لمشاكل التسجيل ودخول المنتدى يرجى مراسلتنا على الايميل liilasvb3@gmail.com






العودة   منتديات ليلاس > القصص والروايات > قصص من وحي قلم الاعضاء > القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
التسجيل

بحث بشبكة ليلاس الثقافية

القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء


إضافة رد
نسخ الرابط
نسخ للمنتديات
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 27-12-13, 09:49 PM   المشاركة رقم: 61
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Feb 2013
العضوية: 250698
المشاركات: 275
الجنس أنثى
معدل التقييم: وجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جدا
نقاط التقييم: 629

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
وجـــدد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : وجـــدد المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: روايتي الرابعه هذي مو كل الحكاية هذي قطره من بحر

 

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لست أدرى مشاهدة المشاركة
   وجدد حبيبتى ... قرأت الفصل العاشر بس صراحة ماقدرتش اجيب اكتر من كده حاليا ... ان شاء الله اكمل عن قريب


المهم ... تعبت والله تعبت وقلبى اتوجع اكتر ماهو على حال رافل ، لأنه كمان رانسى انفجرت وبانت مشاعرها الحقيقية ... حزنها بيقتلنى ... ياترى ناوية توصلة بيهم لفين يابنتى !!!

المتوقع انى المفروض اشمت فى جنان واقول تستاهل جزاة اللى عملته ورافل اتورط فيه بدون ذنب ... لكن توصل انه يضربها بالشكل ده ... لا أبدا مارضاهاش ... والله حرام عليه .. انا مقدرة شعوره وانه ماصدق يلاقى حد ينفجر فيه ... بس مهما كان حرام يعاملها بالشكل ده ... المفروض يتقى الله فيها ، ولو كارهها خلاص يعتبرها مش موجودة ، لكن مش يعذبها بالشكل ده .... مهما كانت غلطتها قبل كده لكن على الاقل هى ماقصدتش تأذى حد لا هو ولا رانسى .... ارجع لعقلك يارافل ... اصبر عالبت يومين وبعدين سرحها باحسان زى ماربنا قال .

جعفر .... وااااااااااااااااو ... عايزه تفهمينى انه جعفر مايعرفش انه رافل هو نفسه ابن حامد اللى اخده من سنين وحطه فى دار الرعاية !!!! ضربة من العيار الثقيل ، وهتجيب اجله ان شاء الله

ايمى الجاسى ... لسه مش قادرة اتخيل ايه هيكون دورها لحد دلوقتى !!! بس من الواضح انها مش وحشة اوى زى ماتخيلتها فى الاول .... واضح اننا هنشوف اوجه تانية ليها !!!! بس بفكر ... ياترى تقربها من رانسى ده عادى ، ولا بتحريض من زوجها ؟؟ على كل ماعتقدش انها ابدا ممكن تساعده فى اى حاجة ... بالعكس هى بتكرهه كره العمى ... بس ليه بتكره أولادها ؟؟؟ هل لأنهم اولاد جعفر وبس !!!


ريما .... البت دى مش قادرة ابلعها .... رخمة ومستفزة .... تفتكرى ممكن احبها فى يوم من الايام ؟!!!


مش فى بالى تعليقات جديدة دلوقتى ..

بس عندى تعليق قديم كنت عايزه اقوله من فترة ونسيت ... يعنى من حقك عليا انى اقولك رأيى فى الاسلوب نفسه وطريقة السرد ، وليكى كل الحق انك تاخدى بيها أو لأ ..

بعد الموقف اللى حمد غصب رافل انه يتزوج جنان ، وعملوا الملكة .... هوووب السطر اللى بعدهل لقينا رعد بيكلم رافل وبيقوله انه غايب عن البيت من حوالى 4 شهور !!!!!!!!! يانهار ابيض ، واحنا كنا فين الفترة دى كلها ؟؟
اللى اقصده حبيبتى ، كنت اتمنى انك ماتنطيش الفترة دى خصوصا انها جاية بعد حدث جوهرى ، كنت اتمنى لو فصلتيها اكتر وقلتيلنا ازاى عدت الفترة دى على كل الاطراف !! رافل احنا عارفين شعوره ، بس اكيد كان ممكن تتعمقى فيها اكتر ... رانسى نفس الكلام ، احنا برضه لقطنا شعورها ناحية رالف من بعض الاشارات هنا وهناك ، لكن الاعتراف الحقيقى ماجاش الا متأخر ، جنان وامها واختها .... ايه احساسهم بعد الموقف اللى اتحطوا فيه ددده ؟؟؟ وخصوصا امهم اللى هى السبب الاساسى فى فضيحة بنتها !!! جااااااااارح ... لسه لحد دلوقتى مالوش ظهور قوى فى القصة ... ايه موقفه وشعوره وقتها ... وهكذا

واللى زيها تقريبا برضه علاقة رانسى بفرح ... كنا متابعين محاولات رانسى للتعرف بفرح والمناوشات بينهم ، واذ فجأة قلتيلنا انهم اصحاب بقالهم شهرين تقريبا ... طيب مش من حقنا انعرف ازاى تطورت العلاقة دى !!!


يعنى دى ملحوظة بسيطة ارجو ماتضايقكيش ... سلامات ياقمر ... إلى لقاء آخر باذن الله


غلا وغلا وكرتوون حلى لااحلا

صدييقه لبى قلبك

>>>يااانس امووت فيها البت القمييل دي

.

ردوودك تسعدني والله اخجل من الرد عليك لني
ماعرف وش اقول
كلاامك

جنااان

يالبى رووحك


اسعدني مروورك وتعلييقك

ربي مااايحرمني من طلتك الحلوه

 
 

 

عرض البوم صور وجـــدد   رد مع اقتباس
قديم 27-12-13, 09:50 PM   المشاركة رقم: 62
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Feb 2013
العضوية: 250698
المشاركات: 275
الجنس أنثى
معدل التقييم: وجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جدا
نقاط التقييم: 629

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
وجـــدد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : وجـــدد المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: روايتي الرابعه هذي مو كل الحكاية هذي قطره من بحر

 

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لست أدرى مشاهدة المشاركة
   آآآآآآآآآآآه على فكرة ... نسيت اقولك كمان


عجبتنى اوى الابيات اللى فى الاول اللى كانت رانسى بترددها بعد اتمام عملية الدمار الشامل بنجاح !!! ههههههه وضحكت اوى انه موبايلها نجا المرة دى باعجوبة ....

بس بجد اختيارك للابيات جميل جدا


كمان الاغنية العراقية اللى رانسى رقصت عليها ... كلماتها رائعة فعلا ... قعدت اتخيل رانسى فى حركاتها وهى بتميل شعرها وتنزله تغطى بيه وجهها عشان ماحدش يحس بالدموع !!!!

ماشاء الله بجد ذوقك رائع .. تسلميلنا حبيبتى


هلا وغلا مره ثااني

سوري اني تاخرت مارديت عليك

بس انشغلت شويتين


ربي سيلمك ويعدك ياحلى متاابعه

 
 

 

عرض البوم صور وجـــدد   رد مع اقتباس
قديم 27-12-13, 09:59 PM   المشاركة رقم: 63
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Feb 2013
العضوية: 250698
المشاركات: 275
الجنس أنثى
معدل التقييم: وجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جدا
نقاط التقييم: 629

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
وجـــدد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : وجـــدد المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: روايتي الرابعه هذي مو كل الحكاية هذي قطره من بحر

 

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لست أدرى مشاهدة المشاركة
   هههههههههه ادينى رديت على نفسى ... اقصد ريما ... يعنى بدأت اتقبلها شوية ، انتى متأكدة انه تمام هو اللى دكتور نفسى ؟ واضح انه ريما اتعلمت منه وبجدارة ... يعنى بتلقط كل حاجة وهى طايرة ، فهمت على رانسى وحالتها وحبها لرافل ، وفهمت رافل وانه مغصوب على جنان ... وبتعرف اسرار غيرها مش بيعرفها ... يعنى عرفت باللى حصل بين رافل وجنان ... ازاى دخلت على جنان ، وازى عرفت انها فى البيت اساسا ؟؟؟ مش عارفه ... يمكن تمام اتصل بيها لما شاف رافل عند صقر ، وقالها تتطمن على جنان ؟

كمان عجبتنى اوى بمواجهتها مع رافل وتعليقها على علاقته باخواته ... لانه رافل اساسا مضايقنى جدا فى النقطة دى ... يعنى ماحدش طلب منه يمثل دور الاخ الحنون ويظهرلهم مشاعره ، بس على الاقل مايصدهم ويعاملهم بالاسلوب الغبى الحقير ده !!! هما فرقهم ايه عن فرح وفهد ؟ سدن ووسن كمان اتحرموا منه وعاشوا حياة صعبه مع ابوه ... وحتى لو ماحصلش فعلى الاقل هما مالهمش ذنب فى اى حاجة حصلتله ومش المفروض ياخدهم بذنب ابوهم ... اتمنى كلامها يكون وجعه ويخليه يغير من معاملته معاهم شويه ... بس للأسف الواضح انه بس غضب منها ساعتها لكن كلامها ولا فرق معاه !!


بجد الفصل ده كان فيلم رعب على مستوى عالى ... المواجهة بين رافل وحصة وحمد وجنان .... لا وكله كوووم وكذبة ريما كوم تانى ... مشاعرى متناقضة من حيث الموقف ده ... اولا فرحانة بكذبة ريما لأنها انقذت رافل من غضب ابيه ومن الفضيحة اللى كان هيتعرضلها والاهم انها انقذت خطته ، لكن فى نفس الوقت متضايقة جدا لان الكذب فى حد ذاته شئ مكروه ، ولأنها ظلمت جنااااااان بكذبتها دى .... آآآآه جنان غلطت كتير وتستاهل اى مصيبة تتحط على دماغها ، وبكره امها اكتر مابكرهها ، لكن إلا الظلم !!!! انا مع انها تتعاقب بما تستحق ... لكن ده ظلم كبير اللى حصل ده !!!

وكمان انا نطيت للفصل 12 وعرفت انه طلقها .... وده مضايقنى اكتر ... فضيحة مابعدها فضيحة لما واحده تتطلق تانى يوم فرحها .... يعنى انا قلت فى ردى اللى فات انه يصبر عليها يومين وبعدين يسرحها باحسان ، لكن مش لدرجة انه يطلقها تانى يوم الزواج ... خلاص للدرجة دى مش قادر تصبر !!! ان كانت هى تستحق القتل ، ده مش مبرر انه يعاملها بأسلوب احقر منها !!! كل واحد بيتعامل بأخلاقه .... صراحة توقعت رافل اعقل من كده .... ياريته ماكان اتزوجها ولا العمايل دى !!!

وارجع واقول ... كذبة ريما جات فى مصلحة رافل .... لكن إيه الهدف من وراها ؟؟؟ عايزه توصل لإيه البنت دى ؟؟!!!


****************************



واااااااااااااااااااااو ... ان كان الفصل 11 فيلم رعب ، فالفصل 12 فيلم اكشن وبكل جدااارة .... تسلميلى ياللى مش حارمانى من حاجة ، اكشن ورعب على رومانسية واجتماعية ، ماشاء الله اللهم بارك عليكى ، تسلملى دماغك يا عسل

ميييييييييييين اللى بيرد على تغريدات رانسى ؟؟!!! رافل ؟ امممممممم طب ممكن جارح ؟ !!!
اعتقد ان المقتطفات اللى نزلتيها فى بداية الرواية ظهرت كلها دلوقتى ... ماعدا مشهد واحد " بتاع معشوقتى " ... انا مازلت على اعتقادى انه جاارح ... لكن مين معشوقته ؟ هل هى رانسى ؟؟ طب ازاى وهو تقريبا حاطط عينه على وسن ؟؟؟ !!! يوووووه دماغى شتت ومابقتش عارفه اتوقع معاكى اى حاجة ... هى مرة واحدة ظبطت معايا لما توقعت انه ام فهد هى نفسها أم رافل ، ومن ساعتها دماغى قفلت ومش عارفه احط أى توقعات تانى ..


حلا ... وقصة وجع أخرى ... وقصة ظلم من نوع آخر ... وقصة فساد .... الله يهون عليها ويصلح لها الحال .... بس ياترى إيه دورها القادم ؟؟؟ اعتقد طالما قابلت صقر يبقى اكيد هيكون ليها دور فى خطة الايقاع بجعفر .


جابر وأحمد .. احمد مستغرب انه جابر عمره ما دخله بيته ابدا !!! يمكن لأنه مش عايز مواجهة بينه وبين ابوه .. خصوصا ان ابوه عارف ان احمد فى سلك الشرطة !! ولا الغريب انه يدخل صقر بيته ؟ بس حسيته موقف عادى ..


جاااااارح اتجنن ... عايز يزوج جنان لواحد اكبر منها بييجى عشرين سنة ؟!!!! ده اتجنن رسمى ... اول مرة اؤيد امها فى حاجة عملتها انها كذبت عليه ... بس ده مايمنعش انى هفضل احتقر امها دى للأبد ... صراحة أول مرة ابدأ ابص لجنان على انها مجرد ضحية وليست مذنبة ... يعنى هى لسه طفلة ... ومن لما كانت اصغر من كده كمان وامها بدأت تزرع فيها الافكار الشاذة انها تجرى ورا الرجال وتصطاد رجل غنى ... طيب لما طفلة تلاقى امها بتقولها ان ده شئ عادى ومافيهوش غلط ، وغير كده مافيش حد كبير يعلمها الصح والغلط والحلال والحرام وانه اللى بتعمله ده يغضب ربنا !! يبقى هتعرف منين ؟؟ وازاى نقدر نلوم عليها ؟؟ وحتى تصرفاتها مع رانسى وحقدها عليها كانت امها هى اللى مغذية الحقد ده ومكرههاها فى خالها وعيلته زى ماكرهتهم فى كل اعمامهم واقنعتهم انه اعمامهم هما اللى بيكرهوهم .... اعوذ بالله من دى أم !!! إيه استفادت من كل الشر ده غير انه اترد عليها هى وبناتها وبقت فضيحتهم بجلاجل !!! نفسى قبل مالرواية تخلص اشوف حصه وهى بتبكى بدل الدموع دم على كل اللى عملته ...


امممممممم كده خلصت تعليقى عالفصول ..

ألقاكى على خير باذن الله





هههههههههههههه لبى قلبك
ريما
راح تحبيها هي حبوبه بس مجنونه حبتين


..


جنان بتساهل كل الي يحصل لها
لنها هي بعد لها عقل تفكر فيه
مو تسيرها امها بكل شي

..رافل ماينلام
لنه يشوف هي السبب بحرمانه من حبيبته
يعني ولمامشت بالطريق هذا كان
مارتمت بوجهه

..



لبى قلبك

اسمك لوحده يبعث السعاده لي
كيف وانا اقرا تعليييقك

ربي مايحرمني منك

تعليقاتك كفيتي ووفيييتي
لبى رووح

 
 

 

عرض البوم صور وجـــدد   رد مع اقتباس
قديم 27-12-13, 10:30 PM   المشاركة رقم: 64
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Feb 2013
العضوية: 250698
المشاركات: 275
الجنس أنثى
معدل التقييم: وجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جدا
نقاط التقييم: 629

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
وجـــدد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : وجـــدد المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: روايتي الرابعه هذي مو كل الحكاية هذي قطره من بحر

 




الفصـــــــــلــ..الثالث عشــر


~~~~~~~~


~~~~~~~~~~~~~
*************

كثيراً ما نمثل دور عديمي الأحساس حتى نقنع أنفسنا بأن ما يحدث غير مؤلم ،،.



~~~~~~~~~~~~~
*************

~~~~~~~~~~~~~~
بصاله العلويه والي بين جناح رانسي ورعد
كانت رانسي

منسدحها على الكنبه وطقطق بجوالها رمقت ريما الي متربعه على الكنبه المقابله لها وتغير بالقنوات بنظره
:اقول ريما مطولين هنا

ريما رفعت حاجب من سؤالها والي كانه طرده
:وش قصدك من السؤال
.
رانسي مركزه تكتب تغريده
..
تحَتّ يدّ آلكَبَريّا*ءَ مَاتتّ كَثيرُ منْ
الَعلاقَاتْ وَ ستَمُوتَ آلَِكثُيرِ أيضَاً !

.تم نشر التغريده..
:هو سؤال وله اجابه بتقولي ولا كيفك
ماتهميني حتى ابرر لك وش قصدي
ريما بنرفزه:انتي ليش سلوبك صاير كذا معي تغيرتي
رانسي بعدم اهتمام:وش فيه اسلوبي
عاادي مثل اسلووبك ست ريما
ريما بشهقه:انا سلوبي كذا
رانسي تعدلت بجلستها وبنضره قويه
مافهمتها ريما:ايه كذا كل يوم بشكل
وبصراحه تستحقين اني اعاملك نفس اسلوبك
ريما بتعجب:رانسي انا كان سلوبي خشن صح بس
ماقصد شي وراه هو كذا طبعي
رانسي بسؤال صدم ريما:ليش
تدافعين عن رافل
وانا متاكد ان جنان كانت صاادقه
ريما ضاع الكلام منها بصدمه:__
رانسي انقهرت من صدمتها:ردي ليش سااكته
ريما بعد مابلعت ريقها وحاولت تعدل صوتها:وهذا الي غيرك علي
رانسي من بين اسناانها حاولت تسكت وتنسى بس مااتقدر
كل ماتذكرت موقفها ونظرت رااافل تمووت قهر
بس مع هذا ماقدرت تكرهايمكن لنها ماتعرف سبب سوات ريمما:ردي
على سؤالي
ريما بعد صمت
طال وهي تشوف رانسي
كيف تناظر له بحقد
ابتسمت على جنب وهي تتراجع عن الي كانت بتقوله
:لنها تستااهل

رانسي بعدم فهم:
مافهمت انتي اصلا مااتعرفينها
كيف تستاهل ومدري اشي
..وبغصه..رافل ضربها كيف دافعتي عنه
ريما بتعجب منها:انتي
الحين ليش زعلااانه يعني مو فرحانه انه طلقها
رانسي ومانتبهت لمغزا سؤالها وبضييق ردت:
رافل طلع قاسي
طول عمره يخانقني بالسان بس
لكن ماعمره مد يده علي الا ..وبتسمت بحنين
لأيام مضت..ههههه كان يمسك يديني ويكتفني
ويقول فكي نفسك الحين
بس هذا كان زمان
لكن عمري ماتوقعته انه يكون بهالقسااوه هذاي
ليش يتزوجها من الساس
ريما بقهر:واانتي صدقتي انه ضربها
هزت را اسها:طبعا صدقتها
ريما بتنجن:كيف تصدقينها وتكذبين رفل
انتي غير معقوله
رانسي بضيق:لني شفت الصدق بعيونها وشفت
نظرت الشماته بعيووونك
و وو شفت نظرت التهديد بعيون رافل
بالله هذ وش يدل عليه لـ..

:اوووه رنووووسه شلون تجلسيين مع البزراان
رانسي لتفت لصوت وشافت
رعد واقف على اخر الدرج وهو متكتف ويناظر لهم
استغربت منه بس بعد مانتبهت لنظرت ريما
انفجرت ضحك لاايرادي:
هههههههههههههههههههههههههههههههه
رررعد وش عندك هنا
رعد تقدم كم خطوهو وقف بالمنتصف ورا ريما:
ابد انا صااعد انام خبرك السهر مو زين

وخاصه للبزران
ريما
ماقدرت تتحمل كلامه وسخرياته
وقفت وهي تلف عليه
وتصرخ بقهر وحقد:انت شخص لاااتطاااااق
..وركضت نازله لجناح الضيوف والي تسكن مع امها فيه
رانسي وقفت بصدمه
وعينها على اثر ريما:ههههه مو معقول
هذا الي قدرت عليه
.لفت رعد..انت و ش فييك عليها حراام
والله
رعد هز كتفه وبوعيد:تستاهل تمشي وهي ماتشوف احد قدامها خليني اعلمها
كيف تتعامل مع الخلق وخاصه انا
رانسي :رعد انت عمرك ماكنت كذا اول شخص هادي
ولا تتدخل باحد وش تبي فيها
رعد مشى لجناحه :
اقول تصبحين على خير ياحلى اخت
دخل وسكر باب جناحه
وهي تتبعه بنظرها
هذا صاير مثل رافل
لالا لاازم تعقله قبل يضيع
تــ.. قطع كلامها صوت تنبيه
ناظر للجوال
شافت
...بقاياء احلام...
سوى تفضيله لتغريدتها
وراد عليها

....قتلنا الكبرياء يا حبيبي ,,, قتلنا ,,,
أنت تكابر بالرغم من قسوتك ,,, وعلو أنفك ,,,
وأنا أكابر ,,, بقدر ما يغرقني الجرح ,,, ويحتلني الألم

..حست زي السكين تخترق قلبها وهي تقرا
كلاامه
ليش تحسه موجه لها ليش
تحس انه يعرفها
هي متأكده انه مايعرفها بس
ليش اذا شافته قلبها يبدى يدق بدقاات تخاف يتوقف
من شدتها ورتبااكها
تلفتت بالمكان وكان فيه احد يراااقبها
بدت تخااف منه برغم من ان تغريداته
عااديه يعني مجردت تغريده
عمره ماكلمها ابدا
وهي بالأساس ماتسولف مع احد بالحساب هذا
مخصص للبوح وتفضفض مابداخلها بدون لتشكي لحد
.
هذا طبعها مستحيل تشكي لحد
ابدا
.شافت تنبيه من نفس الحساب
هي بدون احساس منها معله التنبيه لصفحته
دخلت على الجديد شافت تغريده له جديد.

باردة يدي يا حبيبي ,,, وحتــــــــى القلب ,,,!!!!!
التصق بموقد النار ,,, ولا زال زفيري وشهيقي ثلج ,,,
ارهق الصدر ,,, و ما بـــــــين الصدر

..قتباس ..
اقتبستها على السريع وهي تشوفه يغرد بوحده ثانيه
...
أتعلم أنا لا أشتكي ولا اتشدق بكلمات عابرة واتدلل ,,,
لكن ابتليت بشوق عذري ,,, يشتهي صوتك وعينيك بجنون لا يأثم ,,,
اتخبط بيني وبين ذكريات ,,, تحييني تفرحني ,,, ولكن ,,,
فرحي بسلاسل من حديد مكبل ,,, يرفض الشمس الا بحضورك ,,,
ينتظر التحام ليصهر قلبينا اكثر ,,, واكثر

..
اخر تغريده
ماقدرت تتحملها فطلعت من تويتر كله
والحروف مبين عيونها تتراقص

ليش وكيف
ومتى كل هالسئله تدور ببالها
تعلقت في كلااامه مو لشي قدر
ماحروفه تحرك كل شعره
بداااخلها
وتحيي مشااعر تحاول تقتلها
لشخص
خااائن حقير تخلى عنها بعد مابنت كل احلااامها عليه

:ماما لسى صاحيه ما نمتي

لتفت لاامها وشافتها
واقفه قريب من باب جناحها
:هلا ماما
ايه الحين بنام
تبين شي
ام رعد ابتسمت بحب لبنتها
:لا ماما بس عطشانه وقلت انزل اجيب ماء
فزت بسرعه:ارتاحي يمه
انا اججيب لك الحين
ام رعد:الله يوفقك ياقلب امك ويفتح لك ابوب
الخير
نزلت رانسي بسرعه وهي
تسمع دعواات امها
وتردد وراها بهمس أميــــن

وصلت للمطبخ
كان البيت مظلم كله
فتحت نور المطبخ
وهي خاايفه
بسرعه اخذت جيك ماء
غسلته وهي تعبيه مااء وبسرعه شالته معها
وطلعت ونسيت لتقفل النوور
من الخوووف

صعدت
لفوق وصلت لباب الجناح
طقت الباب
وسمعت صوت امها تنادي عليها
تدخل استحت
لتدخل وابوها موجود
بس حاولت تغلب على حياها
وفتحت الباب
ودخلت
.
مشت شويواقفت امها جالسه بالكنب بالصاله الصغيره
نزلت الجيك على الطاوله بعد ماصبت بالكوب ومدته لاامها:سمي يانور عيوني
ام رعد :سم الله عدووك يا فرحتي
رانسي وقفت شوي وبعده قالت وهي تنزل على راسها وتبوسه:تصبحي على خير
يمه
ام رعد :وانتي من اهل الخير ياقلبي

.طلعت وهي تسكر الباب
دخلت جناحها
وسكرت الباب
تقدمت من غرفت النوم
وشافت
فرح جالسه على السرير
استغربت دااخله بدري وقايله انها بتنام

 
 

 

عرض البوم صور وجـــدد   رد مع اقتباس
قديم 27-12-13, 10:31 PM   المشاركة رقم: 65
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Feb 2013
العضوية: 250698
المشاركات: 275
الجنس أنثى
معدل التقييم: وجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جدا
نقاط التقييم: 629

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
وجـــدد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : وجـــدد المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: روايتي الرابعه هذي مو كل الحكاية هذي قطره من بحر

 


تقدمت وهي تسكر باب الغرفه:
فوووف ليش مانمتي
فرح نزلت راسها لتحت تداري دموعها
وبهمس:مجاني نوم
رانسي لتقطت صوتها
لمتغير:فرررح وش فيك حبيبتي
شهقت بعبره ماقدرت تكتمها:مشتاااااقه لاامي
تقدمت منها وهي تجلس على طرف السرير
وتمسك كتفهاوتهتف:ياامجنوونه طيحتي قلبي
كلميها طيب معك جوااال
فرح بكت بقووه:كلمتها كلمتها بس مااترد مدري لييش
خااايفه خااايفه عليها
رانسي حضنتها :ياقلبي ان شاء الله بخير بس يمكن نايمه
هالوقت
هم تقريبا عندهم الساعه 8
فرح بدموع تحاول تكتمها:
يعني بدري ليش ماترد
رانسي بتأثر وتحاول تهديها:يافووف ياقلبي
تطمني هي بخير مدام معها رافل لتخاافين
صااحت اكثر:ورافل مايرد ليش مايرد من اليوم احاول اكلمهم
محد يرد
رانسي طلعت جوالها وهي تتصل فيه
غصب عنها بعد مشافت دمووع فرح
بعد ثلاث رنات انفتح الخط لكن بدون صوت
وفرح تناظر لها بترقب
كانت بتعطيه فرح اول مايرد
لكن ماتدري وش الي منعها
وهي تثبت الجوال على اذنها
وتتسمع لصوت انفاسه
طال انتظارها وهي تنتظره يتكلم وبالمقابل
هو ينتظرها تتكلم
انتبهت لفرح الي تقول :راانسي
وش صاار رد عليك

رانسي بربكه :هاه ايه خووذي
رافل بسرعه تكلم:راننسي
لكن هي ماعطت فرصه وهي تمد الجوال لفرح
وتطلع برا الغرفه.








ِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِ
~~~~~~~~~~~~~~~~
اليوم التاالي الساعه 10 الصباح


شركة الهـــدى


دخل مكتب المدير

بشكل همجي
:السلام عليكم

وقف السكرتير بتعجب وهو يشوف الموضف صقر
يدخل بالطريقه هذاي
استغرب منه
كان موضف محترم وعمره مارفع صوته على احد
بس شكله هالمره مايبشر بالخير
:عليكم السلام ستاذ صقر

صقر ناظر له من فوق لتحت وبصوت شبه مرتفع:مدييرك موجود
السكرتير زااد تعجبه وردد وراه:مديييرك؟؟
صقر بنفس شينه:ايه مدييرك اجل ميين
رااافل مووجود
السكرتير مصدووم من سلوبه:استاذ صقر خير ان شاء الله
وش فيه والستاذ رافل مساافر انت مااعندك
خبر
صقر هز راسه وبعصبيه:لااااا ومساافر بعد
وحنا مطنشنا وليش بالله ماعطاانا خبر
السكرتير مو مستووعب شي ابدا عمره مشاف صقر بهالهجوميه هذاي
له سنتييين وهو مع رافل يشوفه قرييب نه مره حتى انه احيان يحسه صديييقه
خارج الشغل:استااذ صقر
هو معطي الجميع خبر توقعت تعرف على العموم فيه نائبه
استاذ احمد الراسي
لو تبي شي اقدر اتخلك عنده الحين
صقر فرررررر تفكييييره وهو يسترجع خطته
بس انصدم وهو يقووول نااائبه
من كااان ينووب رافل بسفر
داييم هو صقر
صقر هو الي النائب ومساعد المدير
ناااظر لسكرتيير بشرررر
:مييين ناااائبه
السكرتير بخووف منه:الستاذ احمد الراسي
صقر بصرررخه:احمد الراااااااسي
وانا ويين رحت
انا الناااائب كل هالسنيين
ليش الحين يتم تغييري
السكرتير بربكه من صراااخه:استاذ صقر انا ماعرف شي اتوقع لو تتناشق الموضوع
هذا مع الستاذ رافل والستاذ احـ...قاطعه
وهو يصررخ بصووت مرتتتفع
كان باب المكتب الخارجي فااتح يعني جميع الموضفين الي حو المكتب بيعرفوون بالموضوع

:وش نتناااقش هو خلا فيها تفاااهم
يحذفني ويوضف ولد عمه ليييش
ليش ماااقدر مجهووتي وتعبي معه كل هالسنيين
ليش ينكر تعبي لـ..
:خيير خيير وش هالصرااخ

لف لااحمد الي واقف على باب المكتب
ويناظر لهم بستغراب من الصراخ
انتبه لصقر:صقر وش فييك لـ..
صقر قااطعه:انت اخر شخص ييتكلم
لسمع صوووووتك ماصدقت تشتغل بالشركه حتى كوشت على كل شي
حتى منصبي اخذته مني
احمد فتح فمه بصدمه من اسلوب صقر:
وش قااعد تخربط لـ..
صقر صرخ عليه:هذا مو خرااابييط هذا الووواااقع
تخليت عن وضيفتك بالأمن كله عشان الفلوووس
وجيت كوشت على الشركه وصااحب الشركه
وتقوول خرااابيط
احمد مو مستوعب اتهاامات صقر له مصدووم منه:صقر اتوقع فيه سو تفااهم
ممكن تتفضل لمكتبي حتى نتفااهم انت كذا تفرج الموضفين علينا
صرخ بصووت عالي
:مااخليتو فيييها تفاااهم ياعيال الراااسي
خل الموضفين يعرفوونكم على حقيقتكم
.لف وناظر لجهت الباب وشاف الي يتمنى نصف الشركه واقفين يتفرجوون
رجع نظره لاحمد والي مفهي من وفااهم سبب هجوومه
ناسي كلامه معه البارح وهو يشوف وجهه قالب اسوود
وصدمه على وجهه كمل صراخه وتهديده وهو يتقدم منه شوي ويشر عليه..
انا طااالع من هنا ولا راح ارجع لهالمكان
لكن رااااح ااعلمكم منهو صقـــر
انت وولد عمك
راح انتقم منكم شر انتقااام
بكرا تعرفوون منوو صقرررر
لـ..صقـــر

ركض وهو يمسكه ويدفه عن وجه احمد المفجووع فييه
:جنيييت انت وش ستووي
صقر نفض يده من عمر
:عمررررر اطلع منها احسن لك
عمر دفه على وراا يبعد عن احمد:مااني طاالع
انت اكيد جنيييت كيف تصرخ على المديير
كذا
صقر صرخ عليه:قلت لك اطلع منها ياااعمر لتندددم
عمره بقووه سحبه معه طلعه من المكتب وهو يسكر الباب وراه
وصار واقف قدام اغلب الموضفين:امش قداامي ات اكيد صار لعقلك
شي
كيف تهدده وش سوى لك
رافل طول عمره
رجل خيير مع مووظفيينه

متى اخطا علييك

صقر نفض يدهوهو يبعد عنها ويوقف مقابل له
وهو يشر عليه بتهديد:
رجل طيب وخير ماقلنا شي
بس اول مجااااء ولد عمه طردني مثل الكلب
لييش على اي اساااس انا الي كنت شايل الشركه على اكتاافي
ليش يعفيني من منصبي
عمر وقف متنح فيه
وهو يفكربكلامه صقر هذا شخص متهوور ويسوي اشيااء ماتخطر على الباال
والحين يقول احمد ولد عم رافل
متى صار ولد عمه :ولد عمه؟؟
صقر بغضب:ايييه ولد عمه يعني انت مااتعرف
نسييت الجتماااع الي فات يوم يعرفنا عليييييييه

بس مااتوقعت ولا واحد بالميه يانه يتخلى عني عشاانه
عمر بتبرير:هو ماتخلى عنك بس احمد اكثر خبره
وقالك وانت تناازلت
صقر تحرك متوجه لبرا الشركه بعد مساافه لف على عمر الي واقف يناظر له
وقف وتكلم بتهدييد :انا طالع من الشركه
وحتى الستقاله ماني مستقيل قول لمدييييرك
يفصلني لني حتى حقوووقي ماابيها كرهتها
لكن قله صقر يقول لك بيجي يووووم ويرد لك كل شي سوويته لي
انا صقـــرالماسي

اخر شي سمعه عمر اسمه وهو يطلع من الشــركه
بدوون رجعه

ودااخل مكتب المدير جاالس على
مكتبه والجوال على اذنه
ويتكلم بعصبييه:اقوولك دخل علي مثل الثوور الهاايج
ويقول اني كوشت على الشركه وصاحبها
ومنصبه ومدري اشي والله من طلعت وشفته واقف مااصدقت انه هوو
بملل رد عليه:يااليل الفهااوه احمد
انت عقلك مايكون صااحي الا بالزي العسكري
احمد بعدم فهم:وش قصدك مافهمت
رافل بقهر:احمد وش قالك صقر امس
باليل
احمد :وش قالي مـ..لاااااااااا
لتقوول
رافل بسرعه:اييه عليييك نوور
اخيار فهمت شوف عاد صقر انسااه
سكر مكتبه ولا احد يدخله وقللجميع انك فصلته
لستهتااره بالمدير وخله عبره لغييره
فااهمني ياحمد
احمد هز راسه:فااهمك
رافل بسرعه وهو يشوف الدكتور يطلع :زين مع السلاامه الحين انا مشغوول
مع الوالده

 
 

 

عرض البوم صور وجـــدد   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
الحكاية, الرابعه, روايتي, قطره
facebook




جديد مواضيع قسم القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
أدوات الموضوع
مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع
تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة



الساعة الآن 11:18 PM.


 



Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية