لمشاكل التسجيل ودخول المنتدى يرجى مراسلتنا على الايميل liilasvb3@gmail.com






العودة   منتديات ليلاس > القصص والروايات > قصص من وحي قلم الاعضاء > القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
التسجيل

بحث بشبكة ليلاس الثقافية

القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء


إضافة رد
نسخ الرابط
نسخ للمنتديات
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 20-12-13, 08:00 PM   المشاركة رقم: 56
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Feb 2013
العضوية: 250698
المشاركات: 275
الجنس أنثى
معدل التقييم: وجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جدا
نقاط التقييم: 629

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
وجـــدد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : وجـــدد المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: روايتي الرابعه هذي مو كل الحكاية هذي قطره من بحر

 


بس مابين له بس عمر العكس يحاول يبين له انه متملل
واعجبته الجلسه
طنشه وهو يكمل سوالف مع صقر

عمر وقف فجائه:انا مااشي
صقر رفع راسه له:ويين بالله انا اجي مشي انا
انهبلت
عمر بتطنيش:خذلك تاكسي ولا قوم معي الحين
لني ماعندي وقت اجلس تعرف وراي دوام ولازم انام بدري
صقر برفض:لاوالله ماني رايح انا بسهرر
مع جابر وامري لله اخذ تاكسي
تحرك عمر ماشي من عنده بدون لايرد عليه
لف على جابر وهو يقول:ايه وين وصلنا
كان جابر يتبع عمر بعيونه حتى ركب سيارته
صقر ضرب على كتفه:ياارجال خلك منه هذا نفسيه
مايتقبل الناس بسرعه
يعني بعد 4جلسات ياالله يقرر هو يتقبلك او لا
رفع حاجب جابر بتعجب:غريب امره
صقر :مالغريب الا الشيطان هذا عمر وهذا طبعه
جابر ناظر لساعه :اووو صدق راح الوقت الساعه 10
.وقف وقومه .قوم للبيت قريب
نتعشى فيه
صقر وقف وبعتراض كاذب:لالا يارجل مابي اكلف عليك
اعذرني بمشي

جابر برفض:والله ماتخطي خطوه قدامي بس على البيت
بتردني وانا اول مره اعزمك

بعد عدت محاولات وافق يروح معه للبيت
كان فرحاان وخااايف خايف احد
شافه قبل شوي نهايته بتكون على يديهم
وفرحان انه بيدخل البيت بدوون خووف
مع ان خطته الاولى كانت احسن
بس فشلت

توجه معه للبيت وعدت سليمه
محد عرفه يعني محد شافه
مكان فيه احد قدامهم
وصعد فيه لدور الثاني
استغرب انه يدخل داخل البيت لكن
مابين شي
بس اول مادخل شاف قسم رجال
دخله بالمجلس

سهر معه احلى سهره
كان
سلوبه وطريقته بالكلاام
تحييره تذكره بشخص
يحاول يربط بينهم بقرابه بشي
مافييه صلة قربه ابدا
متعجب بقووه
منه

~~~~~~~~~~~~~~
ِِِِِِِِِِِِِِِِِ

:حلا وين رايحه

حلا طولت النظر بختها
وش تقول لها انطردت من وضيفتي
ومامعي الي يعشيك وطالعه
اجيب لك لقمة العيش
تنهدت وعينها على امها
المعاقه:طالعه اشتري عشى
اختها :من وين انتي تقولين مامعي
تاففت وهي تقول:انا صادقه بس مشوين وانا انفض الفراش
لقيت عشره تحته بروح اشتري فيها خبز
اشرت امها بيديها يعني الوقت متاخر
ردت عليها :يمه لاتخافين علي
ان شاء الله ربي يحميني
والبقاله بااخر الشارع يمكن اتاخر شوي
سكرو الباب زين ولاتفتحينه ياغلا لي احد انا معي مفتاح
هزت راسها اختها الصغيره البالغه من العمر10سنوات
:ان شاء الله

طلعت وسكرت الباب وراها
وهي تدعي ربها يرزقها
طريقتها خطاء بس مو حرام
وهذا المهم هي بحياتها ماكلت شي حرام
ولو تموت متاكله او توكل امها واختها

~~~~~~~~~~~
ِِِِِِِِِِِِِ


طلع على السااعه12باليل
رفض يجلس اكثر
خايف لابو جابر يطلع قدامه
وهو مايبي يواجهه
ااخذ
تاكسي
ورااح لمكان سيارته والي موقفه

بااخر الحي
وعلى يساره بالحي المقابل
بيووت صغيره والبعض منها متهدمه يعني بيوت
ناس فقيره تقريبا
..وياكثرها والمسؤلين معميه عيونهم عنها ومتجااهلين الكثير منهم...
ركبها وحرك دخل مع وسط الحي
الفقير
وطلع سيده لشارع العام وقف على اشااره

كان يراقب الناس الي تمشي هالوقت
والي تشحذ ناس
تشحذ هالوقت
اخر اليل

طقت على شباكه حرمه
فتح الشباك
وهو يراقبها

وقفت دقايق
وهي تبلع ريقها اول مره تسويها
وتشحذ
بس لو ماطلبت فلوس اليله
امها واختها يانامن بدون عشى
وهم ماتغدو وامها مريضه ماتتحمل قل الاكل
مدتت يدها وتراجعت بسرعه
استغرب وضعها
:خير اختي محتاجه شي
هزت راسها بصمت
حتى ماتعرف سلوب الشحاذين وكيف يشحذون
تعجب اكثر وش فيها هذاي
طرى على باله ممكن طرما ماتتكلم
اشرلهاوشكلها بين مو شحاذه:ايش اقدر اساعدك فيه
هزت راسها وركضت قاطعه الشااره
قبل تولع بثانيتين
تبعها بنظره شافها تجلس على كراسي بالحديقه
لف مع اول لفه ونزل من سيارته واتجه لها بسرعه
قبل تختفي من قدامه
وقف قدامها
وقبل يتكلم سمع شهقاتها
حزن عليها
:اختي خيير قولي وش فيك يمكن اقدر اسااعدك
شهقت وهي ترفع راسها ونفس الرجال
الي وقفت عند شبااكه خاافت منه
وهزت راسها:مابي شي روح روح
صقر رفض بصرار:مراح اتحرك الا تقولين لي
وش فيك
انتي ماوقفتي عند السيارات الا تبين شي
صرخت بصوت مكتوم :الي يوقفون عند السيارت وش يسوون
يشحذوون صح
رفع حاجب بتعجب:بس انتي مو شحاااذه
صاحت ودموعها تنزل:ونت وش عرفك وش عرففك اني مو شحاذه انا وقفت
على شباك سيارتك
صقر بسرعه:بس ماشحذتي
يعني مو شحاذه
هزت راسها بحشرجه:بس راح اكون شحاذه
راح اشحذ لني ماليقت لقمة العيش
حتى اعشي امي واختي بينامون بدون عشى وهم ماتغدو
كنت موضفه وانطردت من وضيفتي
والحين ماقدامي الا اني اشحذ لنهم رفضو رفضو يوضوفني
هز راسه بحزن ورحمه لحالها:توكلي على ربك وهو بيرفجها لك ان شاءالله
ثقي فييه ..طلع من جيبه ميت ريال
..خوذي هاذي قضي فيها حاجتك
وانا بساعدك على الوضيفه
وقفت بفرررحه:والله بتسااعدني بتلقى لي وضييفه
هز راسه وهو سعيد انه فرحها:طبعا ان شااء الله بحااول اسااعدك
ووعدك اني ادبر لك وضييفه محترمه
التقطت الفلووس بسعااده
هي مايهمها كيف تااخذ الفلووس المهم مااتكون حرام
الكرامه والي كانو يسمونها كرامه
من زماان قتلتها نحرتها
قبل 6سنوات عند مامات ابوها واخوها بحادث
واصبحت امها معااقه
في ذاك الوقت قتلت كرامتها معها
لنها لو عاتش بكرامه امها واختها بيموتن
ورا ابوها واخوها
ركضت مسافه وهو يراقبها بيشوف وين تروح
لكن فئجه وقفت ورجعته له:
اا ياخ.
ابستم :صقر اسمي صقر
هزت راسه:طيب كيف تواصل معك ياخ صقر
اخذ نفس:جوال معك جوال
هزت راسها:ايه معي
صقر براحها:اوكيه حلو سجلي معك
حلا بسرعه:لحظه ..طلعت الجوال الكشاف..
زين يالله

صقر بهدو:05000000
دقي علي
ابتسمت بهدو:مافيه رصيد
هز راسه:اوكي امليني رقمك ودق عليك

 
 

 

عرض البوم صور وجـــدد   رد مع اقتباس
قديم 20-12-13, 08:02 PM   المشاركة رقم: 57
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Feb 2013
العضوية: 250698
المشاركات: 275
الجنس أنثى
معدل التقييم: وجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جداوجـــدد عضو سيصبح مشهورا قريبا جدا
نقاط التقييم: 629

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
وجـــدد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : وجـــدد المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: روايتي الرابعه هذي مو كل الحكاية هذي قطره من بحر

 


او ارسلي كولمي او على حسابي
حلا:دقايق .دقت على حسابي.
دقيت
شوي ورن جواله
ناظر له:اوك وصل يالله سلام
.تذكر.لحظه كيف بتروحين للبيت قريب
هزت راسها:ايه معليك انت سلام
راحت
وهو وقف يرااقبها

طلعت من الحديقه ودخلت البقاله

بعد اربع دقايق طلعت محمله بالكياس
وبدون تردد ركض لاحقها
وصار يتبعها من بعيد حتى دخلت البيتها
ونصدم كان طالع من هنا قبل دقايق
سبحاان الله
الله مرسله لها
كيف قطع كل هالسمااافات بس حتى يمر من هنا وهي تطلع له
.الله ماينسى عبيده الله اكبر
توجه لشقته


وصل وهو يفتح الباب
ودخل
حس بحركه داخل الشقه استغرب
تقدم
واول ماحط رجله داخل المجلس

قفز بوجهه واحد وهو يمسكه
مع حلقه ويضغطه على الجداار
بحركه من حراكااته القتااليه
رفع رجله وهو يلف جسمه بين يدين الي
مسكه ويرفع رجله ويضربه فيها على بطنه
تراجع وهو يصرخ بألم
وصقر وقف يناظر
له وهو متأهب له
لكن انصدم وهو يشوف الي طايح ويلتوي بالم
ركض له وهو ينزل على مستوااه:احمـــــــد
احمد دفه بألم وهو يقوم ويرتكي على
ركبه وبوجع:ااااه ياحيوان بغيت تذبحني
صقر مو مستوعب لسى
احمد وبشقته وبطريقة الصوص
داخل:انت وش جااايبك هنا وكيف دخلت
احمد بعد ماتماسك وقف وبغضب وهو متجاهل سؤاله الثاني:جيت
لك يالثوور كيف تتعرف على جاااابر هااه كيييف
صقر تراجع بصدمه عمر عمر
الحين كيف يقوله شي زي كذا
وقف وهو يبعد عنه:وش تبيني اسوي
هو الي جاني لو ماتعرفت عليه كان شك فيني
وبعدين من عدم الذوق انتي اتصرف كذا معه
احمد وقف وبغضب:صــقر لتجنني
تتعرف على ولد جعفر هدفنا وتقول
عادي
صقر تراجع وبقهر:والله جابر هذا كان صديقك
يعني توه بس صار ولد جعفر
احمد بغضب:كان قلتها بس هو نفس طينت ابوه
وخان وضيفته
وطردناه
صقر رفع حاجب:خانكم جابر خان شغله
احمد بتوتر:وش قصدك
صقر لف عنه وهو يتوجه للمطبخ ويصب له مااء:ماقصدي شي
وبعدين وش علي منه خائن او لا مايهمني انا تعرفت عليه وانتهينا
ودخلت بيييته وقسمه الخاااص

احمد جمد بصدمه:دخلت قصر جعفرررر
هز راسه بفخر:طبعا وبكل ثقه دخلت
ونا نظري لفوق بدون خوف .ايه هين قالها بقلبه وهو يتذكر كيف دخل..
احمد مصدووم:جابر دخلك عاادي
هز راسه مستغرب تغير احمد وصدمته:ايه وش فيك
احمد هز راسه :لا مصدوووم كيف يدخلك
قصر ابوه بكل ثقه وانا معه من 13سنه ولا مره
فكر يدخلني يخااف من ابووه
صقر بتعجب:معقوووله
هز راسه بتفكير..انا رفضت بس هو اصر ارووح معه
غريييب
..وبتحدي..بس مراح اترااجع
لزم اكمل الي بديت
خططكم كلها فشلت لكن خطتي بذن الله ماتفشل
احمد بعصبيه:صقر لتخرب كل شي
لـ..
صقر قاطعه:انت خلك بعيد وخلاص
مراح يخرب شي
احمد بغضب:وانت نسيت انك صديق راااافل يالثوور
صقر بعصبيه من السانه:ورااافل وش دخله
احمد بغضب:الي مااتعرفه ان جعفر جا يوم زواج رافل
وسلم عليه وباين انه حاطه براسه بس كيف مدري
صقر بصدمه:اييه من جدك متى حضر ماشفته
احمد بسخرياء:وانت شفت احد بس فاضي ترقص
كل وقت العرس
صقر :شلون يعني بغير خطتي
لـ..صح انا ماشفته يعني هو بعد مشاافني ولا يعرفني
احمد بقهر:انت غبي ماتفهم هو يبي رافل
يعني اكييد يرااقبه ويشوف من صديقه ومن الي عنده وبيعرف انك موضف بالشركه
عنده
صقر بتفكير :بس كذا رافل مراح اشوفه بعد اليوم والشركه من بكرا
بتركها
احمد ناظر له بصدمه:تترك شغلك
صقر بثقه وبقوه :يه ابتركه
لكن مو كذا
بكرا موعدنا بالشركه
السااعه 11 الصبح
انتظرني

احمد بحيره :وش ناوي له

صقر بهدو وصقر القديم يرجع
مايعرف الخووف والتضحيه هي شعاره:
انت تبي راس جعفر مهما كااان السبب
صح
احمد وهو محتااار بهالصقر
بدا له غرييب هو اصلا مايعرفه كثير الا انه صديق اخوه وبس
وشخص غامض مايعرف الا اسمه صقر الماسي
فقط:صح
صقر اخذ نفس وهو يقول:
حلوو وتذكر انه كل شي يصدر منهي هو لصالح القضييه
والحين اطلع من شقتي ولا عاد اشوفك
الا اذا انا اتصلت فيك
هز راسه احمد وهو يتحرك
:زين بطلع
مشى كم خطوه
ووقف وهو يطلع المفتاح من جيبه:
امسك مفتاحك..رماه عليه
.
وصقر التقطه:
.ناظر فيه..مفتاح رافل كيف وصل لك
احمد من عند الباب
:اخذته من مكتبه بدون لايعرف
مع السلاامه.

طلع وسكر الباب
وراه
وصقر ارتمى في مكاانه على
المجلس العربي
تنهد بقووه وهو يطلع جواله
ويتصل على رافل
.


ٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍ
~~~~~~~~~~~~~~
بصاله العلويه والي بين جناح رانسي ورعد
كانت رانسي

منسدحها على الكنبه وطقطق بجوالها رمقت ريما الي متربعه على الكنبه المقابله لها وتغير بالقنوات بنظره
:اقول ريما مطولين هنا

ريما رفعت حاجب من سؤالها والي كانه طرده
:وش قصدك من السؤال
رانسي تكتب تغريده
..
تحَتّ يدّ آلكَبَريّا*ءَ مَاتتّ كَثيرُ منْ
الَعلاقَاتْ وَ ستَمُوتَ آلَِكثُيرِ أيضَاً !
.تم نشر التغريده..
:هو سؤال وله اجابه بتقولي ولا كيفك
ماتهميني حتى ابرر لك وش قصدي
ريما بنرفزه:انتي ليش سلوبك صاير كذا معي تغيرتي
رانسي بعدم اهتمام:وش فيه اسلوبي
عاادي مثل اسلووبك ست ريما
ريما بشهقه:انا سلوبي كذا
رانسي تعدلت بجلستها وبنضره قويه
مافهمتها ريما:ايه كذا كل يوم بشكل
وبصراحه تستحقين اني اعاملك نفس اسلوبك
ريما بتعجب:رانسي انا كان سلوبي خشن صح بس
ماقصد شي وراه هو كذا طبعي
رانسي بسؤال صدم ريما:ليش
تدافعين عن رافل
وانا متاكد ان جنان كانت صاادقه
ريما ضاع الكلام منها بصدمه:__
رانسي انقهرت من صدمتها:ردي ليش سااكته
ريما بعد مابلعت ريقها وحاولت تعدل صوتها:وهذا الي غيرك علي
رانسي من بين اسناانها حاولت تسكت وتنسى بس مااتقدر
كل ماتذكرت موقفها ونظرت رااافل تمووت قهر
بس مع هذا ماقدرت تكرهايمكن لنها ماتعرف سبب سوات ريمما:ردي
على سؤالي
ريما بعد صمت
طال وهي تشوف رانسي
كيف تناظر له بحقد
ابتسمت على جنب
"
"
"
"
"

"
"

""""انتهئ"""


توقعااتكم وتعليقاتكم

تسعدنـــــــي



موعدنا ان شاءالله الجمعه القادمة




 
 

 

عرض البوم صور وجـــدد   رد مع اقتباس
قديم 23-12-13, 12:25 AM   المشاركة رقم: 58
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عضو راقي


البيانات
التسجيل: Mar 2008
العضوية: 67082
المشاركات: 1,513
الجنس أنثى
معدل التقييم: لست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييم
نقاط التقييم: 2076

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
لست أدرى غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : وجـــدد المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: روايتي الرابعه هذي مو كل الحكاية هذي قطره من بحر

 
دعوه لزيارة موضوعي

وجدد حبيبتى ... قرأت الفصل العاشر بس صراحة ماقدرتش اجيب اكتر من كده حاليا ... ان شاء الله اكمل عن قريب


المهم ... تعبت والله تعبت وقلبى اتوجع اكتر ماهو على حال رافل ، لأنه كمان رانسى انفجرت وبانت مشاعرها الحقيقية ... حزنها بيقتلنى ... ياترى ناوية توصلة بيهم لفين يابنتى !!!

المتوقع انى المفروض اشمت فى جنان واقول تستاهل جزاة اللى عملته ورافل اتورط فيه بدون ذنب ... لكن توصل انه يضربها بالشكل ده ... لا أبدا مارضاهاش ... والله حرام عليه .. انا مقدرة شعوره وانه ماصدق يلاقى حد ينفجر فيه ... بس مهما كان حرام يعاملها بالشكل ده ... المفروض يتقى الله فيها ، ولو كارهها خلاص يعتبرها مش موجودة ، لكن مش يعذبها بالشكل ده .... مهما كانت غلطتها قبل كده لكن على الاقل هى ماقصدتش تأذى حد لا هو ولا رانسى .... ارجع لعقلك يارافل ... اصبر عالبت يومين وبعدين سرحها باحسان زى ماربنا قال .

جعفر .... وااااااااااااااااو ... عايزه تفهمينى انه جعفر مايعرفش انه رافل هو نفسه ابن حامد اللى اخده من سنين وحطه فى دار الرعاية !!!! ضربة من العيار الثقيل ، وهتجيب اجله ان شاء الله

ايمى الجاسى ... لسه مش قادرة اتخيل ايه هيكون دورها لحد دلوقتى !!! بس من الواضح انها مش وحشة اوى زى ماتخيلتها فى الاول .... واضح اننا هنشوف اوجه تانية ليها !!!! بس بفكر ... ياترى تقربها من رانسى ده عادى ، ولا بتحريض من زوجها ؟؟ على كل ماعتقدش انها ابدا ممكن تساعده فى اى حاجة ... بالعكس هى بتكرهه كره العمى ... بس ليه بتكره أولادها ؟؟؟ هل لأنهم اولاد جعفر وبس !!!


ريما .... البت دى مش قادرة ابلعها .... رخمة ومستفزة .... تفتكرى ممكن احبها فى يوم من الايام ؟!!!


مش فى بالى تعليقات جديدة دلوقتى ..

بس عندى تعليق قديم كنت عايزه اقوله من فترة ونسيت ... يعنى من حقك عليا انى اقولك رأيى فى الاسلوب نفسه وطريقة السرد ، وليكى كل الحق انك تاخدى بيها أو لأ ..

بعد الموقف اللى حمد غصب رافل انه يتزوج جنان ، وعملوا الملكة .... هوووب السطر اللى بعدهل لقينا رعد بيكلم رافل وبيقوله انه غايب عن البيت من حوالى 4 شهور !!!!!!!!! يانهار ابيض ، واحنا كنا فين الفترة دى كلها ؟؟
اللى اقصده حبيبتى ، كنت اتمنى انك ماتنطيش الفترة دى خصوصا انها جاية بعد حدث جوهرى ، كنت اتمنى لو فصلتيها اكتر وقلتيلنا ازاى عدت الفترة دى على كل الاطراف !! رافل احنا عارفين شعوره ، بس اكيد كان ممكن تتعمقى فيها اكتر ... رانسى نفس الكلام ، احنا برضه لقطنا شعورها ناحية رالف من بعض الاشارات هنا وهناك ، لكن الاعتراف الحقيقى ماجاش الا متأخر ، جنان وامها واختها .... ايه احساسهم بعد الموقف اللى اتحطوا فيه ددده ؟؟؟ وخصوصا امهم اللى هى السبب الاساسى فى فضيحة بنتها !!! جااااااااارح ... لسه لحد دلوقتى مالوش ظهور قوى فى القصة ... ايه موقفه وشعوره وقتها ... وهكذا

واللى زيها تقريبا برضه علاقة رانسى بفرح ... كنا متابعين محاولات رانسى للتعرف بفرح والمناوشات بينهم ، واذ فجأة قلتيلنا انهم اصحاب بقالهم شهرين تقريبا ... طيب مش من حقنا انعرف ازاى تطورت العلاقة دى !!!


يعنى دى ملحوظة بسيطة ارجو ماتضايقكيش ... سلامات ياقمر ... إلى لقاء آخر باذن الله

 
 

 

عرض البوم صور لست أدرى   رد مع اقتباس
قديم 23-12-13, 12:35 AM   المشاركة رقم: 59
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عضو راقي


البيانات
التسجيل: Mar 2008
العضوية: 67082
المشاركات: 1,513
الجنس أنثى
معدل التقييم: لست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييم
نقاط التقييم: 2076

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
لست أدرى غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : وجـــدد المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: روايتي الرابعه هذي مو كل الحكاية هذي قطره من بحر

 
دعوه لزيارة موضوعي

آآآآآآآآآآآه على فكرة ... نسيت اقولك كمان


عجبتنى اوى الابيات اللى فى الاول اللى كانت رانسى بترددها بعد اتمام عملية الدمار الشامل بنجاح !!! ههههههه وضحكت اوى انه موبايلها نجا المرة دى باعجوبة ....

بس بجد اختيارك للابيات جميل جدا


كمان الاغنية العراقية اللى رانسى رقصت عليها ... كلماتها رائعة فعلا ... قعدت اتخيل رانسى فى حركاتها وهى بتميل شعرها وتنزله تغطى بيه وجهها عشان ماحدش يحس بالدموع !!!!

ماشاء الله بجد ذوقك رائع .. تسلميلنا حبيبتى

 
 

 

عرض البوم صور لست أدرى   رد مع اقتباس
قديم 25-12-13, 02:27 PM   المشاركة رقم: 60
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عضو راقي


البيانات
التسجيل: Mar 2008
العضوية: 67082
المشاركات: 1,513
الجنس أنثى
معدل التقييم: لست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييملست أدرى عضو جوهرة التقييم
نقاط التقييم: 2076

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
لست أدرى غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : وجـــدد المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: روايتي الرابعه هذي مو كل الحكاية هذي قطره من بحر

 
دعوه لزيارة موضوعي

هههههههههه ادينى رديت على نفسى ... اقصد ريما ... يعنى بدأت اتقبلها شوية ، انتى متأكدة انه تمام هو اللى دكتور نفسى ؟ واضح انه ريما اتعلمت منه وبجدارة ... يعنى بتلقط كل حاجة وهى طايرة ، فهمت على رانسى وحالتها وحبها لرافل ، وفهمت رافل وانه مغصوب على جنان ... وبتعرف اسرار غيرها مش بيعرفها ... يعنى عرفت باللى حصل بين رافل وجنان ... ازاى دخلت على جنان ، وازى عرفت انها فى البيت اساسا ؟؟؟ مش عارفه ... يمكن تمام اتصل بيها لما شاف رافل عند صقر ، وقالها تتطمن على جنان ؟

كمان عجبتنى اوى بمواجهتها مع رافل وتعليقها على علاقته باخواته ... لانه رافل اساسا مضايقنى جدا فى النقطة دى ... يعنى ماحدش طلب منه يمثل دور الاخ الحنون ويظهرلهم مشاعره ، بس على الاقل مايصدهم ويعاملهم بالاسلوب الغبى الحقير ده !!! هما فرقهم ايه عن فرح وفهد ؟ سدن ووسن كمان اتحرموا منه وعاشوا حياة صعبه مع ابوه ... وحتى لو ماحصلش فعلى الاقل هما مالهمش ذنب فى اى حاجة حصلتله ومش المفروض ياخدهم بذنب ابوهم ... اتمنى كلامها يكون وجعه ويخليه يغير من معاملته معاهم شويه ... بس للأسف الواضح انه بس غضب منها ساعتها لكن كلامها ولا فرق معاه !!


بجد الفصل ده كان فيلم رعب على مستوى عالى ... المواجهة بين رافل وحصة وحمد وجنان .... لا وكله كوووم وكذبة ريما كوم تانى ... مشاعرى متناقضة من حيث الموقف ده ... اولا فرحانة بكذبة ريما لأنها انقذت رافل من غضب ابيه ومن الفضيحة اللى كان هيتعرضلها والاهم انها انقذت خطته ، لكن فى نفس الوقت متضايقة جدا لان الكذب فى حد ذاته شئ مكروه ، ولأنها ظلمت جنااااااان بكذبتها دى .... آآآآه جنان غلطت كتير وتستاهل اى مصيبة تتحط على دماغها ، وبكره امها اكتر مابكرهها ، لكن إلا الظلم !!!! انا مع انها تتعاقب بما تستحق ... لكن ده ظلم كبير اللى حصل ده !!!

وكمان انا نطيت للفصل 12 وعرفت انه طلقها .... وده مضايقنى اكتر ... فضيحة مابعدها فضيحة لما واحده تتطلق تانى يوم فرحها .... يعنى انا قلت فى ردى اللى فات انه يصبر عليها يومين وبعدين يسرحها باحسان ، لكن مش لدرجة انه يطلقها تانى يوم الزواج ... خلاص للدرجة دى مش قادر تصبر !!! ان كانت هى تستحق القتل ، ده مش مبرر انه يعاملها بأسلوب احقر منها !!! كل واحد بيتعامل بأخلاقه .... صراحة توقعت رافل اعقل من كده .... ياريته ماكان اتزوجها ولا العمايل دى !!!

وارجع واقول ... كذبة ريما جات فى مصلحة رافل .... لكن إيه الهدف من وراها ؟؟؟ عايزه توصل لإيه البنت دى ؟؟!!!


****************************



واااااااااااااااااااااو ... ان كان الفصل 11 فيلم رعب ، فالفصل 12 فيلم اكشن وبكل جدااارة .... تسلميلى ياللى مش حارمانى من حاجة ، اكشن ورعب على رومانسية واجتماعية ، ماشاء الله اللهم بارك عليكى ، تسلملى دماغك يا عسل

ميييييييييييين اللى بيرد على تغريدات رانسى ؟؟!!! رافل ؟ امممممممم طب ممكن جارح ؟ !!!
اعتقد ان المقتطفات اللى نزلتيها فى بداية الرواية ظهرت كلها دلوقتى ... ماعدا مشهد واحد " بتاع معشوقتى " ... انا مازلت على اعتقادى انه جاارح ... لكن مين معشوقته ؟ هل هى رانسى ؟؟ طب ازاى وهو تقريبا حاطط عينه على وسن ؟؟؟ !!! يوووووه دماغى شتت ومابقتش عارفه اتوقع معاكى اى حاجة ... هى مرة واحدة ظبطت معايا لما توقعت انه ام فهد هى نفسها أم رافل ، ومن ساعتها دماغى قفلت ومش عارفه احط أى توقعات تانى ..


حلا ... وقصة وجع أخرى ... وقصة ظلم من نوع آخر ... وقصة فساد .... الله يهون عليها ويصلح لها الحال .... بس ياترى إيه دورها القادم ؟؟؟ اعتقد طالما قابلت صقر يبقى اكيد هيكون ليها دور فى خطة الايقاع بجعفر .


جابر وأحمد .. احمد مستغرب انه جابر عمره ما دخله بيته ابدا !!! يمكن لأنه مش عايز مواجهة بينه وبين ابوه .. خصوصا ان ابوه عارف ان احمد فى سلك الشرطة !! ولا الغريب انه يدخل صقر بيته ؟ بس حسيته موقف عادى ..


جاااااارح اتجنن ... عايز يزوج جنان لواحد اكبر منها بييجى عشرين سنة ؟!!!! ده اتجنن رسمى ... اول مرة اؤيد امها فى حاجة عملتها انها كذبت عليه ... بس ده مايمنعش انى هفضل احتقر امها دى للأبد ... صراحة أول مرة ابدأ ابص لجنان على انها مجرد ضحية وليست مذنبة ... يعنى هى لسه طفلة ... ومن لما كانت اصغر من كده كمان وامها بدأت تزرع فيها الافكار الشاذة انها تجرى ورا الرجال وتصطاد رجل غنى ... طيب لما طفلة تلاقى امها بتقولها ان ده شئ عادى ومافيهوش غلط ، وغير كده مافيش حد كبير يعلمها الصح والغلط والحلال والحرام وانه اللى بتعمله ده يغضب ربنا !! يبقى هتعرف منين ؟؟ وازاى نقدر نلوم عليها ؟؟ وحتى تصرفاتها مع رانسى وحقدها عليها كانت امها هى اللى مغذية الحقد ده ومكرههاها فى خالها وعيلته زى ماكرهتهم فى كل اعمامهم واقنعتهم انه اعمامهم هما اللى بيكرهوهم .... اعوذ بالله من دى أم !!! إيه استفادت من كل الشر ده غير انه اترد عليها هى وبناتها وبقت فضيحتهم بجلاجل !!! نفسى قبل مالرواية تخلص اشوف حصه وهى بتبكى بدل الدموع دم على كل اللى عملته ...


امممممممم كده خلصت تعليقى عالفصول ..

ألقاكى على خير باذن الله

 
 

 

عرض البوم صور لست أدرى   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
الحكاية, الرابعه, روايتي, قطره
facebook




جديد مواضيع قسم القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
أدوات الموضوع
مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع
تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة



الساعة الآن 10:49 PM.


 



Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية