الحصول علي بشرة صافية في الصيف

يستخدم المكياج لإخفاء البثور ومشاكل البشرة لكنه يثبّت أيضًا الجذور الحرة في الجلد  مما يؤدي إلى حدوث تلف و لعلاج والحصول علي بشرة صافية اتبعي هذه النصائح

* عصيــر الليمـون :
يساعد في القضاء على الأحماض المؤذية وتطهير الكبد مع حمض الستريك، وكمان يساعد في إعادة إفراز الانزيمات لإزالة السموم من الدم.غير انه بيقوم بتغذية المسام، ويجعل بشرتك مشرقة وكلها حيوية .

* البطيخ:
من فاكهة الصيف وكلنا بنحبه وكمان فى متناول ايديكى ومش هتتكلفى شئ , تناوليه فهو مفيد جداً لإزالة البقع عن الجلد. فهي فاكهة غنية بالفيتامينات A و B و C ، ويحافظ على الجلد ناعماً ومشعاً بالحيوية وده راجع لأنه بيحتوى على نسبة هائلة من المياه . وايضا بيمنع ظهور حب الشباب وإزالة الندوب والبقع الداكنة.

* زيت الزيتون:
طبعا كلنا نعرف فوائده وكمان اهم شئ ان البشرة بتمتصه بسهولة من غير ما يسبب انسداد فى المسام، وده بيساعد الجلد على التنفس، وبالتالى ده يساعد على منع حب الشباب.

* عين الجمـل”الجـوز”:
اذا تناولتيه بانتظام هيساعد على نعومة ورطوبة بشرتك، فانه يحتوي على حمض اللينوليك اللى بيحافظ على بنية الجلد ويجعله رطب إلى حد كبير.

* التوت:
التوت له فوائد لا تحصى وكمان يعتبر المنافس القوى للبطيخ من حيث فوائده ومنفعته الرائعة ، فهو يعتبر مصدراً غنياً بالفيتامينات وغنى بمضادات الأكسدة والألياف، وهي مواد كلّها تعالج مشاكل البشرة المختلفة خاصة حب الشباب