهاية ..
لونه ازرق مثل ماتشوفه بالتلفزيون والصور ..
نفسها تمشي فيه ..!
تلمس مويته وتذوق ملوحته ..
طالعت في المباني اللي حوله والحياة اللي عنده ..
ناس تبيع وأطفال تلعب وعوايل جالسه ..
ليت امي وابوي وخواتي يجون معي ..
|
عارفه ان البحر ليه اكتر من وصف بس انتى وصفتى البحر باحساس القلب اللى بيشوفه رائع يادودى.
تسلم ايديكى ياقدوره .
قبل مااختم انا باكون سعيده بكل ردودك عليا و حتى لو ما رضيتى بكون سعيده لما برد على كل بارت تنزليه .
اقتباس :-
|
waxengirl او الفتاة الشمعية اذا مو غلطانه ..
حياك الله ياقارئتنا المميزة والمبدعه
من الحين اقول لك انتي من اوائل الناس اللي رشحتهم لنيل وسام القاريء المميز
صرخة شعور عنيت بها
شعور فهد وشعور نوف وشعور شادن تجاه عماد وشعور عماد واعترافه لشادن
ليلى الجميع ا تفق على كرهها ..
ام ناصر المرأة الحكيمه ومحد يلومك في اعجابك بها ..
نايف ههههههههههههههههههههههههههه تابعي بقية حكايته في جزءنا الجديد
عماد وشادن لحكايتهم بقية انتظريها وكلي بكِ شرف . .
دايماً يا waxengirl تحرجيني بردودك المشبعه بالتحليل والتعليق الرائع
اتمنى ان يعجبك الجزء الجديد
سلمتي وسلم حضورك وحرفك
مودتي وخالص شكري وامتناني
|
لا مش غلطانه فعلا فتاه شمعيه لان فى نظرى كل فتاه شمعه حيث ان الفتاه تنير حياه والديها وعندما تتزوج تنير حياه زوجها او ان كل ام شمعه تظل تنير حياه من حولها وعندما تنطفىء ينطفى داخل قلوب ابنائها معانى كثيره .
مش عارفه اقوللك ايه ترشيحك ايتها الكاتبه المميزه شرف كبير لى لان اللى يعرفنى بيقول انى مش بعرف اتكلم او اعبر بجد رفعتى روحى المعنويه,,,,, اما وسام القارىء المميز هيحتار لان فى المنتدى قراء ومحللين رائعين للقصص والروايات كتير وانا بحب تعليقاتهم جدا وهم افضل منى ميه مره واولهم انتى برغم انك كاتبه ومشرفه بس بحب قوى اقرا ردودك على القصص بتعجبنى كتير وخصوصا ردودك على قصه الحان الشوق (احيانا تكون كل فصول السنه خريفا) انتى من اوائل الاعضاء التى تستحق وسام الابداع والقارىء المميز .
تسلم ايديكى على كل كلماتك ومنتظره البارت الجديد
التعديل الأخير تم بواسطة waxengirl ; 11-02-08 الساعة 10:26 PM
|