لمشاكل التسجيل ودخول المنتدى يرجى مراسلتنا على الايميل liilasvb3@gmail.com






العودة   منتديات ليلاس > القصص والروايات > روائع من عبق الرومانسية > سلاسل روائع عبق الرومانسية
التسجيل

بحث بشبكة ليلاس الثقافية

سلاسل روائع عبق الرومانسية سلاسل روائع عبق الرومانسية


إضافة رد
نسخ الرابط
نسخ للمنتديات
 
LinkBack (1) أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 21-10-13, 12:55 PM   المشاركة رقم: 1206
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Mar 2013
العضوية: 251576
المشاركات: 1,570
الجنس أنثى
معدل التقييم: الاميرة الاسيرة عضو متالقالاميرة الاسيرة عضو متالقالاميرة الاسيرة عضو متالقالاميرة الاسيرة عضو متالقالاميرة الاسيرة عضو متالقالاميرة الاسيرة عضو متالقالاميرة الاسيرة عضو متالقالاميرة الاسيرة عضو متالقالاميرة الاسيرة عضو متالقالاميرة الاسيرة عضو متالقالاميرة الاسيرة عضو متالق
نقاط التقييم: 3226

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
الاميرة الاسيرة غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : حسن الخلق المنتدى : سلاسل روائع عبق الرومانسية
افتراضي رد: رواية .. على حافة الافق .. بقلم حسن الخلق .. الفصل الثامن

 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
رورو يا قمراية فصلين ولا اروع بجد استمتعت بيهم جدااااااااااااااااا رغم صدمتى الشديدة وعدم استطاعتى النطق بالتعليق من كثر تاثيرى بيهم متتصوريش بكيت بشدة عليهم معذباهم كلهم يا مفترية انتى اهىء اهىء اهىء بس بجد مبدعة يارورو انتى قدرتى توصليلنا كل ده احيكى وبشدة
ملك ليه كدة يارورو تصدميها فى حبها كدة كثير البنت كانت طالعة فى السماء وقالت اخيرا لقيت فارس احلامى بعد مطلعت فوق السحاب ياه وقعت للارض احلامها ادمرت حرااااااااااااااااااااااااااام وهى بصراحة مزوداها حبتين كانت سابت كيمو يتصرف مهما بردو عائلته وهيعرف يحلها مش عارفة مصدومة انا ان بعد كل ده خلاص لا وعايزة تسافر كمان اه
نيجى لجاسر ونور الله كانت حتة حلوة اوى لما حب يرقيها عنده ده من وجهة نظره وهى كانت رافضة بس فى الاخر نفذ اللى فى دماغه برضاها عقر بردو مش اى حد هههههههههه ده هى وريها وهى كمان هتوريه مهى مش سهل
نيجى لمين تانى معذب آه رحمة كدة يارورو مع انى كنت متوقعة انها متزوجة بس مكنتش فاكرة انى هتصدم كدة كانى معاها وحاسة بيها امها دى عايزة الحرق ايه الست دى دى بنتك حتى انا مشفتش كدة ابدا شخصيتها فظيعة وحالتها حالة يعنى ايه مستسلمة كدة لجوزها ومخلية بنتها تستسلم كمان انا بصراحة مشفتش ام كدة ابدا هى وراتب دول عايزين نموتهم ونستريح منهم ونخلص بقى بدل وجع الدماغ ده
لا يارورو كمان خلتيها فقدت النطق اعمل فيكى ايه حراااااام اهىء اهىء
اه على رغم انه انانى فعلا بس صعبان عليا بردو مريض وهيموت وعايز يحس انه فيه حد جمبه بيحبه وواقف معاه هند دى بصراحة بنت جدعة جدا زى اخوها حبيبى قلبى مصطفى ده
آدم بصراحة انا متغاظة منه اوى ازاى يقول على ديننا العظيم انه مش عادل لا يا آدم حرام عليك مش كفاية بتدعى على البنية كمان بتقول على ديننا كدة ربنا يهديك يا شيخ انا يا رورو مش معاه فى اللى عمله حتى لو كان على مبخبى عليها بس فيه اسرار بين المريض والدكتور وهو كشفها
بصى يا رورو انا مش لاقية كلام اقوله واعبرلك على اللى جوايا غير انهم كلهم يا حبايبى معذبين الحاجة الحلوة الوحيدة اللى انتى عملتيها فى الفصلين دول هما مصطفى وعنان تقريبا حياتهم حتى الان مفيهاش عقد وكلاكيع بصراحة يا عنان انتى تطولى دكتور وسيم ومتدين وتتمنى اى واحدة انه يكون زوجها
عصام اه عصام كمان مسلمش منك عذبتيه راخر الراجل مصدقنا انه اتعدل وبقى بيحب ويهزر اخ مفيش حد سليم
بس ارجع واقول تسلم ايديكى يا مبدعتنا الله فصلين بجد روووووووعة منتظراة الاربعاء على نااااااااار
موووووووووووووووووووووووووووووواه

 
 

 

عرض البوم صور الاميرة الاسيرة   رد مع اقتباس
قديم 21-10-13, 02:34 PM   المشاركة رقم: 1207
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Jul 2011
العضوية: 227190
المشاركات: 171
الجنس أنثى
معدل التقييم: دموع الورد 2 عضو على طريق الابداعدموع الورد 2 عضو على طريق الابداعدموع الورد 2 عضو على طريق الابداعدموع الورد 2 عضو على طريق الابداعدموع الورد 2 عضو على طريق الابداع
نقاط التقييم: 434

االدولة
البلدSyria
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
دموع الورد 2 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : حسن الخلق المنتدى : سلاسل روائع عبق الرومانسية
Congrats رد: رواية .. على حافة الافق .. بقلم حسن الخلق .. الفصل الثامن

 

سلاااااااااااااااااام لاحلى هومي
وكل سنة وانتي بألف خير
وانشاء الله نكون كل عيد معك برواية من رواياتك الرائعة
بالبداية بحب اعتذر منك على تقصيري معك
لاني ماقدرت عللق عالفصول السابقة
بس البنات ماشاء الله ماقصروا ابدا واانتي بتستحقي كل الشكر والمدح بموهبتك الاكتر من رائعة
انا كنت متابعة من وراء الكواليس ودائما الموبايل مفتوح على روايتك المميزة
ومافوووتت ولا معركة من المعارك الشرسةالدائرة ضمن الرواية
بس كان عندي شوية ظروووف منعتني اشترك معكم مع انو قلبي وعقلي كاان دائما متواجد
منجي للفصلين الكارثيين والرائعين بنفس الوقت
اولا لقاء نور والجاسر
واااااااااااااااااااااااااااااااو
كان مذهل من زماان ناطرة هاللقاء وكان روووووووعة
ههههههههههههه ضحكت كتييير على موقف نور ومحاولتها المستميتة لتتماسك هي من اول لقاء وهيك الله يستر من اللي جاي
اما ملك وكرييم حرااام اللي عم يصير فيهم
زعلت على ملك كتيييير كتيييير
وانا معاها بتفكيرها مع انو غلط بس الاخت مابتتعوض حتى لو كانت ظروفها غير وكانت اختها من الام والاب بس بتوقع مارح يتغير موقفها لانها بنت حساسةوبتضحي بسعادتها من شان سعادة اختهابرجع بقووول موقفها خاطئ ومسيئ لكريم بس انااا متعاطفة معها
اما علييي رغم زعلي عليه بس مالو حق ابدا انو يجبر هند عالزواااج منو بهالطريقة هاد ظلم وانانية بحتةبتمنى هند تكون اقوى من هيك وتفكر بعقلهاوماتخلي العاطفة والشفقة تسييرها
وحبيب هارتي دكتور مصطفى
واااااو واااااو على تفهمو وقرارو الرائع
عم يثبتلي انو اختياري كاااان بمحلوو
صحيح انا مادخلت ساحة القتال لهلأ بس انا ناطرة ليتعبو كلهن وبجي باخدو لحالي وانا بكامل قوتي
يعني هو شو بدو يعمل بالبنات التعبانة والمرهقة من كتر المعارك بدو وحدة تسلي وتبسطو وطبعا انا موجودة:
هوووووووووووووووووووووووووووووومي انتي بقيتي شريرة كتييييييييييييييييير حرااااااااااااااااااااام
ليش عملتي هيك برحمة اهئ اهئوفوووق المصيبة اللي وقعت فوق راسها خليتيها تفقد صوتهااا
بس برافووو عليكي بجد كان مشهد روووووعة خليتيني ابكي عليها
وبرفعلك قبعااااات ايسو كلها تحية
ومنجي لعاقد الحاجبييين بصراحة هو بموقف لا يحسد عليه ابدا وكانت كلماتك اكتر من رائعة لوصف شعورو ووضعو
زعللللت عليه كتييير
انتي ماخليتي ولا بطل الا وزعلتينا عليييييه بتمنى تنحل هالمشاكل والعقد كلها باقرب وقت
والف شكر الك ولتعبك معنا
بتمنالك دوام التوفيق والسعادة
وربنا يزيدك كمان وكمان
وبالنهاية بقوووول مع ايسو
معا لدعم نووووووووووووووووووووور
نووووووور نووووووووووووووور نووووووووور:12455265 17veut51573
peace:

 
 

 

عرض البوم صور دموع الورد 2   رد مع اقتباس
قديم 21-10-13, 03:27 PM   المشاركة رقم: 1208
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عضو في فريق الترجمة


البيانات
التسجيل: Dec 2012
العضوية: 249093
المشاركات: 2,792
الجنس أنثى
معدل التقييم: متيمةٌ أَنا بهِ عضو ماسيمتيمةٌ أَنا بهِ عضو ماسيمتيمةٌ أَنا بهِ عضو ماسيمتيمةٌ أَنا بهِ عضو ماسيمتيمةٌ أَنا بهِ عضو ماسيمتيمةٌ أَنا بهِ عضو ماسيمتيمةٌ أَنا بهِ عضو ماسيمتيمةٌ أَنا بهِ عضو ماسيمتيمةٌ أَنا بهِ عضو ماسيمتيمةٌ أَنا بهِ عضو ماسيمتيمةٌ أَنا بهِ عضو ماسي
نقاط التقييم: 8208

االدولة
البلدPalestine
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
متيمةٌ أَنا بهِ غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : حسن الخلق المنتدى : سلاسل روائع عبق الرومانسية
افتراضي رد: رواية .. على حافة الافق .. بقلم حسن الخلق .. الفصل الثامن

 

إيســـو >.<
ميين قال إن انا مع عمااد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! >.<

آي هييت يوووووووووووووووووووووووووووووووووووووو !! >.<

اولا .. قلبي لحساام ^^ .. :$:$ .. ولاحرف يا بنت !! ^^

تانياً .. انا لا مع ولا ضد عماد !! :)
ليه ؟؟
لأنه بفجأة اعتبرته خطأ .. بس لما ما قرب منها .. احترت !!

و بشكل عام .. لأكون فعلاً حيادية ..
لا زلت لم أكتشف انا معه أم ضده ^^

بس الفصل الجاي هأركز بئا انا مع مين و ضد مين !! ^^

على فكرة يا ايسسو .. احب اطمنك ..
إن هومي بقيت على هالصراع بين جاسر و نور ,. انا هانضم لخطوط أكل الفشار و الشوكولا و الضحك و بس و مش هدافع عن حد ..
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
:$ ..
بلاش ضرب يا ايســــــــــــو >.<
:(

O:)


بالنهاية ..
جووووووووووووووووووووووووو نور ...





هومي .. محتاجة حاجة يا اوختي يا مخبأك !؟؟ ^^

 
 

 

عرض البوم صور متيمةٌ أَنا بهِ   رد مع اقتباس
قديم 21-10-13, 03:54 PM   المشاركة رقم: 1209
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
طوق الياسمين



البيانات
التسجيل: Aug 2013
العضوية: 255705
المشاركات: 2,347
الجنس أنثى
معدل التقييم: Jasmin Princess عضو ماسيJasmin Princess عضو ماسيJasmin Princess عضو ماسيJasmin Princess عضو ماسيJasmin Princess عضو ماسيJasmin Princess عضو ماسيJasmin Princess عضو ماسيJasmin Princess عضو ماسيJasmin Princess عضو ماسيJasmin Princess عضو ماسيJasmin Princess عضو ماسي
نقاط التقييم: 4772

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
Jasmin Princess غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : حسن الخلق المنتدى : سلاسل روائع عبق الرومانسية
افتراضي رد: رواية .. على حافة الافق .. بقلم حسن الخلق .. الفصل الثامن

 
دعوه لزيارة موضوعي

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 مشاهدة المشاركة
  


مشاهدينا الاعزاء اسعد الله صباحكم / مسائكم سواء كنتو من جبهتي و لا من جبهة الاعداء يالا اي خدمة
احدثكم من ساحة معركة "على حافة الافق" المشتعلة بالقراء المفروسين من الابطال و الكاتبة عى حد سواء (و ليهم حق بصراحة انا كمراسلة حيادية تماما احب اقول لهومي انك شريـــــــــــــــــــــــرررررررررررررررررررررررررررررررررر رررررررررة )

احم عفوا ... و الآن مشاهدينا الأعزاء اليكم آخر الأنباء:

الجبهة الأولى و التي أثار بطليها الكثير من الحماس و ولعوووووووا المعركة احم قصدي الفصلين (جاسر و نور)

رابطة معجبات القيصر "جسور الشعب" المختصة بالدفاع عن سيادته و تشمل كلا من :
زهورتي " زهرة منسية مع ان شكلك على فكرة كنتي عايزة تنضمي لنور راجعي نفسك احسن ) – لوشتي - نانو سوسنتي سومة "الروح التائهة بتشمتي فيا يا بت انتي؟! اوووكي حسابك معايا بره " – ميري جيجي روفي سوسو "همس القدر"

الجبهة النورسينية العظيمة للدفاع عن نور الجميلة ام لسان 3 متر و ربع " انوه احنا بس اللي مسمحوح لنا نهزأها" و تضم الجبهة كلا من :
ملوكتي (و قد انشقت عن صفوف الاعداء ) – انا طبعا و بكل فخر - دورا (انتي معانا صح؟؟ ) – زووز "عشق القمر" – سولي "الساحرة الصغيرة" – ريمي "ريماس مصطفى" – رناتي "شكلك معانا صح؟؟ بصي انا خلاص ضميتك للجبهة" – نودي "نداء الحق ... انتي معانا و لا مع العدو؟ " – دوللي "بعد الجملة بتاعتك : هي اسمها نور ....يعني رغما عن انفين انفه هتقتحم ظلمته و هتنورها يعني هتنورها ....هههههه حعتبرك معانا احنا محتاجينك يا زعيمة " - لالا "متيمة"


اما عن الثنائي الثاني و الذي مزق قلوبنا جميعا بعد ما كلنا قعدنا نحسد فيهم و انا بالذات اعترف اني كنت باصة لكميو في طيارته اعاااااااااااااااا سامحني ايها النسر الخاطف ... و بعدين انا معملتش حاجة هومي هي اللي بتعذبكو احنا قراء طيبين (بس مش كلنا عندك خط الدفاع عن القيصر شريرات جدا على فكرة )

و بعد قرار ملك الذي أثار حنق القراء ... تكون فريقان أحدهما داعماً لها و الآخر ضد تصرفها الذي وصفوه بـ "الغبي" و شتايم تانية كتير

مع ملك :
ام عبادةايسو - زووز "عشق القمر انتي مع ملك و لا كريم؟؟ " – لولو زوزو "the earth moon" – ساري " sariota" – سهى - ديالا

ضد ملك : زهورتي لوشتي ملوكتي دورا سمّوحتي " smah90" – سوسنتي ريمي هموس "همس الصحراء" – نودي "نداء الحق" - سوسو "ام البنات" – روفي دوللي

بينما تراجعت شعبية "علي" بشكل كبير فشمل فريق التعاطف معه و دعمه كلا من :
زووز "عشق القمر" - زوزو "the earth moon" – ريمي "ريماس مصطفى"

اما عن الفريق الآخر فشمل كلا من :
زهورتي لوشتي ملوكتي ايسو دورا سموحتي سما لولو ميري جيجي همس الصحراء رناتي روفي سوسو "همس القدر" - لالا "متيمة"

و مع الاسف الشديد نبلغكم بكل حزن انه مع ظهور عماد للمرة الثانية فقد زادت شعبيته بل و شماتة فريقه فينا اعااااااااااااااااا

و يشمل خط الدفاع عن عماد كلا من :
زهورتي لوشتي (متفرحيش اوي ياختي ان شاء الله حيفضحك مستقبلا قولي بس يارب ) – سلافي "ام البنات اعععععععععععع و انتي كمان بتشمتي فيا شرررريرة ) - لالا (خيااااااااااااانة)

بينما خط الهجوم يشمل كلا من :
ايسو - لولو - سوسنتي

اما عن امير القلوب د/مصطفى فجميع القارئاااااااااااااااااااااااااات و بلا شك بيقولوا لطبيب القلوب الساحر

اما عن الطبيب المتعذب حبيب هارتي آدم عاقد الحاجبين فالقراء بيقولوا لك "قلبنا معاك يا باشا"

و لا تعليق على المشهد الكارثي بين عصام و شمسه حفاظا على حياة الكاتبة الشريرة

و نظراً لحجم المصائب و التي تم تصنيفها من قبل النظمة الليلاسية العالمية بانها مصائب "جامبو" فقد تسببت في اصابة الشعب الليلاسي بالصدمة و الذهول ثم البكاء و اخيراً الغضب و المطالبة بالقبض على هومي و ابطالها فلم تقع الكثير من المعارك في خلال الايام السابقة

و قد نجحت القوات الليلاسية الخاصة في القبض على السيد راتب التيت و زوجته الاكتر تيتاً و تم تسليمهم لقصم شرطة ليلاس و لو حد عايز يعذبهم يتفضل

اما عن الكاتبة هومي فقد استطاعت "تثبيت" الضابط الامور اللي بعته يقبض عليها ثم تمكنت من الهرب و بعد مفاوضات تمت الموافقة على اخراجها بكفالة و هي ركوبي مع كابتن باشا كريم المبجل في طيارته

احم و كما ترون مشاهدينا الاعزاء بعد أن زالت أثار الصدمة لا يزال النقاش قائما حول موقف ملك من كريم ؟
و رد فعل كريم و شذى؟!

و السؤال المعتاد : مين مع مين من الابطال!!

شذى مع عماد؟!
ديالا مع عماد؟!
ديالا مع حسام؟!
ادم مع ملك!!!! ( احم انا كنت حتضرب بسبب اقتراحي ده)

و لا يزال الصراع على الابطال مستمراً

شكـــــــــــــراً بحجم السماء مشاهدينا الحلوين المقططين لتواجكم العطر و تحية حااارة لقراءنا اللي لسه على الحياد لو حد عايز يدخل ساحة القتال يتفضل و الخوذة و السيف و الدرع كمان عليا

كانت معكم ايسو
من معركة "على حافة الافق"
عبق الرومانسية
ليلاس

و قبل ما امشي بشجع و اهتف و اقوووول نوووووووووووووورسين على طول


ههههههههههههههههه حبيبة هارتى دايما تقريرك الاروع بس بردو جوووووووووووو جاسر جووووووووووووو
اما عن الحياديه فانا بموت ف الحياديه بتاعتك هههههههههههههه انت فعلا رئيسة الحياديه والسلام العالمى هههههههههههههه
اما بقى عن الابطال اللى جابولى صداااااع نصفى وشلل رباعى
عماد انا لغاية دلوقتى حاسه انه كويس يعنى لسه دوره مش ظاهر قوى بس الراجل حتى الان ماشى تمام
اما ملك فتصرفها يعععععععععععععععععععععععع ليه الهروب
اما كيمو محطم القلوب اكيد مش هيسكت
اما جاسر هههههههههههه اه نور توقفى البنت ف ثانيه كانت منفذه كلامه هههههههههههه كل يوم من ده هههههههههههه

مصطفى مش هقول غير ان الكل اكيد عايز يبعتله بيج كيس وانا اولهم طبعا

ادم اه ياقلبى يا ابنى لا تعليق
امممم اما عصام فيلريت حد يقوله اللى حصل عشان يجرى يلحق رحمه بسرعه حد معاه رقمه
ايسوووووووووووو باختصار تقرير روووووووووووووعه وبصى يا هومي يا اوختى عشان منخصرش بعض
انا هعطيكى فرصه الفصلين الجايين تصلحى الصدمات دى والااااااااااااااااااااااااااا
طب بصى انا ممكن اتنازل واطلب تصليح موقف ملك وكيمو وعصام وشمسه ونأجل هند وعلى وادم دلوقتى اصل ده بقى مثلث رعب مش حب اههههههههههه يلا انا مش طماعه

 
 

 

عرض البوم صور Jasmin Princess   رد مع اقتباس
قديم 21-10-13, 04:00 PM   المشاركة رقم: 1210
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عضو فخري


البيانات
التسجيل: Jan 2012
العضوية: 234937
المشاركات: 6,950
الجنس أنثى
معدل التقييم: ...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي...همس القدر... عضو ماسي
نقاط التقييم: 8829

االدولة
البلدPalestine
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
...همس القدر... غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : حسن الخلق المنتدى : سلاسل روائع عبق الرومانسية
افتراضي رد: رواية .. على حافة الافق .. بقلم حسن الخلق .. الفصل الثامن

 
دعوه لزيارة موضوعي

هههه ديالا اسمعي مني وانضمي لصف عمااد

شكلو زلمة حبوب , صحيح هو يا دوب بين في مشهدين ثلاثة
بس قلبي بقولي انو عصاام مش هيكوون لرحمة <<برررا

 
 

 

عرض البوم صور ...همس القدر...   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
الكاتبة حسن الخلق, بقلم حسن الخلق, حصريات عبق الرومانسية, روايات, روايات عربية, رواية على حافة الافق, على حافة الافق, عبق الرومانسية
facebook




جديد مواضيع قسم سلاسل روائع عبق الرومانسية
أدوات الموضوع
مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع
تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: https://www.liilas.com/vb3/t190063.html
أرسلت بواسطة For Type التاريخ
(ظ…ظˆط¶ظˆط¹ ط­طµط±ظٹ) ط±ظˆط§ظٹط© .. ط¹ظ„ظ‰ ط­ط§ظپط© ط§ظ„ط§ظپظ‚ .. ط¨ظ‚ظ„ظ… ط­ط³ظ† &hellip; | Bloggy This thread Refback 28-06-15 11:46 PM


الساعة الآن 02:51 PM.


 



Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية