12-05-07, 02:55 AM
|
المشاركة رقم: 1
|
المعلومات |
الكاتب: |
|
اللقب: |
امير السياحه والسفر |
|
البيانات |
التسجيل: |
Dec 2006 |
العضوية: |
20210 |
المشاركات: |
2,370 |
الجنس |
ذكر |
معدل التقييم: |
|
نقاط التقييم: |
67 |
مدونتي |
|
الإتصالات |
الحالة: |
|
وسائل الإتصال: |
|
|
المنتدى :
نكت , طرائف , ضحك , فرفشة , منتدى الضحك والفرفشة
حرية النهيق العلني والمسمى الغناء
هناك حريه يتمتع بها عالم الغناء ليس لها مثيل وهي حرية النهيق العلني ! عفوا قصدي الغناء
فكل واحد من حقه يغني في الحمام فدي حريه شخصيه منصوص عليها في الميثاق الدولي لحقوق الإنسان
لكن في عالم الغناء كل واحد ممكن يعبي أي ضوضاء في شريط كاسيت ويسميها غناء
وفي تاريخنا المعاصر نرى أمثله كثيره على ذلك تبدأ بسلامتها أم حسن من العين ومن الحسد
بيحسدوها على إيه بل خيبه ولا يمكن عشان غنلها عدويه مرورا بالتراث الغنائي الذي يخلد فهلوة المغنيين
والذي يسطر كلمات من نور فمثلا : واللي بره مين ، دحنا معلمين ، لو الباب يخبط نعرف بره مين .
ده كلمات من نور بلا خيبه ده باين النور قطع عليهم وهما بيكتبوها
ولا ننسى : كداب ياخيشه كداب قوي ....... أنا كنت فاكرك فهلوي
وكذلك سلسلة الأغاني العاطفيه الملتهبه : النار النار النار ... أنا قلبي قايد نار
وأروع أمثلة الغزل العفيف : وسطك ولا وسط كمنجه ، دا عودك مرسوم ع السنجه ، أتا كنت بحب المشمش ، دلوقتي بحب المنجه ... المنجه ... المنجه وهي أغنيه لها فضل كبير في زيادة صادرتنا من المانجه
أو الأغاني التي تدعو للحوار الحيموقراطي : كلمني كلم كلمني ، فهمني فهم فهمني
وأغنية الدعوه للسلام وإصلاح ذات البين : كوس المحبه إتخرم إديله بنطة لحام
وظهرت نظرية حب الحمير بعد أن أصدرتها وكالة الحمير العالميه
والقائمه كبيره ومعروفه ولكنها لاتتسع للسرد
|
|
|