كاتب الموضوع :
dew
المنتدى :
قصص عبير الاحلام القصيره
السلام عليكم
أنا زعلاااااااااااانة كتير
انا من الصبح وانا لازقة بالمنتدي من الصبح وأول ما أخرج تقرري تنزلي الفصل
لااااااااااااااااااااااا ده ظلم
يللا ماليش حظ أكون أول تعليق
وأسفاه
بعد ما سجلت حزني الشديد خلينا نبدا بقي بداية لائقة
السلام عليكم
أولا مبرووووووووووووووووووووووك نزول أول بارت من الرواية والبارت كان يفوق التوقعات
مش التوقعات طبعا بشأن كتابتك دي من المعروف روعتها وابداعها وتألقها الدائم
لكن فاق التوقعات من حيث الشخصيات والفكرة الجديدة والتشويق من أول جزء
نبدأ مع جوانا
حبيتها من أول مشهد مع كريستي
أنا تفاجأت بيها جدااااااااااااااااااااااااا وسعدت بيها جدااااااااااااااااااجداااااااااااااااااا
حقيقي البطلات المرحات الجميلات الخفيفات الظل قليلين الظهور
كان حلو أوي تركيزها المزيف باليوغا وهي متجهمة وبتفكر في البحث
طيب مكلفة نفسها وبتتظاهر ليه هههههههه
الحوار بينهم وضح قد ايه هم قريبين من بعض وخصوصا ان جوانا الثقيلة سمحت لنفسها تروح تقعد مع زوجين في شهر العسل
وجالها قلب ههههههه
تفاجأت من مووع معالجة نفسية ده واستغربت ليه ماجبتيهاش طبيبة نفسية وريحتي نفسك بس لقيت للموضوع فايدة وهي بتصحح لكل الناس
كانت من ألطف التعليقات
المشهد التاني بينهم
كان متميز كتير باختلافه حبيت اوي الألفة والطبيعية اللي بالمشهد
جوانا داخلة بعد تمشية متحت المطر وكريستي قاعة بتاكل الشيبسي صدمتها عندما دخلت جوانا فجأة ولكنها لم تغضب مما يعني أنها معتادة علي مفاجآت جو
وبعدين بدأنا بالتشويق في المشروع السري
أنا حتي لم أقترب من معرفة هو ايه هههههههههه
عجبني تعليق كريستي أوي ان جو بتتصرف كالرجال
ما أظن انها بتتصرف كالرجال ولكن أظن انها بتتصرف علي طبيعتها بدون مراعاة لترقيق صوتها أو لتلطيف كلامها أملا في اثارة اعجاب الرجال
لأن آخر حاجة بتفكر فيها هو الزواج ولكن عملها وبحثها هما اللي بيشغلان كل تفكيرها
ماكسيميليان
وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااو
وصفك كان فوق الرووووووووووووووووووووووووووعة
واضح انك معجبة اوي بالشخصية دي يا ندوشي وعشان كده مصممة تخلينا كلنا نحبها
انتي عارفة ان فيه دايما جاذبية للرجال المعقدين المغلفين بطبقات من الغضب والتجهم والغموض
مشهد خروجه من المكتب ورد فعل الناس اللي حواليه كان ممتااااااااااااز
وهو من أكتر المشاهد اللي حبيتها بالفصل
قد ايه بينت من صفات شخصيته ودخلتينا بالجو كأننا احنا اللي شايفينه وهو ماشي
مشهد تحفة بجد
لحظة الضعف اللي في المصعد
آآآآه ياعيني كان صعبان عليا
حسيت انه تأثر بالكلمة رغم انكاره لنفسه بس مش عليا أنا
مجرد تفكيره بالتعليق وكمان محاولة الدفاع عن نفسه ولو بدون كلمات هي أكبر دليل عن اه تأثر ولو قليلا بالتعليق السخيف ده
انا زعلانة منك يا ندوش انك ماقلتيش اسم المرأة التي قالت التعليق ده اي علشان أكرهها
هأكرهها ازاي دلوقتي وأنا ماأعرفهاش
عجبني اوي أوي أوي أوي تفكيره بنهاية المشهد (هل سيبقي هكذا دائما؟)
وضحت بالجملة دي شعوره بالاحباط والملل وبالفراغ وبرغبته بالتغيير
عشان لو وافق علي مشروع جوانا يبقي احنا عندنا فكرة مسبقة عن السبب
لأنه هو نفسه عايز شيء مختلف عايز يشعر بحاجة جديدة
حقيقي انتي كاتبة مبدعة يا ندوش ولا يضيع منك أي تفصيل
باستثناء اسم المرأة اللي زعلته
أنا بأصر انني لازم أعرف اسمها
طريقة لقاء ماكس وجو
خياااااااااااااااااااااااااااااااااال
وأنقذت حياته
تسلم أفكارك الرائعة الخلابة
أساسا انا عجبني المشهد وهي بتقفز امامه والابتسامة اللي لاحت علي فمها وهي بين الوعي واللاوعي
شفتي حتي وهي مش مركز بالكامل كانت معجبة بيه
وعجبني اكتر بقي الحبكة الجميلة اللي بتلفيها حوالين ماكس عشان يوافق علي مشروع جوانا المجنون
عشان هو هيوافق
طبعا هيوافق والا هأزعل منه
والله هأزعل منه
وكله كوم ولما صحت من النوم كوم تاني
ماتتصوريش انا ضحكت قد ايه علي المشهد ده
لما صحت وشافت الضمادة وفكرت بتجربة الموت الوشيك وأول سؤل سألته هل ستترك ندبة؟
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههه
حقيقي أولويات جو دي ممتازة
هو ده اللي تعلمته من تجربة قربها من الموت
تقديرها لجمال بشرتها ههههههههههههههه
كان باين اوي ان جو وماكس متناقضان تماما
هو جدي جدا وقاسي والابتسامة نسيت طريقها لفمه
ولكن جوانا انسانة ايجابية ومرحة وابتسامتها ملازم لها
ماكس محتاج واحدة زي جو في حياته
مشهد السلم
وما أدراك ما مشهد السلم
تأثير جو علي ماكس كان فوري وقوي
وعلي الرغم من ذكائه وانا بأفترض انه ذكي بما انه وصل لكل اللي هو فيه الا انه لم يتعرف علي مشاعر الاعجاب ولم يُقدر مدي خطورة جو علي حياته
لأن دايما أطراف المغناطيس المتضادة تتجاذب
وظهرت كلمة أريدك أنت اللي أذهلتنا بالمقدمة
وعرفنا قصدها ايه
احنا اللي كان نيتنا وحشة والبنت قصدها شغل ههههههههههههه
يااااه ظلمناها
وتوقفت عن الكلام عندما اقترب منها هكذا واستطاعت ان تري صورتها في محيط الداكن الزرقة في عينيه
مش قلبها الوحيد اللي خفق يا دودي
ايه الروووووعة دي وايه الكلام اللي بياخد العقل ويسبب خفقان القلب ده
الحوار بينهم كان جميل كتير
ماكس بعجرفته وتجهمه
وجوباصرارها ومرحها
حبيييييييييييييته كتييييييييييييييييييييييييير
وأخيرا ظهرت فايدة للصحافة وقدرت جو انها تحاصر ماكس بركن عشان تكلمه عن مشرو سعادتها وسعادتي
البارت كان جناااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان يا دودي
متشوقة كتير أقرأ بالتفاصيل عن مشروع السعادة
مش قادرة أستني
تسلم ايديك مليون مرة
وبانتظااااارك مع الفصل الرائع الجاي
هيبقي برضو يوم الخميس؟؟؟
|