كاتب الموضوع :
شبيهة امي
المنتدى :
القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
رد: آلا ليت الزمان يعود
ازيك يا بت يا عليا وازاي الست الحجه
(سعديه!! ازيك يا ضنايا الف الحمدلله على السلامة .. ازي مصر و اهل مصر؟ انشالله شربتي من النيل و جبتي لي حبه معاكي!!كلولييييييييش)
عليا بفرحه لشوفة سعديه : اهلا اهلا يا بت يا سعديه
دا انتي نورتي الحته
سعديه بضحكه : هههههه منوره بيكي يا ألبي (قلبي )
(عاد لا تصدقين بالحيل ياسعديه كله مجاملات ربعي و اعرفهم)
ومدت لعليا صحن دائري مغطى بتغليف ورق مشرب بالدهن ومربوط بفيونكه بلاستيكه : تفضلي بسبوسه مصريه من اللي بيحبها ألبك
عليا : اللــه
تسلم يدس وكثر الله خيرس
دخلت الريم وهي تتسائل من هذي بنظراتها
عليا : تعالي الريم شوفي اطيب قلب
سعديه زوجة بندر ولد عمي وسلفة منيره
قامت سعديه وضمت الريم : اهلا اهلا بعروستنا الكتكوته
ماشاء الله ماشاء الله ايه القمال ده كلوه
كاان منظر يضحك الريم نحيفه قصيره او مربوعة الطول
بعكس سعديه اللي كانت طويله جدا وعريضه لكن مو سمينه
متناسقه سبحان الله
جميله جدا بشره بيضا وعيون عسليه جدا وشعر اشقر غامق اجعد لكنها تتفنن في استشواره ولفه بطريقه انيقه
دائما انيقه ببساطه
(مهما كدا حبايبي المصرين حلوتهم ببساطتهم .. النبي داعيلهم ياختي)
كانت لابسه تنوره جينز سودا مع قميص ابيض حرير مزينته بوشاح حرير ملون بالوان الطيف وتلبس معاه حلق ذهب صغير بفص لولي
حبتها الريم جدا الجلسه مع سعديه ممتعه
(والله انك صادقه .. اذا قاموا يحكون ماودي يسكتون)
قالت لها الريم
: سعديه ممكن اعرف كيف تزوجتي ابو عبد الله
(عمى!
ما امداها المراه .. توك تعرفينها .. وش هالسؤال؟)
ضحكت سعديه بانبساط : ههههه اتقوزته زي ماكل الناس بتتقوز
( لا ياضنايا متفهميش البت ريم غلط .. هي بس عايزه تعرف ازاي المدهول بندر حصل بت حليوه لقطة زيك في مكان زي دا)
منيره بضحكه وهي داخله عليهم بصينية القهوه وصحون البسبوسه المصريه : هههههه قولي يختي لازم هالمقدمات
سعديه : امال ايه دي حكايتنا حكايه ياستي
هي الحكايه ابتدت من تقريبا خمس سنين
(اشوى مو مع حرب اكتوبر؟)
اصل انا كنت بشتغل ممرضه في المستشفى
وفي يوم كنت هلكانه من التعب وكان نهاية الدوام
كنت في قسم الطوارئ انتظر الوقت يمشي
دخل علينا واحد طويل واهبل
وهوو بيجري وشايل ابنه في ايده
كان ابنه بينزف دم كتيير اوي
قلت لو : هاتو هنا وانا بأشر على السرير
ايه مالو وباشرت اسعافه وقفت النزف
وانا بشتغل ابنه كان بيسرخ
شخط لي وقال : بشويش عالواد
ضحكت الريم وعليا ونسرين
ومنيره قالت ايييوه اكييد حبيتيه من شخطته
ضحكت سعديه :حبك برص احب فيه ايه حد يحب حد بيشخظ فيه
(يمكن افتكرتي سي السيد و ادهولتي)
لسه ما حبيتهوش وقتيها
(كنت بترسمي عليه ساعتها؟)
وكملت حكايتها :رفعت ايدي وقلت له لو سمحت سيبني اعمل شغلي ابنك طبيعي حيسرخ ويتألم
ورجعت اكمل خياطة الجرح
عبادي سررخ قاامد وابووه سي بندر ما تحملش قام ومسك ايدي
عاوز يمنعني
(الله يا عبدالله من عبدنه إلى عبادي!!)
اديته نظره : ايه اللي عملتو ده
ازاي تمسك ايدي
(ياخراشي .. يامصبتي .. الراجل اتجرأ ومسك ايدك.... موش معقوله ياسعديه؟... مصرختيش .. مكلامتيش السكورتي يمسكه .. مكلمتيش الادارة تجي وتبهدله!!)
هو يا عيني ماكانش واخذ بالو من اللي عملو
(عليا يا سعديه!
اكيد انت الي وجعتي الواد جامد عشان يصرخ و يعمل الراجل عملته المهببه دي)
سحب ايدو وقال لي : ما تعوريش الواد
(والله من قل ما تعذر )
قمت رديت عليه : ما تجي تكمل احسن يا حضرة ممكن تسيبني اعمل شغلي
كملت خياطة الجرح والواد يا عيني بيعيط
وابوه ماقدرش يستحمل وقال ما ابي حرمه تعالج ولدي ابي دكتور وكانت تقلد صوت بندر ولهجته
فكن البنيات ضحك عليها
خلصت شغلي وضمدت الجرح وهو لسه بيدور على دكتور راجل يكمل شغلي بس اييييه ربي خد حقي منو
دخل علينا الطبيب را جيف الهندي
(الا يا ام رنو وين عيالنا الي يتخرجون من هالجامعات
كل ديرتن هالحين به كلية طب و لا اشوف الا هالهنود؟)
وتكلمت معاه وهو طمن سي بندر اني احسن ممرضه وان خياطة الجرح ممتازه
(امال عايزاه يقول ايه؟
وحشة ويدبس بالخياطة)
انتهى شغلي وخرجت مع اخويا ونسيته تماما
(كدابه بأصل وجهك .. الا انا سمعاكي تحكي للكل عربي وانجليزي عن الراجل الي مسك ايدك)
بعد يومين رجع مراجعه مع ابنو عبادي ولما شافنيي تبسم واعتذر
وقتها اخويا كان موجود ولما شافو جه جنبي وسألني فيه ايه يا سعديه
قلت له الموضوع
(للمره الكام؟)
وتعرف عليه بندر و تصاحبو وبعديها بفتره طلب بندر ايدي من اخويا وانا كنت رافضه خالص ما تخيلتش اني اتجوز سعودي بس تقولي ايه القسمه والنصيب يختي
(ايون ياختي اهو احسن من بلاش جواز)
*************
صليت الفجر وطلعت انا وعمي ابو عليان قلت له يا عم ا ن شا الله لا رجعت ابي اتمم موضوع زواجي انا وعليا
(على فطنه يا ياسروه والا انك صرت صعبانوه)
تبسم عمي وقال : يصير خير الحين انت روح وارجع لنا بالسلامه
( فرح هالشويب ماراح هالسكوت كل السنين هدر !)
وانا بكلم البنت وارد لك الخبر
(قصدك بتغصب البنت)
طلعت من عند عمي وسلمت على امي وهمست لها : يمه توسطي لي عند بنت اختس لا رجعت ابي اتزوج
(دارين بالي يبي يصير؟
توقعت انها لو قابلتك مستحيه بتكون الامور تمام و شاريتك وهي ناسية الماضي و ماسحته
وان كانت مثل ماشفت فهي كاتبة الماضي بقلم حبر و انت كبيت عليه مويه وساح الحبر بدماغها فتطلب واسطه
اخ منكم!!
لا منكم ولا كفاية شركم
راجعه ام رنو للبقيه
نلتقي على خير في الجزء8
|