لمشاكل التسجيل ودخول المنتدى يرجى مراسلتنا على الايميل liilasvb3@gmail.com






العودة   منتديات ليلاس > القصص والروايات > قصص من وحي قلم الاعضاء > الروايات المغلقة
التسجيل

بحث بشبكة ليلاس الثقافية

الروايات المغلقة الروايات المغلقة


 
نسخ الرابط
نسخ للمنتديات
 
LinkBack (1) أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 06-09-14, 09:51 PM   المشاركة رقم: 126
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عضو فخري


البيانات
التسجيل: Jan 2012
العضوية: 234937
المشاركات: 6,950
الجنس أنثى
معدل التقييم: ...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي
نقاط التقييم: 8829

االدولة
البلدPalestine
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
...همس القدر... غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : كَيــدْ المنتدى : الروايات المغلقة
افتراضي رد: قيودٌ بلا أغلال عانقت القدر

 
دعوه لزيارة موضوعي

حبيبتي لا تضغطي هلى نفسك…
واوعي تكتبي لمجرد انك ترضينا ..
هي غلطة كبيرة لكاتبات متميزات ..
ارتاحي للبارت وبعدين نزليه ..
وبالنسبه لان الافكار بتطير خبي عندك ورقة وقلم واكتبي الافكار اول باول اوحتى نوت الموبايل ولما تجي تكتبي خلي هللورقة قدامكي…

Sent from my GT-I8150T using Tapatalk 2

 
 

 

عرض البوم صور ...همس القدر...  
قديم 07-09-14, 07:58 AM   المشاركة رقم: 127
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Jun 2014
العضوية: 267722
المشاركات: 575
الجنس أنثى
معدل التقييم: كَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عالي
نقاط التقييم: 947

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
كَيــدْ غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : كَيــدْ المنتدى : الروايات المغلقة
افتراضي رد: قيودٌ بلا أغلال عانقت القدر

 

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لست أدرى مشاهدة المشاركة
   لا يا عسل ... البارت جميل وكل حاجه ... بس حسيته قصير شويه !!! ولا أنا اللى اتعودت اقرأ بالكام بارت ورا بعض فمش متقبلة الكم ده بس .. ههههههههه
- عيونك الجميلة يا عيني :) ترى حتى أنا شايفته قصير مع إنه وصل لستة وعشرين صفحة تقريبًا في الوورد ><


المهم نيجى للشخصيات والمواقف ... اسمحيلى هبدا من الآخر

من لحظة ماوقفتى .." ولتكن صادقةً هذه المرة مع نفسها، تشعر بالخوف على إلين أكثر. "

كذاااااااااااااااااااااااابة ... هالة بها من الانانية ما يكفى انها لم تفكر أبدا إلا بنفسها وبس ... عملت اللى هى عايززاه فى الاول وحققت أمنيتها بأنها خلت إلين بنتها ، لكن ماهتمتش انها خلتها تعيش غريبة فى وسط أهلها وتتحجب عنهم .. إلين كانت عايشة حياة صعبة ومشتتة ، مش كفاية انها حاسة بالضياع لأنها مش عارفه أهلها الحقيقيين ، وفى نفس الوقت مش قادرة تاخد راحتها مع الناس اللى هى عايشه معاهم عشان ماتبقاش تقيلة عليهم ... لو كانت بتحبها وبتخاف عليها فعلا كانت رحمتها من حالة الضياع دى وكشفت السر من زمان ... كانت إلين وقتها حست انها ليها عيلة فعلا زى كل البشر مش حاسة انها أقل منهم ... وماكانش الناس اتكلموا فى حقها وانها لقيظة مش معروف مين أهلها ... هالة حرمتها من كل ده وفى الاخر تقول خايفه عليها ؟؟

على كلٍ إن كان عبد الله طلقها قبل كده بسبب إلين فده كان من حوالى 15 سنة او اكتر ... هو دلوقتى اعقل من انه يقوم بتصرف زى ده بكل بساطة ... زائد انه بيحب إلين وبالتالى موقفه منها اختلف .. لا يمكن يأذى إلين .. بالعكس تلاقيه حاقد على زوجته اكتر واكتر لانه يتممنى لو كان عرف من زمان ان إلين بنته وقدر يعاملها بدون احراج وبدون حدود زى اى اب وبنته ... هالة انانية جدا انها حرمت كل عايلتها من الحق ده .

المهم انا مش خايفه على إلين من ابوها ... ولا خايفه على هالة .. ممكن علاقتهم تتغير ، ممكن يخاصمها ويبعد عنها فترة ومايبقاش طايقها ... لكن ان شاء الله مش هيطلقها .

العجيب انه هالة حاولت انها تكون الطرف اللى بيتصرف صح سواء بفعلتها زمان او بتصرفها دلوقتى انها كشفت الحقيقة قبل ما يحصل الغلط ... بس للأسف انها اكتر شخص مكروه دلوقتى .. من عايلتها ومننا احنا القراء ، وكراهية الكل هتزيد لها لو فضلت ساكتة وماوضحتش موقفها واسبابها .. لازم تتكلم على الاقل ممكن نعذرها لو فهمنا حاجه ... لكن مش من حقها انها تسكت بعد مافجرت القنبلة دى !! يكفى انانيتها انها اتصرفت زمان لوحدها وعملت اللى عملته وبعدين قررت تسكت عنه من غير ماتشور حد .. مش من حقها دلوقتى تستمر فى الانانية دى .. طيب فرضا لو كان حصلها اى حاجه وماتت من فترة مثلا ، وبعدين ياسر وإلين اتجوزوا ... هى كانت هتشيل الذنب وهى فى قبرها الغبية دى !!!
- نقطة مهمة ، لو كانت ماتت شلون بيعرفون الحقيقة وهي غلطت لما ما فكرت كويس بالسالفة
ومهما كانت الأسباب الا إنها ما تعطيها الحق في اللي سوته


نيجى لجيهان وفواز ... صراحة الثنائى ده انا مش بحبه .. لسه مش واصل لقلبى .. يمكن عشان قصتهم مش مفهومة ومافيش اكشن فيها .
يعنى بغض النظر عن الموقف الحالى ورد فعل جيهان الاخير ، خلينا نتكلم فى سبب مشكلتهم من الاول.

دلوقتى فواز وجيهان طول عمرهم مرتبطين ببعض وبيحبوا بعض من صغرهم ... وماعرفش ليه امه مش بتحبها وليه ظنت فيها السوء .. بس المهم انه اتجوزوا وموقف امه ادى لفواز الفرصة انه يحقق اللى هو عايزه ... بعد الجواز بكام يوم فواز سافر فجأة وجيهان اعتبرتها اهانة ليها !!
اللى شفناه بقى من ساعة ما بدأت الرواية انه جيهان كارهاه وصادة عنه ... وفواز بيحاول يثبتها لها مدى حبه وعشقه وهيامه بيها ... طيب ماهو مش ينفع نستمر عالحال ده كتير ... طول ما الاسباب اللى عاملة المشكلة زى ماهى ماتحلتش يبقى عمر ما علاقتهم هتتقدم خطوة ... لازم يقعدوا قعدة حوار جاد ويتفاهموا ... فواز لازم يفهمها هو ليه سافر وانه ده مش اهانة ليها فى حاجه ... من غير كده عمرها ما هتقبله تانى لأنها مجروحة منه ومن أمه .
الامور اللى بينهم مش هتتحل لمجرد انهم مجبرين على الحياة معا .. ولا لمجرد انها قررت انها هتديله حقوقه وتكون زوجة طبيعية " وخصوصا انه مش هيقبل كده منها إلا لما يكون بكامل رضاها " . هى لازم تعاتبه وتفهمه سبب زعلها عليه ، وهو بالمقابل يشرحلها موقفه وبكده يتصافوا ويبدأوا حياة طبيعية زى الناس .
- الحب اللي بينهم مو مثل ما تتوقعين، حبه لها كامرأة بس هي حبها له كأخ
وشوي شوي بدت تتوضح الأمور المتعلقة فيهم، وبيكتمل توضيحها في القادم


ديما وسيف ... سيف ده كل ماقول هبدا اتقبله وارضى عليه يرجع ينرفزنى تانى .... حد يقتل الراجل ده ياهووو !!!
بتسألها ياخويا مش بتحب زياد ليه ؟؟؟ بكل بساطة لأنه ابن سيادتك ... هتحبه ليه يعنى ؟؟؟ كانت شافت منك إيه عدل يعنى !!! هى من يوم ماتجوزتك ماتهنتش بيوم فى حياتها ... بتحبك وبتشتم نفسها على الحب ده ... يبقى تحب ابنك ليه يعنى ؟؟!!!

بس انا مش هتكلم اكتر من كده لحسن الراجل ده بيخرجنى عن شعورى وهبدأ اغلط ..
- ههههههههههههههههه وإلى الآن انتِ أكثر قارئة تكره سيف
ربي يسعدك بس والله انّي ضحكت على هالجزئية من تعليقك :) ... اي والله على أيّ أساس بتحبه؟ .. لا هو ولدها وعليها ولد زوجها الظالم من ضرتها!
وهذا واقعيًا بيخليها تكرهه


امممممم مين تانى ؟

غيداء !!! ربنا يستر عالبنت دى ... روحى يا شاطرة الحقى قولى لأخوك ، يمكن يفيدك بحاجه بدل ماتنجرى مع البنت اللى ماتتسمى دى ... سارة دى مش ناوية على خير ابدا ,,ربنا ياخدها هى وأمثالها .
هى بتفكر انه غيداء خلاص فقدت عذريتها .. يبقى عايزة تاخدها لشلتها بقى وتبقى بنت ليل وكده !!! وقال يعنى انها بتعمل فيها معروف وتخليها تعيش حياتها بدل ماهتعيش فى كآبة وعزلة بسبب اللى حصل لها !!! حسبى الله على ده تفكير ... ربنا يستر على غيداء وتعرف تتصرف صح ، قبل ما البنت دى تجرها لطريق اسود ومنيل .


سند ... البنى آدم ده متخلف رسمى !!! هو ليه مش قادر يفهم انه العملية دى فاشلة ... الغبى كان فاكر انه لما يهدد شاهين شوية بكده هيخليه ينجح العملية ... متخلف !!! اللهم لك الحمد على نعمة العقل ... وراجع بيلوم شاهين وعايز ينتقم منه كمان ... لا كده أوووفر الصراحة


وأخيرا ... الثنائى اللى بيطرى على قلبى اليومين دول ... سلطان وغزل

فى الاول استغربت انفجارها المفاجئ ده !! بس صراحة عذرتها بعد كده لأنه جالها على الجرح لما قالها ماتخافيش منى طالما وعدت وانه مش من طبعى الاستغلال ... فكأنه داس على زرار عندها ، لأنه فى نظرها كل الناس استغلاليين وبيحاولوا يوصلوا لاهدافهم بطريق او بآخر .. ان لم يكن باللين فهو بالشدة او الخداع .
بجد متشوقة اعرف إيه اللى حصلها قبل كده ؟ وابوها ده الله ينتقم من ده أب ..
بيتهيألى سلطان لما يعرف باللى كان ابو غادة بيعمله معاها ، هيزيد دوافعه للانتقام منه واحد !!
الله يعينك يا أخ سلطان على مابلاك ..ههههههههههههه بجد الراجل ده عاجبنى ... ربنا يصبره على اللى هو فيه ويقدر يوصل لحل معاها وماتتعقدش امورهم تانى .


بانتظارك كيدوو فى القادم ... حاولى ماتتأخريش علينا .
وياريت كمان تحاولى تردى وإلا هبتدى ازعل ههههههههه

لا بجد... أنا مقدرة ظروفك وضغط الكتابة مع اكيد كل مشاغلك ، ومش حابة انى ازود عليكِ ، بس زى ما الكاتب بيحب يشوف رد فعل القراء ويشوف تفاعل واهتمام باللى بيكتبه ، فاحنا كمان بنحب نشوف رد فعل الكاتب على كلامنا وتفكيرنا وتعليقاتنا ، نحب يكون الحوار تفاعلى مش من طرف واحد بس.

بالتوفيق ياقمر




تدرين لو تعليقاتك تكون بالفصحى ما كنت حسيت بالمتعة في قراءتها مثل ما أحسّ وأنا أقراها بالمصرية
يخي انتو من وين تجيبون الحلاوة في كلامكم؟

 
 

 

عرض البوم صور كَيــدْ  
قديم 07-09-14, 08:05 AM   المشاركة رقم: 128
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Jun 2014
العضوية: 267722
المشاركات: 575
الجنس أنثى
معدل التقييم: كَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عالي
نقاط التقييم: 947

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
كَيــدْ غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : كَيــدْ المنتدى : الروايات المغلقة
افتراضي رد: قيودٌ بلا أغلال عانقت القدر

 

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لست أدرى مشاهدة المشاركة
   يا هلا بالغالية ..

أولا حبيبتى بالنسبة للمواعيد .. اختارى اللى يريحك .. المهم عندى الانتظام .. كويس الفاصل اللى حددتيه طالما هو مناسب لك .


بالعكس ما أشوف في أي قصة تتشابه مع الأخرى، ممكن حكمتي إنها متشابهة لوجود عنصر " الحب من طرف " بس مع التكملة أكيد لاحظتي إختلاف كبير وجدًا
والرواية ما تعتبر مواقفها متشابهة بسبب إن إحدى الثنائيات وُجد فيها شيء التقى مع قصة الثنائيات الأخرى
خصوصًا إن البطولة جماعية وما تقتصر على ( فواز & جيهان ) و ( سيف & ديما ) ، فيه شخصيات غيرهم فمو من المنصف نحكم على الرواية من خلال هالزوجين من الشخصيات


اعذرينى حبيبتى يمكن مافهمتينى صح ... انا ماقصدت احكم على الرواية ككل ، لكن قصدت قصتين فقط منها يبدو فيهم التشابه وهو الحب من طرف واحد لكن فى مضمونهم مختلفين والاطراف مختلفة ... ماقصدتش انه روايتك متشابهه ولا حاجه .


البارت الحالى لسه مافيه جديد ... الا ابراهيم ده واللى معاه ... قال ينتقموا من سلطان قال !!!! ياخى هو ناقصكم .. كان عملهم ايه سلطان المخابيل دول ؟؟؟ ربنا يستر لانه فيه اللى مكفيه .


سلامات يا قمر


أيوا فهمتك الحين ^__^
ظنيتك تقصدين التشابه في القصتين ككل، يهمني التنويع والإختلاف في القصص ويهمني إنّ قرائي يشوفون شيء جديد

ربي يسلمك يا ألبي :)

 
 

 

عرض البوم صور كَيــدْ  
قديم 07-09-14, 08:16 AM   المشاركة رقم: 129
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Jun 2014
العضوية: 267722
المشاركات: 575
الجنس أنثى
معدل التقييم: كَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عالي
نقاط التقييم: 947

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
كَيــدْ غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : كَيــدْ المنتدى : الروايات المغلقة
افتراضي رد: قيودٌ بلا أغلال عانقت القدر

 

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هنااء مشاهدة المشاركة
   رووووعهةروايتك قلممك مميز في
صياغه البارت والسرد يعطيك العاافيه
نننتظرك بفارغ الصبر......


عيونك الأروع يا جميلة :)
ومبسوطة إنّ قلمي المتواضع حاز على إعجابك ..


ربي يعافيك يا ملكة ()*

 
 

 

عرض البوم صور كَيــدْ  
قديم 07-09-14, 08:28 AM   المشاركة رقم: 130
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Jun 2014
العضوية: 267722
المشاركات: 575
الجنس أنثى
معدل التقييم: كَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عاليكَيــدْ عضو ذو تقييم عالي
نقاط التقييم: 947

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
كَيــدْ غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : كَيــدْ المنتدى : الروايات المغلقة
افتراضي رد: قيودٌ بلا أغلال عانقت القدر

 

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لست أدرى مشاهدة المشاركة
   حبيبتى كيد ... تسلميلى يا غالية عالاهداء ... حركة تثبيت دى ,,,,, فيس بيغمز هههههه

ربي يسلمك :) هههههههه اي قلنا لازم نضمنك عاد مافي غير الإهداء بيخليك تعرفين مكانتك في قلبي
فيس يرد الغمزة



ياسلام انا بخوف ؟؟!!! ده انا طيبة خالص والله ... انا اجى جمبك حاجه ؟ انتى اعترفتى دماغك اجرامية !!! بس واضح انى طلعت اكثر اجراما منك ههههههه

هههههه يعني أفهم انه أنا الشريرة هنا؟؟
اي واضح انك مجرمة عن حقيقة فـ لازم أخاف منك :/ عاد كله بيهون ولا تكونين مجرمة في التوقعات
ماودي أحسّ اني مكشوفة يابنت وعاد انتِ ماشاء الله واضح عليك سرعة بديهة
فخلي عقلك اجرامي الا في التوقعات - فيس يطالعك برجاء -



المهم يا قلبى ... البارت ده بجزئينه لسه هادى كده ومافيهوش جديد تقريبا .. اللهم إلا ابراهيم اللى طلعلنا زى القدر المستعجل كده !!! الله يعينك يا غزل .. دو ل هيلحقوها امتى دول ؟؟؟ بس مش المفروض انهم فى فندق ؟ ولا واخد شقه جاهزة ؟؟

اللي في الشقة هي ليلى ، بينما مثل ما قلتِ غزل في فندق
يعني بكل بساطة المشهد يخص ليلى بس سوينا حركات تمويه وظنيتوها غزل - فيسي الشرير - لووول



إلين ... صدمتها مش سهلة تعدى منها ... وههالة دى الله يسامحها بجد .. مش عايزه ادعى عليها دعوه اكبر من كده !!

أدهم وأبوه !!! أها ده ابوه اللى كانت الين متأملة انه هيعترف بيها لما يشوفها !!! لا مجرمة بجد يا بنتى !!! كأنك بتقفلى فى وشها كل الابواب عشان تضطر تفضل مع ابو ياسر وعيلته

هههههه خلينا نصعب الأمور شوي
مو حلو كل شيء يجيهم بالسهل



يلا بانتظار الجديد ... سلامات يا غالية

ربي يسلمك يا ملكة :$

 
 

 

عرض البوم صور كَيــدْ  
 

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
ليلاس, لغز, أكشن, القدر, الكاتبة كيد, انتقام, يوسف, رواية رومانسية, سلطان, غموض, عانقت, قيود, كيد
facebook




جديد مواضيع قسم الروايات المغلقة
أدوات الموضوع
مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع
تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: https://www.liilas.com/vb3/t195238.html
أرسلت بواسطة For Type التاريخ
Untitled document This thread Refback 02-10-16 06:32 AM


الساعة الآن 10:44 PM.


 



Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية