كاتب الموضوع :
Shahendh Mabed
المنتدى :
مغامرات ليلاسية من وحي خيال الأعضاء
رد: الماسة الارض السوداء
حبيبي يا محمد... يارحمتا للعالمين
يا من نورت قلوبنا بلايمان... فديتك سيدي بامي وابي ♥
اللهم صلي وسلم علي سيدنا محمد
............................................................ .................................
أحبكِ
ها أنا تهيأت لأبحر لجنون عشقكِ
منذُ النّظرة الأولى
منذُ تصافحنا باليدين
لا تحرميني حبّكِ
دكّي معاقل الصّمت
هدّي معاقل الكبت
ما أدراكِ بأنّي لن أنهار
فقط ثوري وحطّمي كلّ القيود
ثوري شوقاً
ثوري ولهاً
ثوري هياماً
صدري ميدان عشق
وعينيكِ بحر غرام
بحضرة المكان
تعالي تأبّطي ذراعي
أغمضي عينيكِ
وادخلي حافية القدمين
ليكون عطركِ، همسكِ، نفسكِ
سبب ثورة جنوني
تأمّليني من بين الحضور
لتحبّيني أكثر
ذوّبيني كقطعة سكّر
لأحبّكِ أكثر...وأكثر... وأكثر
صباحكِ سكّر
............................................................ ..........
ماسه: هوووووووف واخيرا هربنا منهم يا شيخ الفرعنه دول ايه مركبين عجل في رجلهم لولا المكان الغريب دا مكناش قدرنا نهرب
نظر فارس حوله وتفحص المكان جيدا ليعلم ما اذا كان المكان يوجد به احد ام لا او مؤهل للمكوث به: مكان مش بطال بس مش هينفع نقعد هنا كتير لان احتمال صا.....
من انتم كان ذلك صوت شاب يبدوا في الثلاثين من عمروه وهو يوجه لهم سلاحا يشبه السكين
فارس: انتظر نحن لسنا معتدين نحن تائهون في هذه الارض فهل تقوم بمساعدتي
يبدو ان ذلك الشاب لم يقتنع بحديثهم ولكن فتح عينه علي مصرعها حين لاحظ ملابسهم انتم لستم من عصرنا اليس كذلك
ماسه:نعم نحن لا نعلم ما الذي حدث لنا لقد كنا في احد المناطق الاثريه عفواً كنا نستكشف مقبرة ملكية تدعي مقبرة الملك سنوسو
لو انتم حقا اذا ماذا كان مكتوب علي تلك المقبره
ماسه:كل ما اتذكره ان هناك عبارة لفتت انتباهي اثناءزيارتي في المرة الاولي لذلك المكان وهي"تفتح البوابه عند وجود برديةالنبوأه وعين الفا "ولم تكمل حديثها بسبب مقاطعت ذلك الرجل لهم
"اذا تحقق النبؤة يبدا بكم"
فارس:"عن ماذا تتحدث انا لا اعي اي شئ لقد رايت هذه العباره ولكن لم افهمها او لم اعير لها اي أدنى اهتمام "
ساوضح لك انا ادعى ابنوس
وانا فارس وانا ماسه
ابنوس:اذا مرحبا بكم في الارض السوداءاو كما تقولون "كمت"
............................................................ ..................
منه ميار:احنا عارفين هي فين
منه:هي راحت منطقة 58
عبدالرحمن: انا هروح ادور عليها هناك واشوف مين المسؤل
فضل:استناني جاي معاك
وظلت منه وماسه ومياروفايزة معا واتي اليهم عوض الذي علم من منه ما حدث أثناءاتصاله بها للتجمع
عوض:انا واثق انها هتكون بخير عندي احاس بدا ربنا يرجعها بالسلامه اللهم امين
فايزه:يارب ماتوريني حاجه وحشه في ولادي دول هم الحاجه الوحيده اللي مهونه عليا ياترى انت فين يا بنتي وايه اللي بيحصلك يارب احفظهالي انا كان عندي احساس ان في حاجه هتحصل وكنتش هطلعها لولا عارفه انه دا مستقبلها يارتني ما طلعتها
عوض:استغفر الله يا حجه فايزه متقوليش كدا ربنا هيحفظها ادعيلها انتي
فايزه:يارب يارب
............................................................
عبدالرحمن:عايز كل السجلات الشركات اللي كانت مسؤلة عن الرحلات هنا واسماءالمرشدين
السؤل:مين حضرتك وازاي جاي تزعق وباي حق بتطلب المعلومات دي
صرخ به عبد الرحمن فقد سام من ذلك المسؤل السمج الذي لايساعده في تلقي اي معلومة:انا الرائد عبد الرحمن ضابط في المخابرات المصريه ودا العقيد فضل اتفضل يلا هات اللي قولتلك عليه ولا ورحمة ابويا مهخليك ثانيه في مكانك اللي فرحان بيه يلا صرخ بلاخيره جاعلا الرجل يهرول في مكتبه لجلب المعلومات له
فضل:اهدا يا بني خير انشا الله
عبدالرحمن:استغفر الله العظيم يا معين عينا يارب
عبدالرحمن:الو يا سامي هبعتلك معلومات لشركات سياحيه عايز كل الملفات اللي تخصها عندي وعايز عالم اثار كبير ياجوا لمكتبي حالا وابحثلي مين المفقودين بعد الحادثه بتاع النهارده في المنطقه 58 ولو في ضحايا اعرف هم مين وفين حاليا خلال ساعتين المعلومات عندي مفهوم انا واثق فيك
سامي:تمام يا فندم
فضل:خير انشاءالله متقلقش
عبد الرحمن:يارب يارب
............................................................ ..........................
منه:انت حيوان وقليل الادب واياك تتصل مره تاني هنا ولا وقسما بالله اللي مبحلفش بيه غير صدق مش هتلاقي نفسك في الدنيا دي جاتك القرف اشكال ذباله ملت البلد
ميار:في ايه يا بنتي صوتك عالي ليه كدا
منه: واحد بيستظرف سيبك منه ماسه مبعتتش اي رساله او عبد الرحمن وبابا وصلوا لحاجه
ميار:لا لسه عبدالرحمن قالي انه بعت معلومات ومستني الاخبار
منه:يارب لطفك يارب
............................................................ .............
ماسه:ماذا تعني بلارض السوداء انا لا اري رمالا سوداءهنا
ابنوس:نعم لديكي كامل الحق ولكن نحن علي الاطراف الغربية للارض السوداء لذلك يجب ان نذهب اليها كي نحقق النبؤة
فارس:نعم ولكن انت الي الان لم تشرح لنا ما هي النبؤةوما علاقتها بنا
ابنوس: اذا استمعوا الي
"في البدايه لم يكن هناك حاكم للارض السوداء ولم يكن هناك اي شي ينظمها الي ان انتشر الجوع والفقر عندم كان يسكن الناس الجبال ولم يكن هناك اي تنظيم بشري كان هناك ظلم شديد منتشر بين الناس* الي ان جاءذلك اليوم الذي ظهر به ذلك الرجل الطيب وارشدنا الي ان هناك الكثير من الماءوالطعام علمنا كيف نحصل علي الطعام عن طريق الزراعه وارانا طرق الري والحصاد واصبحنا في اذدهار ولذلك اعتبره الجميع الحاكم لانه كان يتحدث لغه غريبة عن اللغه التي نتحدثها وايضا يعامل الجيع بلطف كنت انا في السادسه من عمري طلبة اليه ان يعلمني تلك اللغه وبلفعل لم يمضي الكثير وكنت متقنا للغته كانت معه زوجته ولكنها لم تستطع التحمل كثير وماتت وانا في الخامس عشر من عمري بدات انا وهو في البحث علي طريقه لعلاجها ولكن فشلنا الي ان جاءذلك اليوم المشؤم الذي جاءفيه سنوسو واحتال علي الناس وجعل الناس يهاجمون الرجل الطيب الي ان قتلوه ولكن وهو يلفظ انفاسه الاخيره قال لي ان سنوسو يستعمل السحر للاستيلاءعلي هذه الارض بمساعدة ساحرات ارض الجنوب وقال لي بانه لا ينتمي الي هذا العصر او هذه الارض وقال لي النبؤة ستتحقق وياتي الي هذه الارض اناس يترتدون ذي غريب وعين الفا هي من تستطيع ربط العالمين ببعض وفي وجود بردية النبؤة* وقال انا البرديه بها خارطه وبما انكم هنا اذا البرديه معكم وعين الفا كانت في المكان الذي اتيتم منه وهنا يوجد عين الفا ولكن الطريق اليها يكمن في الخارطه الموجوده في برديه النبؤة* التي معكم ولكن يجب ان نتواصل مع العصر الذي جاتم منه "
ماسه:وكيف ذلك
ابنوس:عن طريق التخاطر الذهني
ماسه:يعني ايه التخاطر الذهني
ابنوس:هي دي اللغه اللي اتعلمتها
فارس:يعني انت بتعرف تتكلم ذينا وعمال ترغي من الصبح بلغه الواحد درسها بصعوبه وعمال احاول ادقق معاك في الكلام يا اخي اضربك بالنار واخرج مسدس ووجهه الي وجه ابنوس
ابنوس:ما هذا الصراخ يا رجل وماذا تحمل في يديك وبدا في الاقتراب من هذا الشئ الذي يمسكه فارس هل هذه اداه تستعملها للكتابه ام الطهو ام التسليه
فارس:التسليه وانت الصادق هتسلي عليك دلوقتي ارجع ورا ياض وارفع ايدك واقف علي رجل واحده ووشك للحيط اللي هناك يلا
ماسه:هو احنا في فصل هنا وبعدين انت جبت المسدس منين واهدا كدا خليه يكمل اصل الحكايه واتجهت الي ابنوس الذي كان يقف بثبات رغم ان فارس كان يصرخ به منذ قليل واتضح من صراخ فارس انه سيقتله
ابنوس:هل تعتقد انك تخيفني بلعبتك هذه اذا لا تعلم من هو الحكيم ابنوس انا اعلم جيدا فيما يستخدم هذا الشئ واخرج من الحقيبه الجلديه التي يرتديها مسدسا
ماسه وفارس بصدمه:اذاي دا وجبته منين.....
............................................................ .......................
"يعني ايه مش لاقين ليها اثر ايه فص ملح وداب " كان ذلك صراخ عبد الرحمن للماثلين امامه
سامي:يا فندم الكل الحلات اللي اتصابت في الحادث وزرة الاثار والسياحه* قامة بنقلهم بالتعاون مع قوات الدفاع المدني واحنا وصلنا الموضوع من العريش لاسوان لكن محتاجين من حضرتك تصبر علينا يومين ولو لقينا اي اثر ليها هنبلغ حضرتك
انتفض عبدالرحمن من مكانه:انت واعي للي بتقوله يعني ايه اصبر يومين ازاي اسيب اختي ما اعرفش عنها حاجه لمدت يومين نطقق بالاخيرة بغضب جحيم
فضل:اهدي يا ابني مش كدا انا وصلت الموضوع لوزرة الصحه ولاثار والسياحه والدخليه وكلهم دلوقتي بداوا البحث وخلال اربعه وعشرين ساعة هنعرف هي فين
عبدالرحمن:انا مش هستني دا كله انا هتصرف بنفسي
"الو محتاج اشوفك"
"تمام"
عبدالرحمن:روح انت يافضل وبدا في لم اشيائه متجها خارج المكتب لحق به فضل
فضل:انت رايح فين ومين اللي كلمته
نظر له عبدالرحمن نظره علم من خلالها ان الشيطان سيبدأ اللعب
فضل:تمام بس هقولهم ايه
عبدالرحمن:انا مش هرجع غير لما اعرف ماسه حصلها ايه سلام
فضل:ربنا يحفظك ويوفقك ويرجع ماسه بالسلامه نطق الاخيره فور خروج عبدالرحمن من الجهاز
............................................................ ..................
اذا لم تقول لي ماذا يعني التخاطر الذهني كان هذا صوت ماسه للواقف امامها
ابنوس: هذا يعني ان تلتقي الرواح ببعضها البعض ولكن لا يستطيع رويتك الا من يحبونك حبا صادقا سؤا كان هذا الحب من اصدقائك او والدتك او اخاك
ماسه: يعني ايه
فارس: تحدث الي ودعك منها وكيف يتم التخاطر الذي تتحدث عنه
ابنوس: استمع اليا يا فارس
فارس: لا وحيات ابوك مهي ناقصه اتكلم معايا عادي سيبك من اللغه اللي بتكلمها دي لاني وحاشني المصري اللي بجد
فارس باشا فارس باشا كان ذلك صوت ماسه وهي تجري من ذلك الوحش الجديد الذي ظهر لهم من العدم اجري منك ليه هتموتوا لا حصلتوا ابطال ولا حصلتوا جوبنا اجرواااااااا
فارس: دا كله بسبب وشك النحس يا بومه قال ذلك وهو يجري ورائها ولحق بهم ابنوس
ابنوس: لحظه والله انا حسس اني بقيت غبي ذيكم انا بجري ليه اخرج ابنوس ماده غريبه القاها في وجه الوحش جعله يصرخ بشده وكان صراخه للحق مرعب ولكن هذا الصراخ بدا في الهدؤ تدريجيا
ماسه: يا نهار مش فايت..
نظر فارس وابنوس الي ما تنظر اليه
الكلمه اللي بتقوليها يا ماسه اسمها ايه كان ذلك صوت ابنوس
يا عب سلام.... اجابته ماسه بهذه الكلمه بعد رؤيه....... اشكال مصغره من هذا الوحش ولن كانت اشد شراسه
ماسه:ياصغيره علي الموت يا حزينه كان لازم يعني نبدا الرحله من النهارده دا انا لسه مكلتش لو موتنا مش مسامحة حد فيكم وخاصتا انت يا فارس الزفت علشان انت السبب في الي احنا فيه كان لازم تفرد عضلاتك في المقبره وهددني بالسلاح ومش مسامحه دكتور عبد اللطيف واي حد من عيلته لكن لو نجونا
ابنوس:اجعلها تصمت يا فارس سوف ياكلونا اجعلها تصمت
نظر لها فارس نظرة تمنة لو ان الارض انشقة وابتلعتها ولم تكمل حديثها وها هي امنيتها تتحقق
ماسه:اعاااااااااااااااااه سامحني ياعوض
ابنوس:يا الهي صرخ بها فهو الوحيد الذي يعلم اين تؤدي هذه الهاويه
كل ذلك وفارس يحاول التمسك باي شئ
فور انشقاق الارض هربت الكائنات خوفا مما سيحدث
............................................................ ......................
"ان لم تعثر علي حجر الفا سوف نموت جميعا "
لقد رهنا دمائنا لهم كان ذلك صوت رجلا يرتعب من الخوف
لكن لم يكمل حديثه بسبب دخول امراه هم يعلموها جيدا
المرأه:اري انك اصبحت عجوزا يا خارسوف
خارسوف:لا سيدتي نحن ولم يكمل حديثه بسبب نظرتها التي توجهة اليه هو يعلم هذه النظرة سيده روزالين ارجوكي
روزالين:كيف تتجرا ايها اللعين علي نطق اسمي لم يفعلها احد من قبل كانت تنطق بهذه الكلمات وهي تمسك خارسوف من رقبته وبهمس افعي وكانها حقا افعي كيف تنطق اسم الافعي علي لسانك القذر سوف اجعلك تري الجحيم بعينيك تركت الرجل ارضا وهو يحاول التقات انفاسه
روزالين:ايها الحمقي
جاءلها احد الرجال حقا تظنه للوهله الاولي وحشا مفترس وليس بشري وهو يقول:نعم سيدتي
روزالين:القوا بهذا المسخ خارجا وتصرف معه لا اريد موته
خارسوف:ارجوكي يا افعي اقتليني ارجوك تمني خارسوف لو استمرت في خنقه الي ان تصعد روحه الي السماء ولم ترسله مع هذا الرجل
............................................................ ...................................
ابنوس:لا احد يتحرك ولا تصدروا اي صوت كان يتحدث بهمس شديد
فارس:فكروني كدا احنا فين علشان انا مش مصدق اللي احنا فيه
ماسه:لا صدق حلمك اهو هيتحقق كانت تقول كلماتها وهي تشير للوحش الذي يرقد في سلام تام حجمه يعادل حجم ثلاث تنانين*وراسه راس انسان اكثر منه كونه يشبه الغول وله قرون في راسه وزيله يشبه ذيل التنانين وكذالك جسده انفاسه كالسحر الذي يجذب اليه الفريسه لانه لايرا ولا يستطيع الحراك الفريسه تنجذب اليه تلقائيا كانها لاترى امامها* كما انه لديه حست سمع قويه* * لذلك حين انشقت الارض هربت الوحوش لكي لا يتم جذبهم لهذا الوحش لتكون نهايتهم داخل معدت ذلك الوحش
ابنوس:انت بتعملي ايه يا مجنونه فارس امسكها لقد سحرها الوحش
ذهب فارس مسرعا اليها وكمم فمها وقام ابنوس و باخراج ماده ونثرها في وجه ماسه
ابنوس:هيا احملها يا فارس واتبعني فهذه الماده افقدتها وعياها
حمل فارس ماسه واتجه خلف ابنوس في طريق مجهول ودخلوا في ممر طويل
فارس:يبدوا اني سوف استمتع في هذه الرحله وابتسمه ابتسامه شيطانيه
ابنوس:نعم عزيزي ولكن لاتتسرع في الاحداث
فارس:اود ان اقولك لك شئ ان خرجنا بسلام ولكن عند استيقاظ ماسه
ابنوس: اعلم ما ستقول اعلم عنك كل شئ اعرفك اكثر من نفسك واعلم ان البرديه معك انت وليست مع ماسه
فارس:ولكن كيف........
............................................................ ...................................
مجهول 1:"هل اعطيت الرساله له "
مجهول 2:"نعم واعتقد ان اللعبه بدات "
مجهول 1:"نعم لقد بدات وبدات الافعي في الاستيقاظ كل ما اخشاه حقا ان يصلوا الي حجر اوناس متاخرا "
مجهول 2:"لا انا اثق انه سيصل له قبل ان يصل له ذلك الوغد "
............................................................ ..............................
عبد الرحمن:مرحبا بعودتك ايها الفهد
الفهد:
"اهلا يا شيطان شايف ان الابتسامه الشيطانية رجعت تاني ايه الامر اللي يخليك عامل كدا"
عبدالرحمن:"اختي خايف يكون اللي في بالي حصل "
الفهد: "بس محدش عرف بالموضوع دا الي الان"
عبدالرحمن:علشان كدا اتصلت عليك تتصل علي ادهم واللوا محمد
............................................................ .................................
في صباح يوم* جديد
"مرحبا بكي* روزالين في قصري المتواضع"
روزالين :اوه جاك انت تعلم اني لم اتي لاسمع منك هذا الكلام
جاك:اعلم لقد علمت ان اللعبة بدات والسيد الان في خطر يجب علينا العثور علي حجر الفا قبل ان يصلوا اليه لانهم لو لوصلوا الي حجر اوناس لن نستطيع فعل اي شئ
نظرت له روزالين نظره جعلته يبتلع ريقه
روزالين:اعلم كل ما قولته اريد تنفيذ لا كلام جاك والا اقسم اني لن ارحمك ان حدث مكروه له
جاك:امرك سيده روزالين
روزالين:اغرب عن وجهي الان اريد ان اعلم كل تحركات الفهد والصقر والشيطان اعلم انهم علموا ببدا اللعبه ولا ماكان كل هذا حدث
جاك:لكن سيدتي لا احد يعلم هويتهم الحقيقيه
نظرت له رزالين نظره تمنه.لو لم يتفوه بهذا الكلام
روزالين:هذه فرصتك الاخيره جاك انت تعلم من لا ينفذ الاوامر مصيره ماذا ايها الاحمق ان لم تاتي لي باسمائهم وتحركاتهم خلال ست ساعات اكملت حديثها كما لو انها افعي تتحدث وليست بشريه سوف اجعلك تتمني الموت دون ان تجده اغرب عن وجهي
............................................................ .
"سيدي لقد وجدوا جنودنا في الحدود الغربيه لارضنا دخلاء يتحدثون بلغه غريبة"
كان ذلك حديث رجل يرتدي ذي فاخر كما لو انه وزير لاحد الملوك العظام
"ابحث عنهم واجلبهم الي اريدهم احياء يا موريس"
موريس: "امرك جلالتك"
............................................................ ...........................
ميار:الو يا عبدالرحمن ها وصلتوا لحاجه عموا فضل جه امبارح وقلنا انك مش جاي انت كويس
عبدالرحمن:لا يا ميار مش كويس خالص حاسس انا روحي بتطلع مني مش قادر اتحمل حاسس اني مهمل وضيعت الامانه بتاع بابا الله يرحمه كلماته بترن في ودني وهو بيقولي متكونش ليها مجرد اخ كون صاحبها وابوها واخوها وافديه بروحك ياريت انا اللي حصل معايا كدا
ميار:متقولش كدا يا عبد الرحمن يعلم ربنا والكل شاهد انك كنت ليها اب واخ وصديق واحن عليها من اي حد وهي كانت بتحكيلنا ديما
حاولت ميار اخراجه من حزنه والتهوين عليه
ميار:وبعدين يا عبود دانا حبيتك من كلمها عليك
ابتسم عبدالرحمن ابتسامه باهته وقال:شكرا يا ميار علي وجودك في حياتي
وبعد انها المكالمه
منه:ها قلك وصل لحاجه
ميار:لا وكانها فص ملح وداب
منه:طب تعالي نشوف طنط فايزه ماما بايته معها من امبارح
ميار:حسبي الله يادكتور عبد اللطيف هو اللي قلها انها مش ملعونه ولا حاجه
............................................................ .........................
"مرحبا سلينا لقد بدات اللعبه"
سلينا:اذا لقد ظهرت النبؤةوبدات اللعبه
"مرجانه مرجانه"
مرجانه:امر مولاتي
سلينا:اجمعي لي الساحرات سنذهب الي الارض السوداء
ابتسمت مرجانه بخبث:هل هناك دخلاء
سلينا:نعم ههههههه وسنوسو يطلب الدعم الاحمق
مرجانه:اري ان سيدتي تخطط لامر ما
سلينا:نعم وستعلمين جميع الامور في وقتها
مرجانه:امل ان لا تتاذي سلينا
سلينا:لا تقلقي عزيزتي وابتسمت بخبث
............................................................ ..................................
"ماسه اصحي يا ماسه"كان ذالك صوت فارس وهو يحاول ايقاظ ماسة وهو يضرب علي وجنتها برفق
ماسة:اه مايه عطشانه عايزه مايه
ابنوس:لا تعطيها الماءالان اتركها الي ان تستيقظ كليا
بعد عشر دقائق
فتحت ماسه عينها وجدت فارس في وجهها وهو يبتسم لها وللحق ابتسامته جذابه جعلتها هي ايضا تبتسم
انا عارف العيون دي انا حاسس اني شوفتها من زمان لكن فين وازاي كل ما تبص ليا قلبي يدق ليها بطريقه غريبه كاني عاشق مش بس بحبها عند هذه النقطه وانتفض كمن لدغته عقربه
فارس:اااانت كويسه
ماسة:اه بس عطشانه
ابنوس:ها قد استفاقت ماسه وقدم لها شئ غريب
ماسه:ايه دا
ابنوس:هذا شراب يبطل مفعول السحر نهائيا
ماسه:انا مسحوره ازاي وامتي
فارس: انت مش فاكره حاجه
هزت ماسه راسه كاعلامة رفض
ابنوس:هذا من البديهي لانكي كنتي مغيبه لقد كنتي ستصبحين في عداد الموتي خلال الساعات الاخيره سيد الفا الا تريد قول شئ
ماسة:مين الفا دا كمان يع ايه البتاع دا الله يخربيتك انت عطيني ايه
ضحك فارس بشده علي ملامح ابنوس الذي امتعضت من حديث ماسه له
ابنوس:هاي تادبي يا فتاه فانا الي الان لم اريكي الوجه الاخر للحكيم ابنوس
ماسه:يا اخي اتلهي عاملي حاكيم دا انت تصلح مودل دوله اجنبيه بعيونك الزرق دول وشعرك الناعم اللي انعم من شعري ياريت تقولي علي الخلطه اللي بتحطها لشعرك
ابنوس:هاي فتاه تادبي فانت تتحدثين مع الحكيم ابنوس
ماسه:طب اقعد علي جنب كدا
وبعد شجار دام لربع ساعه
فارس:اللي هيتحرك هكوت مفرغ المسدس دا في دماغه ايه ماشي مع عيال صغيره
ابنوس:هاي يا رجل لا تحدثن..........لم يكمل حديثه بسبب نظرت فارس له تافف بضجر حسنا ساصمت
ماسه:ناس متجيش غير بالعين الحمره
فارس:ها انا قولت ايه
اشارت ماسه علي فمها وهي تغلقه
اسمعوني بقي.....................
............................................................ .....................................
ايوه يا بيه اومر انت بتدور علي حد هنا
كان ذلك صوت عوض متسالا للذي يقف امامه
الرجل:انا اللواءمحمد ابراهيم كنت عايز اقابل الرائد عبدالرحمن
عوض:يا اهلا وسهلا يا اهلا وسهلا اتفضل يا باشا بس عبدالرحمن مجاش من امبارح
محمد:اه تمام طب اما يا خي اديلوا خبر اني جيتله هنا وقله لازم اقابله جوه البيت والكل يبقي معاه
عوض:امرك يا باشا
محمد:استاذن انا
عوض:انسة وشرفة يا بيه
يا حج عوض يا حج عوض
عوض:عايزه ايه يام احمد
ام احمد:فين يا خويا البت ماسه
عوض:ادعيلها يام احمد ترجع بالسلامه ضربت ام احمد علي صدرها بفزع
ام احمد:ليه كفنا الشر حصلها ايه دي بت طيبه وغلبانه وهي اللي بتطمن عليا علي طول لما مجتش امبارح قولت اشوفها راحت فين انت عارف اني وحدنيه من بعد احمد الله يرحمه وهي الوحيده اللي بتعاملني ذي والدتها
عوض:الحاره كلها سالت عليها والله انشا الله ربنا هيحفظها ويرجعها بالسلامه
ام احمد:يارب يارب....
............................................................ .....................................
ماسه:ها سامعينك يا اخ
نظر لها فارس باستياء
فارس:انا مش اسمي فارس ولا حتي شغال في الرشاد السياحي
ابنوس: اعلم كل ذلك
فارس:انت عرفت منين
ابنوس:اكمل حديثك اولا ثم سابدا انا
ماسه:وانا كمان عايزه اعمل دور وابتسمت ببلاها
فارس:دور ايه معلش واسكتي خالص انت كل ما تكلمي مصيبه جديده بتحط علي راسنا
صمتت ماسه بضجر:خلاص كمل
انا اسمي ادهم محمدالشافعي ضابط في جهاز المخابراتالمصريه لكن محدش يعرف اسمي الحقيقي ذيي ذي باقي الضباط في الجهاز وحتي لو اتجمعنا بنادي بعض بلاسما المستعاره اللي عارفينها اعدائنا من رواد المافيه والارهاب الدولي تحسبا لاي حاجه وعلشان علتنا متتمسش باي ضرر
ابنوس:لقد علمت مجيأك الي هنا من والدك
ادهم:بابا عايش ازاي...........
............................................................ ........................................
منه لازم اتكلم معاكي
منه:مفيش بينا اي كلام يا سيف ولو فكرت تتصل تاني هتعرف مين هي منه بنت فضل
وانسي انك في يوم كنت خطيبي او تعرفني
اغلقة منه الهاتف
ميار:دا بيتصل عايز ايه هو كمان
منه:متشغليش بالك دا واحد جبان تلاقيه كان فاضي ومش لاقي حاجه يعملها قال اتصل احيلها بكلمتين المغفل بعد سة اشهر انفصال جاي يتصل دلوقتي
ميار:سيبك منه المهم عبد الرحمن اتصل عليا وال لازم نتجمع النهاره كلنا في بيتهم في واحد عايز يكلمنا
منه:مين دا
ميار:مش عارفه بيقول انه لوا في جهاز المخابرات وصديق والده من زمان
منه:طب يلا زمان بابا وماما سبقونا
............................................................ ...................
اجتمعت بكم اليوم اريد حجر اوناس امامي
كان ذلك صوت سنوسو الغاضب
لكن سيدي حجر اوناس موجودا في الحدود الغربيه للارض السوداء وانت تعلم ان هذه الارض بها العديد من المخلوقات الغريبه
ان لم تاتوا لي بهذا الحجر سوف اجعلكم ترون ما هو اشد جحيما من الذهاب الي هذه الارض هيا اغربوا عن وجهي
صرخه بلاخيره تبعها صراخه باسم موريس
سنوسو:موريس
موريس:امر جلالتك
سنوسو:هل ارسلت الي ساحرات الجنوب
موريس:نعم سيدي لقد ارسلة اطلب الدعم منهم ولكن سيدي ان لم نعثر علي حجر اوناس لن نستطيع التواصل مع ابنتك روزالين
سنوسو:اثق ان روزالين ستتصرف وتبحث عن حجر الفا واوناس وتاخذهم لكي اعود الي ارض الوطن
موريس:سيدي ولكن كيف نحمل كل هذه المقتنيات الي عصرنا وانت تعلم مدا اهميت هذه الاحجار
سنوسو:نعم موريس نعم من يخال له انه باستخدام هذه الاحجار يمكنك التنقل من هذا العصر الي العصر الحديث المؤسف في الامر ان لا احد سيصدق هذا ولكن في الحقيقه انا* لم اصدق هذا في بادئ الامر الي وبدا يحدثه بلكنه روسيه ان عثرت علي ذلك العالم المجهول وانتقلت معه الي هنا ودون ان يعلم لقد كنت اراقبه لمدارسة سنوات ست سنوات وقائد المافيا حول العالم يبحث عن هذا الرجل وذات مره رايته يحمل برديه عجيبه لعلك تتسائل كيف وصلت الي هذا الرجل
تعلم اني مهتم بلاثار المصريه والفرعونه والاقاويل حول انها ملعونه لذلك بحثت ذلك بنفسي وضحكه بشيطانيه...........
............................................................ ...............................
ماسه:يعني انت ضابط مخابرات قد الدنيا اممممم علشان كدا انت معاك مسدس
ادهم:اه ولقبي هو الذئب او الفا ومحدش يعرف دا غيركم وصاحبي والراجل اللي رباني واللي هو القائد بتاعي لكن يا ابنوس انت تعرف والدي منين وهو عايش تهللت اساير ادهم وهو لديه امل بان يكون والده علي قيد الحياه**
ابنوس: نعم والدك......... هو من اخبرني انك ستاتي وقال لي بانك انت من تملك البرديه التي سترشدنا الي حجر اوناس الذي سيربط كلا العالمين ببعضهم البعض اي انكم ستظهرون في العالم الاخر عن طريق اجتماع حجر اوناس والفا في عصركم قال لي انه هناك من سيساعدنا علي الجانب الاخر وانه صدقا له وهو من اعطاك البرديه والمسدس كان مع ذلك الحقير سنوسو هذا المسدس الذي امتلكه لعلكم تتسالون من اين حصلت عليه لقد سلب الحقير حياتي بهذا الشئ منذ ذلك اليوم اقسمة ان اسلبه حياته هو..لم يكمل حديثه بسبب مقاطعة ادهم له
صرخ ادهم به: اخبرني هل والدي ووالدتي علي قيد الحياه بعيون ترجوه ان يكذب ما جاء في مخيلته
ابنوس: لا
ادهم:اذا والدي هو من قام بتعليمك واعلامك بكل شئ عن عصرنا
لم يكمل حديثه بسبب ذلك الصوت
ابنوس: لقد حان الوقت
ماسه:وقت ماذا
ابنوس:هيا لنذهب من هنا اولا لنبحث عن هذا الحجر
ابنوس: ادهم والدك كان يحبك كثيرا
كان لا يكف عن التحدث عنك والتفكير بك احيانا كنت اغار منك بسبب كثرت حديثه عنك فا كنت احبه كثير وهذا لاني واكمل حديثه بمراره ولدت من دون ابي ولم اجد امي وعلمت ان السيده التي ربتني انها وجدتني ملقا علي الطريق توفيت السيده لياتي والدك ويكون طوق نجاة لي
ادهم:ابنوس قصة كحال قصتي يا صديقي
ابنوس:نعم يا اخي هلا سمحت لي بمنادتك اخي
ادهم: نعم يا رجل من الان فصاعدا سا ناديك اخي الصغير
ابنوس:هاي يا رجل انا اكبر منك بعامين
ماسه:تراني ابكي والله ولكن مش عايزه اقطع الحظه دي* بس في مصيبه وراكم
ادهم:يا الهي انت كل ما تفتحي بقك دا اعرف علي طول ان في مصيبه.......
............................................................ .............................................
اتحدا اي حد يتوقع اللي هيحصل البارت الجاي؟
#الماسة الارض السوداء
#بقلمي شهنده معبد âœچï¸ڈ
فوت قمر ذيك كدا دمتم في رعاية الله وحفظه
|