كاتب الموضوع :
dew
المنتدى :
قصص عبير الاحلام القصيره
السلام عليكم
ايه الروووووووووووووووعة دي يا ندوش
البارت كان رااااااااااااااااااااائع راااااااااااااااااااااااااائع بكل معني الكلمة
لما جبت المنزل من وجهة نظره بينت أوي الفرق اللي بينهم , وازاي ان الشقة كلها قد حجرة ملابسه بس
والروح الخفيفة اللي بالبارت جميييييلة جميييييييلة جميييييلة يا ندوش
التعليقات الظريفة وطريقة سرد أفكارهم
حاسة انني بأكتشف جانب تاني فيك جانب جميل تاني
لما قال انه أتي ب روبرت معه عشان كان خايف من جوانا هههههههههه
ولما قال علي الشقة الصندوق الصغير
انتي ما تتصوريش انا حبيت البارت كله قد ايه
وشخصية جوانا الرائعة وضحكاتها السهلة المنطلقة وكل ما تضحك وقلب أخينا يتغير وبعدين بيقارن بينها وبين كريستي ولكن الاختلاف ده هو اللي خلي جو مميزة وخلي ماكس مش قادر يقاومها
وبدأنا نشوف الدكتورة جوانا عفوا أقصد المعالجة النفسية مش عايزين نزعلها مننا
التحليل اللي هي وصفته ل ماكس انه يكبح الكثير من المشاعر خلف قناع السيطرة كان تحليل ثاقب جدا وكل ده اكتشفته من ابتسامة في الجريدة
ده لو ماكس عرف ان ده السبب اللي خلي جوانا تتعقبه هيبطل ابتسام لآخر عمره ههههه
والصوت اللي بداخله هتف له ألا يغادر
الله يا ندوش
أنا عارفة الصوت ده صوت قلبه بس ماكسي بقي مش متعود يسمع منه عشان كده ما تعرفش علي الصوت
وصفك لمشاعر ماكس لجمال جوانا كان خطيييير يا ندوش واحلي حاجة لما انه مريض وانه هيروح لطبيب ههههه
وطلع يا عيني محتاج لطبيب فعلا , حبيت اوي انك جبت انه اهتم بيها أكتر مما اهتم بنفسه وانه فضل ان الطبيب يفحصها هي لحد ما يتأكد انها كويسة حسيت فيه بعدم الأنانية وبينت انه عنده قلب حتي لو هو بيحاول يخفيه
بس ياتري كان هيعمل كده مع أي حد ولا هي جوانا اللي مميزة؟
بامكانه ان يصل للركن خلال خمس خطوات
هههههههههههه
وبعدين وصل للمطبخ طبعا الرجل نيته حلوة وهو كان بيحاول يحسب مساحة الشقة بس هي صدفة انه وسمع حوار جوانا وكريستي يعني ماحدش يظلمه
شوفي يا دودي
أنا من شوية كنت زعلانة ان ماكس مصاب وبيتألم لكن لما شاف الاهتمام اللي في عيون جو كنت فرحااااااانة
ومشاعره بدأت تتطور وتكبر بالأول كان فضول ناحية الشخصية الغريبة واللي اقتحمت حياته وبعدين اهتمام بها ودلوقتي اعجاب ومشاعر تانية
كل ده وهو ولا واخد باله
وبيقولوا انه ذكي
يللا الحب أعمي
وبعدين زعلت لما فكر انها تمثيليه هي بتعملها
ده دليل علي انه محاط دايما بناس منافقة وكذابة بحيث ان بقي ساخر جدا وشايف كل حاجة حواليه ادعاء
كويس انه جات له جوانا عشان تغير الوضع ده
(جمودك جعلني أشك أنك أردت الموت)
مش معقول !!
أنا مش مصدقة ان ماكسي ممكن يكون عايز الموت
انا ممكن أصدق انه كان شاعر بالملل واليأس من حياته وممكن ده اللي أخر ردة فعله ساعة اطلاق النار بس أظن انه كان لحظة تفكير بس
عجبني اوي يا دودي انك بتجيبي ماكس دايما بيبقي غاضب من جوانا كل مرة بيحس بمشاعر الانجذاب نحوها كأن دي وسيلة دفاعية عنده انه بيحمي قلبه بابعادها عنه
لم يستسلم لها بهذا الشكل؟؟
أنا عارفة الاجابة
أقول أقول
يا دودي يا رااااائعة
بأعشق وصفك لمشاعر ماكس ناحية جوانا وبأحس كأنني شايفاه وهو سارح في جمالها
روووووووووووعة
وكان حلو أوي انك جبت انه لاحظ السكينة اللي بوجهها
يعني جبت انهم متناقضين حتي في الاحساس براحة البال والسعادة
وده كمان هيكون جزء من انجذابه ليها
بالاضافة علي قدرتها انها تقف بوجهه وانها ترد عليه وكأنها مساوية له
ده هيحذف الملل من حياته نهائي
مش بيقولوا احذر مما تتمني
هو تمني ان يحصل تغيير بحياته وجوانا هي التغيير ده
كل ما بأقرأ بالفصل بأحس بابداعك أكتر واكتر
لما تفاجأت جوانا انه سريع الغضب لأنها لما شافت صورته فكرت انه صارم وعنده سيطرة قوية علي مشاعره , لكن هي ما وضعتش في الحسبان رد فعل ماكس ليها وده اللي غير الموازين وبقي ماكس شخص مختلف معاها
رااااائعة يا ندوش في رسمك شخصية ثلاثية الأبعاد
ووصلنا لمشروع السعادة
أظن أننا قربت شوية صغيرين صح؟؟
عجبني أووووووي أوووووووووي الأسلوب اللي قالت له بيه علي المشروع والقصة
نجحت فعلا انها تجذب انتباهه
بالقصة الحلوة ههههه
وبعدين وهو بيقول لها بسخرية مرري لها شكري من فضلك وهي ضحكت
أحلي حاجة انها مابتاخدش غضبه وسخريته دي بمحمل جدي خالص
وكل ما هو يتجهم اكثر هي تضحك أكثر
التناقض اللي بينهم ده مثيييير جدااااااا
وبعدين رده علي استنتاجها
ههههههه التقطت فيروس ههههههههه
روووووووعة يا ندوش والله
الأموال لا تشتري السعادة
أظن ان ده الجزء الوحيد الصحيح بتخميني هههه
حبيت أوي اصرارها انها تخليه يسمعها حسيت بالشخصية القوية اللي انا بأحبها واضحة أوي في الجزء ده
تعليقها كان قوي وثاقب وأظنه انه سبب فوضي عارمة في كيانه لأنه صحيح وهو عارف كده
*****_******
دونالد ترامب !!!
حلو اوي انك جبت شخصية حقيقية في القصة يا دودي
عندك قدرة رهيبة علي انك تضيفي الواقعية بكتابتك
ما شاء الله عليك
ثلاثة أيام وهي لاصقة بخياله
ثلاثة أيام وهو عارف انها عندها حق لكن بيعاند
ياعنيد
عجبني اوي تعليق كي يصبح لدي ظلان
عليك جمل جميييييلة يا ندوش
وبعدين لما كان بيفكر في رفيقته واكتشف انه ناسي اسمها هههههههه
وجاتله جرأة انه يوقل لها انه سعيد
لا يا ماكس دي السعادة بتطير حواليك هههههه
اليزابيث !!!
اليزابيث مين؟؟؟
مين دي؟؟؟ جات منين ؟؟؟ وازاي وهي فين؟؟؟؟
أنا كنت هأطير أقرأ الفصل بسرعة عشان أشوف مين اليزابيث دي بس وقفتيني بالأغنية اللي سمعها
الله الله الله يا دودي
روووووووووووعة اختيارك
كانت مناسبة جداااااااا جدااااااا جداااااااا
هي دي أغنية فعلا ولا من تأليفك؟؟؟
وأخيرا توقف عن عناده وسمع كلام قلبه
لما ركب مع بول في المصعد
استغربت أوي من الموقف الدفاعي اللي هو أخده
مجرد ان بول نظر له نظرة غريبة وماكس هجم عليه بنظرات احتقار
وطبعا قعدت أضحك علي جوانا وبول شوية
أحلي حاجة ان كل شوية حد يقول تبا جوانا ههههههه
هي ورا كل المصايب ههههه
وبعدين رد فعل ماكس ليها كان رااااااااائع طبعا وبعدين كالعادة رد عليها بغضب
ومع ذلك جو العسولة ماتهتمش خالص بغضبه ده
عجبني اوي انك بتجيبي ان ماكس دايما بيضحك علي تعليقات جوانا وان كانت ضحكة ساخرة بس برضو أظن انها غطاء لرغبته الحقيقية في الضحك والمرح لما بيكون معاها
وبعدين بدأ يسأل الأسئلة الصحيحة
هل بول زوجها
انا مختلفة مع جوانا
ده سؤال صحيح جدااااااا وأحسن سؤال قاله ههههه
لما قعدت تشرح له الفرق بين المعالج والطبيب حبيت أووووي أووووي الشغف اللي أظهرتيها بيه يا ندوش
وحبيت الحماس واستغراقها بالكلام حتي انها لم تتعرف علي المشاعر اللي في عينيه لحد ما بدأ جزء من عقلها يعرف ايه المشاعر دي وأصابته بالصمت
المشهد كله كان تحفة والله
وهو بيغرق في عينيها ولحظة الحسد اللي شعر بيها لما رأي حماستها لعملها في حين انه هو فقد حماسته وكمان تفاعلها مع بول كان جناااااان زي الأخوات اللي بيتخانقوا ههههه
وبعدين وهي بتقول ان في شيء علي جبينه وطلع تقطيبة
رووووووووووووعة يا ندوشي
المشاعر الومانسية وهي بتكبر وبتطور بينهم جميييلة أوووووي
وبتخلينا نتفاعل معاهم ومبنستني بكل شوق تطور الأحداث بينهم
وجميل أوي انك جبت جوانا بالذكاء الكافي انها تتعرف علي مشاعرها وتتعرف علي مشاعر الانكار اللي هي بتمر بها
لا تستطيعين ؟ او لا تريدين؟
هذا هو السؤال
علي عكس ماكسي الغارق بالانكار ومازال مصر علي ان قلبه مريض
ههههههههه
وبعدين لما قالها ان ليس سعيدا
انا كمان تأثرت اوي وكنت زعلانة عليه اووووي
وكنت عايزاها هي تحضنه
وبعدين بدأت تاخد دور المعالجة النفسية وتبدأ تعالج الحالة اللي قررت توليها
وليستعد ماكس للتغيير الجذري اللي هيحصل بحياته
واحنا كمان نستعد للتغيييرات الجاية
وواثقة انك هتبهرينا كل مرة زي ما أبهرتينا في كل مرة نقرأ كتابتك يا قمر
انتي ما تتصوريش أنا حبيت القصة دي قد ايه
وزي ما قلت لك أنا ناوية اما تخلص أقرأها عشرين مرة او اكتر
أو علي الأقل لما أكون مضايقة
حبيتها كتيييييير
حبيت الرومانسية وحبيت المرح والضحك اللي بالقصة
دي وبدون شك من أروع القصص اللي قرأتها وده بعد فصلين بس
وأكيد اللي هيحي أحلي
تسلم ايديك يا دودي
ويسلم ابداعك وقدرتك الخلاقة وموهبتك الجميلة
|