كاتب الموضوع :
لانا الاحمدي
المنتدى :
القصص القصيرة من وحي قلم الأعضاء , قصص من وحي قلم الأعضاء
رد: رواية اشتعال السحب /بقلم دعدوعه
♀♂
خـــــــــصلات شـــــعــــــروو متــــناثـــــــرهـ علـــى وجـــهــــو ومـــــعــطيــتو مــــنظرر بـــريـــئ بـــعيد كــــل البعـــد عن حقـــيقــــتوو ..
عـــــــــــيونو مــغـــمــــضه ومــســــتسلم لنــــوم بكــــل راحـــــــــه وضـــــــايع وســـــط الخـــداديــــــــات البـــــيضه والــــــرمــــــــاديه في الســــــرررير الكبيـــــرر
انـــفتــــح باب الغـــرفـــه بكـــل عصــــبـــيـــه ..دخل وهوا ساااند جســـمو على العصاااياا إللي بيـــدو وورآآهـ الخـآدمـــه تمشــــي
نااادى بعصبيــــه : يززززززن ...يزززززن _ اشر للخــآدمه _ افتتتحي الســـتــــآيــر
الخــآدمــه اتوجهت على طوول للستـــآيــر وفتحتهاا وجـــآت اشعـــه الشمس على وجــهه وكششـــر باإنــزعــــــــآج : يزززن
يزن حط يده على عينــه وقال بصووت كلو نااايم :هااا
سيـــدو رمى المجـــله على وجهه : دي آخر اعلانـــآتك
يزن جلللس وسند جســمو على السسرير مسسك المجله باإستغراب شاف الغلاف : ايش في طيب ؟
سيدوو : مافييها شي يعني ؟
يزن فرك عينـــه : لا اعلان عطـــر مافيها شي
سيدوو بعصبيــه : ولما يكون اعلان عطرر دي العريانه إللي واقفه جممبك إيش لهاا في الصووره هااا
يزن ضحك غصبا عنو : سيدو فين بللهي عريانه _ رفع المجله _ لابسسه هااا
سيدوو رفع العصاايه وضــرب يززن على رجـــلو : دي عريااانه عننندي
يزن رمى المجله على السرير..و سلك لسيدو : طيب المره التانيه حقولهم يلبسوها شي حشمه اكتر
سيدو : المره التانيه ماتتصور مع بناات فاااهم
يزن : سيدوو ريلاكس مو لدي الدرجه تقلب
سيدوو : انا كداا حتسمع كلامي ولا اخرج برا البيت
يزن : بتزلنا على العيشه معاك ولا كيف
سيدوو : قلت اعلانات زي كداا مــآبى اشووفلك
يزن بتافف : اصبحناواصبح الملك لله
سيدوو باأمر : الفطور بعد نص سااعه قووم
يزن (( يااااااااااااه على الصباااااح المقررف دااا )) ..خـــرج سيــــدو من الــــغـــرفــــــــه وهوا انـــســـدح على السرير
افتــكر الفطووور وقال بتعـــب :خلااااص والله عزاااااب
قوآنيـــــــن سيـــدو ماااشيــــه عليـــهم ..وقـــت الفطور يقومهم من عز نـــومهم عشان يفـــطروو
ودا الشي معـــذبـــهم بـــذات لأنــــه يـــرجعو البيت في اوقات متأخره بعـــد سهراااتهم ومساااختـــهم ...لكـــــن مضطـــرين يمشـــو وراااهـ
سيــــدوو مكمــــل شغـــل الدوريــــآآت وهوا يشووف كل واحد نايم بغـــرفتو ولا مارجع اخر الليل... ويصحـــيهم للفطوور .. اتعــود كداا يســـوي
مايـــحب الخـــدم يصحــوهم وعارفـــهم شغل المنبهااات ماتـــمشي مـــعااهم
رآح لغــــرفه نـــزار والخــدآمــه كالعاده تمشي ورااهـ ..دوبــو بيــفتح البـــآب إلا سمـــع صوووت الموسيـــقااا من قبل لايفتــــح الباب
مايقدر يصحيـــهم من غيـــر تهزيــئ ..فتح الباب : الناس يصحـــو يستغفروو وانتاا تصبح على اغانيـــك
نـــزار كآن لابــــس تيشيرت ســآدهـ وشورت اســـود وعلى الـ Treadmill " السيـــر " رياضه لازم في الصبـــآح : ليا ساعتين صااحي
جدو واقف عند الباب ويكـــلموو : الفطور بعـــد نص سااعه
نزار بطـــفش وهوا يجـــري على الــسير ويزيد السرعـــه: حفظنا خلاص المواعيــــد
جــدو مره مايحب شغل الرقـــص والهبل حق نزار كدا مايتخاطب كتيـــر معااهـ :مابى تأخيــــر
خـــرج من الــغرفــــه وخلل يــدهـ وســــط شعـــرهـ الأبيـــــض بتــعب : الله يصـــبرني عليـــهم
مشــــي بخــطوآت هـــــآديــــه لغـــــرفـــة مـــــآزن ..فتـــح الباب مقفـــل " يكره احد يقفل غرفتـــه بالمفتاح " دق الباب بعصبيـــه : ماااااااازن .. ماااااااازن
مـــآزن فتـــح عيـــنه على صوت سيـــدو قـــلب جسسمه للجهه التانيه باإنزعاج ..حسس باأحد جمبـــه بس بتعب رجع غمـــض عيـــنه
لــكن استـــوعب شيين
1_ صوت سيدوو
2_ بنت ناايمه جمبــو
فتـــح عييينه بسسرعه ودف اللحااف من عليييه ..البت اتحركت بنعــومه على السرير لما حســـت ببرودهـ
صووت سيدوو يدق الباب : مااااازن
كرره اسسمو في دي اللحظه من سيدو قال بخوف وهوا مو فاكر اسمهاا اخدها من البار امس معاه وهوا سكراان: هييي _ حط يدو على كتفــها وهوا يحركها بهمممس _ هيييي قوومي
فتحت عيـــنهاا وقالت بكل دلع ممزوجه بصوتها النايم : هاا بيبي
سيـــدو حس انو مازن كعاادته جااايب مصيبـــــه : مااااااااازن افتتتح البااااب مااازن لاتخليني اكسسره على راااسك
مازن قام من على السرير والبنت جلست مفجووعه وهيا تعدل شعرهاا : مييين هيدا
مازن على جسمو بس بوكســـر اشرلها باإرتبباك : ادخلي تحت السرير ولا شوفييلللك مكاان بسسرعه
البنت قاامت مفجوووعه ..مافي مكاان تحت السرير عشان تدخل ..مسكت الستاره الطويله واندست وراها
مازن اخد الجينز من الأرض ولبسسسسه وبعدها اتوجـــه بسسرعه للباب وفتـــحه وابتسم ابتسامه صفرا لسيدو : صباح الخيـــر
سيدو بشك : ليش مقفل الباب
مازن يحك شعره وهوا يتثاااوب : مدري والله ماحسيت بنفسي وانا اقفلو
سيــدو دف الباب بالعصااايـــه : وخررر
ماازن بعد وخلى سيدو والخادمه يدخللو وهوا يدعي (( يااارب مايشوفها )) هوا الوحيد من اخــوآنه ماعنده شغله وسيدو يصررف علييه يعني لو اي مصيبه ممكن يعيش اسبوع حرمان من غير فلوس
سيدو دخل الغرفه وهوا مضيق على عينه ويتفحـــص الغــــرفـــه ...دخل ماازن ورااه ...وانتبـــه البرا حق البنت على السرير ..قرب من السرير ورما اللحاف علييه من غير ماينتبه سيــدو
سيدوو وجه كلامو للخادمه ...يكره تكون الستاير مسندلــــه على الطيـــق يحـــب اشعـــة الشمس هيا تنوور الغرفه في دا الوقت : افتحي الستاااير
مازن دموو نشششف جااا بسسرعه عند الستااارهـ : انا حفتحهاا بلاشي تتعبي نفسسك _ وضحك ضحكه واحد مسوي مصيبــــه _
سحب الستاايـــر كلها لجـــهه البـــنت ..وابتسسم لسيدوو وهوا يعيد الإسطوانه : الفطور بعد نص سااعه _ طالع في ساعه_ قصدي بعد ثلث ساعه _ وابتســـم باإرتباااك _
سيدوو حااسس انو في حـــآجه بس مو لاقـــي شي ..اتفحــص الغرفه مره تانيـــه بنظراااتـــه ورجع خـــرج من الغـــرفه
وهنا مـــآزن زفـــر بـــرآآحــــه ..قفل باب الغـــرفه وخرجت البنت ورى الستاره : هيدا ميين
مازن جلس على السرير واخد التلون ودق الرقم _ 2 _ : سيدي يعني ميين
البنت : وانا فكرت هيدا الئصر لاإلك
مازن شممق في وجهها مو ناقصها ..ردت عليه الشغاله إللي دايما تتستر على مصايبه : كاتيييا تعاليلي الغـــرفـــه بسسسسسرعه
: حااضر مستر مازن
ولا خمسسه دقايق إلا دقت الباب ودخـــلت ..مازن دخلها وقفل الباب وهنا هيا انفجعت : what ?
مازن اشرلها على البنت إللي واقفه بكل ثــقه ورا السرير : دبريلها طلعه من البيت بدون سيدي مايشوفها
كاتيا استحت من لبــس البنت نزلت عينها في الأرض : حاضـــر مســتر
فـــي غـــرفة الطـــعـــآم الــكبيـــرهـ ..سيدهـــم جـــآلس في مقدمــه الطـــآولــــه والــخــآدمه واقفـــه ورآآه بلبســـها الأسود الــقصير وعليــه مريله بيـــضــآ
دخــل واحد من التوأم وهنا الخـــآدمه ماتفرق بيــنهم في الصبــآح لأنو لبســـهم زي بــعض تيشيرتاات وشورتات في الصبـــآح
ماافي أي إختــــلاف حتى الأجـــساام متشابهيين في الطول والعـــرض اي احـــد يشووفهم يقول : سبحاان الله على الشـــبه ..
الخادمه بشك : صباح الخـــير مسستر نزار
: صباح النور انا يزن
الخادمه اتوقعت تتلخبطت : سوري مستر يزن
جـــلس على الكـــرسي ..ودخل بعدها نـــزار
الخـــآدمـــه : صبااح الخــير مستر مازن
نـــزار :انا نزاار
الخــآدمه وجهها حمـــر وسكــتت
ابتــسمت لما دخــل اخر واااحد فيييهم وهييا عارفه خلاص ميـــن..ابتسسسمت : صبااح الخيــر مسستر مازن
يزن كشــر وهوا وقف : انا يزن
وهنا مازن ضحك وهوا جالسسس علـ كرسييي لخببط الشغاله : انا مازن
سيــدو طالع فييـــه بنــص عيييين
مازن رفع كتفــه : كنت بمزح معاها
الخــآددمه انقــهرت دايما مازن يسوي فييها دي الحركه كل ماكلمتو قلها انا يزن ولا نزااار .. ماحتحدد بعد اليييوم اسااامي ..
الــخآدمه صبــت لـــنزار ومااازن عصـــير بـــرتقـــآل ..وجاات لعند يـــزن صبتـــلو في كــآستـــه حليـــب
يزن بقرف : ماحبببب الحلليب كم مرره اقووولكم
سيــــدوو باأمر : حتشربو غصباا عنننك
يزن : ايش العيششه دي كل شي بالقوووه هنااا
سيدوو : الدكتور قال كل صبـــآح تشــرب حليـــب
يزن بتفاهم بس بنبره عاليه : وحموووت يعني لو ماشـــربتـــو سيدي لاتحسسني إني بزره
مازن يكلمو كأنه صغير : اشرب ياحبيبي
يزن طالع في مازن : انكتتم
نزاار : مو شرط تشرب حليب في اشياء تانيه تقوي مناعة الجسم
يزن : انا ادري عن سيدك خلص يعنــي كل شي جايبلي حليب على صباح ربنا
سيدو مايحــب احد يــعارضـــو ياياخد يايهدد : بكرا عندك تصوير صح ؟
يزن كششر مايدري ايش دخل دا في دا : ليش ؟
سيدو : ياتشرب ياحتفاهم معاهم والغي التصــوير
يزن عصـــب يكره احد يتكلم معاه بدي الطريـــقه ..دف الكـــرسي وقـــآم وهوا معصـــب من سيدوو مـــرهـ : بالعــــآفيــــه
خـــرج من غــــرفه الطـــعام وسيــــدو ولا أهتـــــم كمل فطـــورهـ
امـــــآ نزااار ومــــــــــآزن ..اخوهم اتنـــكد = همـــآ اتنــكدوو
مازن كان مااسك كاسه العصـــير رجعها على الطاوله وقام : الحمدالله
نزار رجع الخبــز إللي كان بيـــدوو وقام : سفره دايمه
خـــرج كل وآحـــد ورى الـــتـــآني ... واحد معصـــب من سيـــدو إللي بس يهدد على ابســـط شي والتانين اتنـــكدوو عشاان اخوهـــم معصـــب ...
مشـــآعرهم دايما مترآبـــطه يفهمـــو بعـــض من غيـــر كلام تكفـــي نــظراتــــهم ..
الخــآدمـــه طالعت في اخر واحد خرج نزاار ووجهت كلامها للجد : اوديلهم فطورهم لـ
قاطعـــها لما رفـــع يدهـ : إللي مايفطر هنا مـــآله فطــور ...
كــل وآحـــد اتـــوجـــه لغـــرفتــــو لبــس ملابســـه وخــــرج لعمـــله إلا مــازن نام وسحب على الجامعه
♀♂
الســـآعـــه 4 العـــصـــر ..رآجـــــــع من الجـــآمعــه وهوا هلـــكآن (( متى يمووت بس واورث كل حاااجه ))
تفـــكيرهـ محصـــور على دا الشـــي ... مايهتم إدا مات ابـــوه ولا لأ
دخــل البيـــت ولسى المسأله إللي حلها فــي الإختبـــآر برآســــه ..يحس إنــــو نااسي شــي فيـــها
مـــآشي وهوا عـــقله في عـــآلـــــم تــــــــآني ...قطع تفـــكيره صوت ابوه الجهوري : اسااامه
اسامه طالع فيــه وهوا يدعي عليــه في قلبـــه : ايوا ؟
ابـــوهـ لابــــس ثـــوب ومتأنتك علـ أخير : تعال معايا المطاار
اسامه دوبو راجع من الجامعه وقبلها مانام من المزآكـــرهـ : ليش ؟
ابوهـ : بنت عمـــك حتــجي
اسامه مايعرف اعمامه عشان يعرف بزورتـــهم : طيب ؟
ابوه افتكــر : اووه انا نسيــت ماقولك
اسامه رفع حاجبـــه : تقولي ايش؟
ابوهـ : بنت عمك حتدرس هنا انا متكفل بكل شي عشان كدا جبتها علـ بيت تسكن معايا
اسامه مفجوع : وانا ؟ كيف تسكن في البيت وانا هنا
ابوه : غرفكم بعيده عن بعضهاا واتوقع البيت كبيـــر
اسامه : بس تقدر تاخدلها شقه وتسكنها فيها صعبه تسكن في البيت وانا في اهلها مايفكرو دوول
ابــوه عصب : ايش قصدددك اخواني بدون عقققل ولا ايش
اسامه (( وراثه )) : لا طببعا لاتفهمني غلللط بس مايسير
ابوهـ : البيت داا بيتــها بعد اليـــوم انتا الطلــآلع وهيا الداخله وبعدين دي حتكون زي اختـــك
اسامه مره ماقتنع بكلام ابــــوه وحس إنها مصخره لو جاات تسكن معاهم ..بس كالعاده التسلييك اساس نجاح علاقته مع ابوووه : طيب خلاص إللي تشوفو بس روح لوحدك انا
ابوه قاطعه وهـــوا يصر على كلامه : السيارهـ براا _ ومشي _
اسامه فهمـــو يعني حتجي غصباا عنـــك رمى شنـــطتـــه على الكنبـــه ومشي وراا ابــــوهـ وهوا يدعي من كل قلبــــه (( الله يفـــكني منـــــو ))
ركــــب السيــــآرهـ واتـــوجهــــــــو للمـــطـــآآآر ..اســـآمــــه متكـــي في ركننيـــة الكـــرسي وعيـــنه كل شوويا تغفـــى
غمــض وماصحــى إلا على صوت ابوووه إللي يفجعو دايما : اسااامه وصلناااا
اسامه فتـــح عيـــنه مفــجووع : ها اووك
عيــــنه محمــــرهـ من كتر مافييه نـــــوم .. خرج من السيــــآرهـ وعيـــون البـــنآت اغلبـــها عليـــه يمشي وهوا نفسسسو يترمي في اي مكااان ويكمـــل نــــومه
وقفـــو وهما مستنـــينـــها ..مايدري فيين واقف يمشي ورا ابــــوهـ وبـــــس ...
انتبـــهت لعمـــها وابـــتسمت رااحت باإتجاهه وهيا تأشرلــه بكل حمـــآس ... لابســـه جيـــنز وبلـــوزه ورديــــه اكمــآمها طوويله وحجابها السكــري مغطي شعــرها
جا باإتجاهها وسلم عليها وهيا باست راااســـه : كيفك ياعمي
: تمام الحمدالله على السلامه
: الله يســـلمك
ابوهـ دار على ورى ونادى اساامه : اسااامه
اساامه جا لحد ابوه وانتبه للبنت كشـــر : الحمدالله على السلامه
انفجــعت راما ابتسمت بتردد : الله يسسلمك
اسامه اتثاااوب وهوا يطالع في لوحـــه مواعيد الرحلات ...
اببو اسامه : دا ولدي اسامه اعتبريه زي اخووكي
راما الشي الوحيـــد إللي خلاها تعرف إنو ولـــدو اسمـــو
ولا حسبـــتو واحد مو عـــربي من عيــونو الزرقـــآآ وملامــحوو ..افتكرت امو الإيطالــيــــه " اهاااااا عشششان كداا مالت علييه ولا طالع فيـــا عدل "
اخدوو شنطتـــها واتـــوجهو للسياره وهيا لأول مره في حيااتها تســـآفر وتحكـــي لعمها ايش شاافت بكل حماااس
اما هوا فـــي السيـــآرهـ راااســـو صــدع من صــــــوتها بس تهرج تهرج ,,اتكى علـ باب وحط يدو على جبيـــنو وهوا مغطي عينـــه ...وناااااااااااام
جالسسه في السيـــآره ومتعجبـــه من شكــلها من جـــوا ..كبيــــرهـ بشكككل مغــــري
ابتسمتلو باإحراج : والله إللي بتسسويه كتتتير معانا بس
قاطعها : انتي عارفه انا وابوكي لنا فتره مانهرج وانا الغلطان وعارفه اخويا لايمكن ياخد مني ولا فلسس فدا اقل شي اسوويه اني ادخلك في نفس جامعه اسامه
طالعت في اساامه إللي باين الإرهااق في وجهه كل شويا تسترق النــــظر (( حكون انا ودا الشكل في نفس البيت ! )) :تسسلم عممي
وقــــفت السيـــآرهـ فجأهـ واساامه فتح عيـــنو مفـــجوع وبعدهاا رجـــع غمضـــهاا وهوا مكششر ..اما هييييا دابــــــــت على طووووول ((الله يساامحك يابابا فين جايبني ))
عـــآيشـــه فـــي جـــدهـ ..بس مره مالها في الإختلاط إلا مع اولاد خالاتهاا وقت الكبــــآين والــهبل .. واولاد خالـــتهاا جمب اســــآمه ولا حــــــــــــآجــــــه
رفعت البي بي وهيا تكتب لصحبـــتها " ابى ارجع جدهـ "
صحبتهاا ردت عليها " وي ايش بك ؟ "
راما " هنيدا لو تششووفي اسامه ترا انا كدا ماحنتبه للدراسه تعالو رجعووني مستعده اجلس في البيت بدون دراسه والله "
هنيدا " ههههههههههههههههه صوريلي هوا بسسسرعه "
راما " ماااقدر وي عمي جمبـــي بسسس شي حماااس تراااا لو يدري مراد بسس "
هنيدا " ههههههههههههههه سيبيكي من مرااادك داا وخليكي في الاهم تراكي عايشه معاه في البيت "
راما " حسبتو صغـــير "
هنيداا " وابوكي كيف واافق اصلا "
راما "علمي علمك ياشيخه انتي عارفه انا مادريت إلأا قبل اسبوع بابا قلي لو تبي تدرسي روحي عند عمك "
هنيدا " احسن من جلستك في البيت "
راما " ايوا والله 3 سنوات جالســـه شي يتعب النفسيه "
هنيدا " داا الصبـــر شوووفي فين ودااكي "
راما " بيوديني بمصيبه يختي "
هنيدا " اقوولك صفي النيــــه "
اما اســـآمه مره انــزعج من صوووت البي بي وهوا يطنطن كل شـــويا ...طالع في ابوووه إللي معاه جوالـــه ومنشـــغل ورجع طالع في رامـــــآ: ممكن تحطيه سايلنت
راما كانت مبتســـمه وتطالع بالجوال رفعت عينها له وهيا تاشر على نفسسهاا بشك: بتكلمني !
اسامه طالع وراها وهيا لاإرادياا برضو طالعت وراها للطاقـــه ورجعت طالعت فيـــه
وهوا هنا بملامح جدا جاده قلهاا : ايوا انتي
حست نفسسسها غبيـــــه دوبها استوعبت حركتو لما طالع وراها شي طيعي بيكلمهاا يعني بيكلم مييين غيرهاا ..وجهها حمـــر : ايش قلت ؟
اسامه باأمر وبطريقه استفزازيه : اكتمي إللي في يدك
على طول نزلت نــظرها للجوال وهيا تــحطو "quiet " وماتبى ترفـــع عينها من على الجوووال منحرجه منـــو ..رجعت تهرج مع صحبتها
ورسلتلها فيســـــآآآت تبكــــي
هنيدا : ايش بك ؟؟؟!
راما " هنيدا ابى ارججججع "
هنيدا بقة صبـــر " ياااااااابتي لاتحسسيني إنو مره فتااك دحيين ومو قادره تنزلي عينك من علييه بلاشي غبااء "
راما " لاااا مو علللى كداااا مو قادره احكيكي هنا لما اوصصصصل اكلمك "
وقفـــت السيــــآرهـ قبـــآل القــــصـــر ..واســـآمه على طوول نــــــزل ..راما خـــرجـــت بعـــــــدهـ وهيا تطـــــــآلع في المكــــــــــآن بكل إعجــــآب " ماشالله "
ابــــوها يحكيــــها عن عمــــها دايما بس مــــــآتوقعت كـــــدآآ .. دخلت القـــصر وهيا تطالع في كل مكـــــآن
الـــثريـــــآت التــــي تنـــاسب فــخـــامة الأســقـــف وزايدتـــها جــمــــال
الأثـــــــــــآت الفــــآخــــر
والـــستــآئـــر المجتمـــعه علـ جانبــين
عــــــــــآلــــم آخــــر ...عمـــها جمبـــها ومبــــتسم : اعتبريـــه خلاص بيــــتك
نادى الشغالـــــه : ميييري
ميري جات : ايواا استاز
اشر على بنت اخوه : دي من بعد الييوم وحده من اهل البيـــت وديها لغرفتهاا واحرصي انو كل حاجه تجيها لعندها
ميري : حااضر
اماا راماا بتطيـــر من الـــفرح ..حببـــت المكــــــــآن مشيت ورا الشغاله وراسها رايح يمين ويســــآر (( والله اضيـــع فييييه ..يبالي اقنص غرفه داا اسااامه ))
دخـــلتها احد الممرآت وكآنت فيــه غرفـــتين قبـــآل بعــــــض .. وقفت في بدايـــه الممر الشغاله واشرت على اليمين : دي غرفت نوومك _ اشرت على اليسـآر _ ودي غرفه جلوسك
راما ابتسسسمت بحماااااااس ( وااااااااا فللللله )
توجهت لغرفهتها وفتحت الباب وهيا بتفكــر في حجات كتيــرهـ .. لكــن لولها .. كل شي طارر عن بالها وفكها طاح من قوه الانبهاررر وماقدرت تمنع الشهقه انها تطلع
خطت بشويش علي السراميكـ البيج الي بيلمع وبصوت مسموع : واااا
قلبت عيونها علي ارجاء الغرررفه الي ديكورها كلاسيكـي ويعكس الفخامه بكل معانيهااا
الجدران مطليه بالبيج وشويا من درجات الدهــبي الرايق .. و الستايررر البيج معالنقوشات الخفيفه محلي منظر الشباكــ
السرريرر كبيرر وفخم والحاف الي علي تطريزات يدويه زايدو فخامه .. النجفات الفخمــه الي متدليه من السقف ونورها معبي المكان ومعطي لمحه جنونيه
الشغاله انسحبـــت بهدوووء ونزلت تجيب اغرآضـــهاا
اما رااماااا راااحت جري لللســـرير ورمت نفســـها عليييييه ..غمضت عيـــنها وهياا تحـــس نفسســـها دخلللت وسط السرير من كتر ماهو مـــــــــريح
حركـــت وجهها بنعووومه على اللحـــــآف واتنهدت بكل راااااحـــــــــــه ...انسدحت على ظهرها وهيا تفكر بصوت مسموع زي عادتـــهاا
: اخدلي كدااا حمـــــآآم واناااااااااااااام _ جلست وفكت حجابها_ ودا اساامه الييم دبي والدراسه والشغل كلو بكفه وهوا بكفه لوحدهاا
انـــدق باب الغـــرفه
راما : ادخل
الشغاله دخـــلت وحطت الشنط على الأرض : دحين حيجوو يرتبولك هييا
راما قامت من على السرير وهيا تنزل بلوزتها: لا لا انا حرتبـــهاا
ميري المسؤله عن البيـــت : اووك مسز راما الفطور الســـآعه 8 الصباااح والغدآ اول ماترجعو من الجــآمعه والعشـــآ الساعه 11
راما تنحت قالت بشك : ولازم اكون موجوده؟
ميري : اكيييد
راما : طيب لو مشغوله ؟
ميري : تسيبي شغلك وتنزلي
راما انفجـــعت ولساتها تستعبط : ولو مو جيعانه
ميري تجاوب على اسئلتها ولو لبكرا ماعندها مانع : تجلسي معاهم من باب الزوق
راما انصدمت من ردها ابتسمت ابتسامه صفرا : في شي تاني ؟
ميري رصتلها قوانين البيـــت : اي حفلـــه يعملها مستر سامح في البيت تكوني موجوده فيـــها وكل خميس من بدايه الشهر يتجمعو صحبات مستر اسامه ومايحب اي احد يختلط فييهم
راما : صحبات ؟
ميري : ايوا مسز شادن والين وروديناا ومستر يزن ونزار ومازن مايحب مستر اسامه احد يكون موجود لما يجـــو
راما : يعني انطق في غرفتي
ميري عدلتلها الجمله : تجلسي في غرفتك
راما حست ميري مطوله جلست على السرير وحطت رجل على رجل : إيييوا ؟
ميري كمــلت : مستر سامح مايحب احد يتصل عليـــه وقت موعد عمله
راما (( لا كماان حتحددلي وقت عمله ))
ميري : عملو من الساعه 5 لساعه 10
راما (( الله يصبرني )) : اييوا ايش كمااان ؟
ميري :اي شي محتــآجته وتبيه دقي على رقم 3
راما (( دي حبيتها )) : ايييوا ؟
ميري : حاليا ماعندك سواق خاص فاحتستدخمي سواق مستر اسامه
راما (( ومين قال ابى اطلع ؟ )) : خلصتي ؟
ميري :وداا امر من مستر سامح خصيصا لكي من بعد الساعه 10 الليل مافي اي خـــرجه
راما : اها ملابسي كمان حتتشرطو فيها ؟
ميري الكلام إللي يعجبها ترد عليه والكلام إللي مايعجبها ماترد وتسوي نفسها ماسمعتو : اي شي تاني حجي اقولك عليـــه
راما : اووك
ميري خرجت وسابت راما لوحـــدها تففكر بكلامهاا : والله حووووســــــــه ايش هوااا داا
أتصلت على اهـــلها وبعـــــدها استـــحمت ونــــــــآآمت ليــن الساعه 9 ..قامت صـــــلت ورتبت اغرآضـــها في المكــــــــآن وسارت تصور لأختها وهنيدهـ .
ع ســـآعه 11 ببتـــمــآم ميري دقت باب الغرفـــه وبعدها دخـــلت : مدام راما العشا جاهز
راما جالسه في الأرض وقدامها شنطتـــها حق الســفر قفلــتها وحطتها على السرير : اووك ..
كآنت حتخرج إلا ميري وقفت قبال الباب : مسز راما مايسسر تخرجي من غرفتك بلبس النوم
راما طالعت في نفسسها بشـــك بجاامه بتلبسها دايما في بيتهاا ولزيزهـ مافيهاا شي : مايسير ؟
ميري : إيواا
راما ابتسمتلها وهيا نفسسها تعطيها كف بدي اللحظه : خلاص طيب حغير وانزل
ميري : انا برا استناكي عشان اوديكي لغرفه الطعام
راما : طيب
قفلت ميري الباب وراما موولعـــه اتوجهت للدولاب وهيا تكلم نفسسسسها : اووووف شكلي ماحاخد رااحتي حتى في البيييت ايش القرف دااا
أخدتـــلها جينـــز آسووود وبـــلوزه بيـــضا مكتوب عليها بالأسود العريض i <3 my self
طالعت في نفسها بالمرايه وهيا تعدل شـــعرهاا وبعدها حطت حجابها الابيض على شعرها .. و خرجت لميـــري ..واتــوجهـــو لـــغرفه الطـــعآآم
كـــــــآنو مستنيـــنها واول مادخلت ابــتسملها عمـــهاا ..ا ما اسامه طالع فييها اول مادخلت وبعدها شال نظره عنها بقلة اهتمام
ميري اشرتلها على الكـــرسي إللي قبـــآل اسامه ..وجلسسست
عمــها : غرفتك مرتاحه فيها ؟
راما ابتســـمتــلو : اييوا تسسلم
عمها : لو محتاجه اي شــي اطلبي
راما ضحكت عاد مافي زيهاا لاتستحي ولا حـــــآجه :ماحستحي منك ياعمو
عمها : كوويس
بدأوو ياكلـــو بكل هدووء ..وهيا ميتـــه جووع ومضـــطره تاااكل بشــــــويــــــش زي مابيـــآكلوو ..اسامه لقمتيـــن وشبـــع : الحمدالله
راما انفجعت ماأكل شي (( فين عنكم اخواني يوروكم الأكل من جددد )) ..قام اساامه وخرج من الـــغرفه
وبقـــيت راما وعمــــهاا .. . خلـــصت اكلها من غيـــر لاتـــشيع .. ورجعت لغـــرفتــــهاا
رآماا عمرها 20 سنــــه
دمـــها خفـــيف وتحب تهـــرج كتيــــر وتضــحك اكتـــر .. لما تعصـــب ولا تتنرفز من شي تهرج بصوووت مسموووع ..
بعض الأحيان ماتحس على كلامها وتصرفاتها إلا بعد ماتسويها وبعدين تندم .. حيــــويه ومرحــــه
|