لمشاكل التسجيل ودخول المنتدى يرجى مراسلتنا على الايميل liilasvb3@gmail.com






العودة   منتديات ليلاس > القصص والروايات > قصص من وحي قلم الاعضاء > القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
التسجيل

بحث بشبكة ليلاس الثقافية

القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء


إضافة رد
نسخ الرابط
نسخ للمنتديات
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 25-02-16, 01:28 AM   المشاركة رقم: 121
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
قارئة مميزة


البيانات
التسجيل: Apr 2014
العضوية: 266183
المشاركات: 1,059
الجنس أنثى
معدل التقييم: الاميرة البيضاء عضو جوهرة التقييمالاميرة البيضاء عضو جوهرة التقييمالاميرة البيضاء عضو جوهرة التقييمالاميرة البيضاء عضو جوهرة التقييمالاميرة البيضاء عضو جوهرة التقييمالاميرة البيضاء عضو جوهرة التقييمالاميرة البيضاء عضو جوهرة التقييمالاميرة البيضاء عضو جوهرة التقييمالاميرة البيضاء عضو جوهرة التقييمالاميرة البيضاء عضو جوهرة التقييمالاميرة البيضاء عضو جوهرة التقييم
نقاط التقييم: 2414

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
الاميرة البيضاء غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : منى لطفي المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: جوازة.. نت!!... رواية بقلمي/ منى لطفي...

 

روووووووووووووووعة منون
احنا فينا من مدحت وكمان جواز فيس بوك يخربيت ده
والله الفيس ده سبب بلاوى كتير ربنا يرحمنا برحمته
جواز نت وخيانة زوجيه وبلاوى مهببة الا من رحم ربي
مشكورة منونة واعذرينى على قصر التعليق
دمتى فى امان الله يا عسل

 
 

 

عرض البوم صور الاميرة البيضاء   رد مع اقتباس
قديم 25-02-16, 09:58 AM   المشاركة رقم: 122
المعلومات
الكاتب:
اللقب:

البيانات
التسجيل: Jul 2014
العضوية: 271387
المشاركات: 11,112
الجنس أنثى
معدل التقييم: bluemay عضو مشهور للجميعbluemay عضو مشهور للجميعbluemay عضو مشهور للجميعbluemay عضو مشهور للجميعbluemay عضو مشهور للجميعbluemay عضو مشهور للجميعbluemay عضو مشهور للجميعbluemay عضو مشهور للجميعbluemay عضو مشهور للجميعbluemay عضو مشهور للجميعbluemay عضو مشهور للجميع
نقاط التقييم: 13814

االدولة
البلدJordan
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
bluemay غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : منى لطفي المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: جوازة.. نت!!... رواية بقلمي/ منى لطفي...

 
دعوه لزيارة موضوعي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كفانا الله الشر

اغييب يومين وما لقاش بارتات كتيرة ليه >>> فيس حزين ودمعته في عينه


منمن يا عسلاية زعلانة ليه ؟!

اضطريت اغيب يومين بس بالي معك والله ويا ترى شو رح يصير مع منة وجنون سيف ؟!

يعني ببساطة اشغلتي تفكيري فيك وفي روايتك الرائعة الشيقة ..


طولي بالك ولا تشكي بحالك ابدا .. الجمهور خايف من خيبات اﻷمل اللي والله نادرا ما يصير وتتغير والا الكل الا من رحم الله بخيبوا اﻵمال بانسحابهم وتقصيرهم .


انتي استمري وخليك ملتزمة ورح تفرضي ادمانك على متابعيك بدليل نسبة المشاهدة المرتفعة واللي للأمانة ما بقدر اشوفها بالموبايل ولكن متأكدة انه عندك

جمهور متابع عبر الكواليس واكيد رح تستفزيه بمثابرتك واصرارك ليطلع من سكوته

وكم من متابعة سجلت دخول من شدة حماسها لتعلق وتترك بصمتها في الرواية الأعجبتها


اصبري وتحلي بالصبر يا جميلة وما بكون خاطرك الا طيب إن شاء الله.



اكيد رح تصير كارثة من ورا مدحت ..

منة غلطانة لما عرفت انه رح يجي مفروض تعتذر من نشوى وتقوم

ﻷنه ببساطة ما برضي زوجها هادا التصرف .

ومتل ما هي ما بتحب زوجها يقعد مع بنات تطبق نفس الشي ع نفسها وتحفظ حالها مشان الله يحفظلها زوجها .


يسلمو ايديك ابدعتي بصراحة


متشوقة للقادم


لك خالص الود


«اللهم أغفر لي هزلي وجدي، وخطئي وعمدي، وكل ذلك عندي»

 
 

 

عرض البوم صور bluemay   رد مع اقتباس
قديم 25-02-16, 11:31 AM   المشاركة رقم: 123
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Feb 2011
العضوية: 218314
المشاركات: 139
الجنس أنثى
معدل التقييم: سمرو عضو على طريق الابداعسمرو عضو على طريق الابداع
نقاط التقييم: 180

االدولة
البلدSaudiArabia
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
سمرو غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : منى لطفي المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: جوازة.. نت!!... رواية بقلمي/ منى لطفي...

 

شوفي ياست البنات.روايتك حلوة وخفيفه وسلسه واحسن شي هو البارتات اليوميه والالتزام وصدقيني حتلاقي البنات كلهم معاك .بخصوص البارت منه بصراحه تحاول تستفز سيف يعني هي عارفه انه جاي كان سابت الطاوله وانتظرته عند البوابه تستاهل قطم رقبتها وبعدين لا تمشي في طريق الشبه فتشتبه يعني مره تنزل من سيارة واحد ومره تحلس مع واحد وتقول لا تغار تفقع المراره .يالله ياعسل واصلي مع حبي.

 
 

 

عرض البوم صور سمرو   رد مع اقتباس
قديم 25-02-16, 12:35 PM   المشاركة رقم: 124
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Feb 2011
العضوية: 216585
المشاركات: 468
الجنس أنثى
معدل التقييم: منى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييم
نقاط التقييم: 1595

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
منى لطفي غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : منى لطفي المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: جوازة.. نت!!... رواية بقلمي/ منى لطفي...

 

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bluemay مشاهدة المشاركة
   السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كفانا الله الشر

اغييب يومين وما لقاش بارتات كتيرة ليه >>> فيس حزين ودمعته في عينه


منمن يا عسلاية زعلانة ليه ؟!

اضطريت اغيب يومين بس بالي معك والله ويا ترى شو رح يصير مع منة وجنون سيف ؟!

يعني ببساطة اشغلتي تفكيري فيك وفي روايتك الرائعة الشيقة ..


طولي بالك ولا تشكي بحالك ابدا .. الجمهور خايف من خيبات اﻷمل اللي والله نادرا ما يصير وتتغير والا الكل الا من رحم الله بخيبوا اﻵمال بانسحابهم وتقصيرهم .


انتي استمري وخليك ملتزمة ورح تفرضي ادمانك على متابعيك بدليل نسبة المشاهدة المرتفعة واللي للأمانة ما بقدر اشوفها بالموبايل ولكن متأكدة انه عندك

جمهور متابع عبر الكواليس واكيد رح تستفزيه بمثابرتك واصرارك ليطلع من سكوته

وكم من متابعة سجلت دخول من شدة حماسها لتعلق وتترك بصمتها في الرواية الأعجبتها


اصبري وتحلي بالصبر يا جميلة وما بكون خاطرك الا طيب إن شاء الله.



اكيد رح تصير كارثة من ورا مدحت ..

منة غلطانة لما عرفت انه رح يجي مفروض تعتذر من نشوى وتقوم

ﻷنه ببساطة ما برضي زوجها هادا التصرف .

ومتل ما هي ما بتحب زوجها يقعد مع بنات تطبق نفس الشي ع نفسها وتحفظ حالها مشان الله يحفظلها زوجها .


يسلمو ايديك ابدعتي بصراحة


متشوقة للقادم


لك خالص الود


«اللهم أغفر لي هزلي وجدي، وخطئي وعمدي، وكل ذلك عندي»

ميوشة حبيبتي تسلميلي على رفعك روحي المعدنية يا قلبي انا كنت قربت يجيني احباط وخاصة انه الاقي المشاهدات يتزيد ما شاء الله لكن ما في تعليق ولو بكلمة يعني قول بحبك قول كرهتك بس قول اي حاجة على راي عبد الحليم هههههههه
عموما انا ما اقدر ازعل من اي مواطن ليلاسي ههههه لكن هو من العشم خاصة وانا ما اصدق كلمة صغيرة وبتلاقوني نزلت بدل الفصل فصلين ههههه بتلكك من الاخر بتوحشوني اعمل ايه.!
وعشان أثبت اني عند كلمتي الفصل بينزل الآن.. تكرم عيونكم آل ليلاس الكرام اموووووووواه .... ومش هوصيكم كلمة كلمتين سكر سطيرن صفحة صفحتين كل اللي ييجي منكم حلو يا حلو فيس بيغمز

 
 

 

عرض البوم صور منى لطفي   رد مع اقتباس
قديم 25-02-16, 12:37 PM   المشاركة رقم: 125
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Feb 2011
العضوية: 216585
المشاركات: 468
الجنس أنثى
معدل التقييم: منى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييممنى لطفي عضو جوهرة التقييم
نقاط التقييم: 1595

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
منى لطفي غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : منى لطفي المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: جوازة.. نت!!... رواية بقلمي/ منى لطفي...

 

الحلقة الثامنة:
نظرت نشوى الى الوجوه التي تطالعها هي ومنة بدهشة وتساؤل، وقالت برجاء وتوسل حتى انها كادت تبكي:
- منة أبوس إيدك اقعدي بس وانا هفهمك ، الناس بتبص علينا..
زفرت منة بحنق وجلست قائلة بحدة مفرطة:
- هي الناس هتبص وبس؟!، دا لسه الناس هتتفرج وتتكلم وتضحك كمان!!، انت اتجننت؟!، عريس مين دا ان شاء الله اللي انت فرحانة بيه اوي؟..
أجابت نشوى باستعطاف:
- مدحت!، اسمه مدحت... وعلشان خاطري اهدي وأنا هفهمك..
أجابت منة بحنق شديد:
- تفهميني ايه بس؟!، حد عاقل يا ربي يقول كدا؟، واحد تتعرفي عليه من الفيس بوك وعاوزة تتجوزيه؟، فين العقل في دا؟...
أجابت نشوى مقطبة:
- أنا مش فاهمه ايه وجه الغرابة في اللي بقوله؟، اتعرفت على مدحت عن طريق الفيس، زي ما كنت ممكن اتعرف عليه في الكلية او الشغل او النادي، الفيس دا سبب...، ايه اللي منرفزك كدا عاوزة افهم؟..
نظرت اليها منة بغير تصديق وكررت سؤالها:
- ايه اللي منرفزني؟، تابعت ساخرة بقوة:
- لا ابدا عادي، ثم تحدثت محتدة بجدية شديدة:
- علشان يا هانم لو كنت قابلتيه لأي سبب من الاسباب اللي انت قلتي عليها دي.. كان هيبقى سبب طبيعي وعادي وهتعرفيه الاول وتشوفي الحاجات اللي شدتك ليه، من الآخر مافيش حد فيكم هيرسم نفسه قودام التاني، لكن الفيس دا يا هانم عامل تمام زي غرام التليفونات بتاع زمان، لما كان الولد بيعلق البنت بمعاكسة تليفون!، الفيس مش هيخليكي تشوفيه على حقيقته، هيرسم لك احلى صورة عنه، ويعيّشك في دنيا تانية خالص، تقدري تقوليلي هتعملي ايه لما تطصدمي بالواقع؟!، لما تكتشفي أن كل كلامه ليكي دا كان وهم، وانه كان بيقولك الحاجه اللي انت نفسك تسمعيها؟!، انت ما شكّتيش ولو 1% ان كلامه مش صح؟، دا الفيس دا معروف انه الواحد يقدر يرسم له حياة تانية ويقابل بشر بـوِشّ غير وشّه الحقيقي، اذا كان الاسم بتاعه ع الفيس بيبقى مش حقيقي!، يعني مثلا ممكن يكون قاعد في اودة فوق سطوح ويقولك انا ساكن في فيلا في الرحاب مثلا؟، ممكن يكون عاطل ويقولك دكتور، ممكن يكون من غير أهل ويقولك أبويا عمدة ..، انت هبلة أوي كدا؟، أد كدا رغبتك انك تهربي من الحياة الباردة اللي انت عايشاها مع اهلك تخليكي ترمي نفسك في النار بإيديكي؟!..
أجابت نشوى بمرارة تقطر من بين أحرف كلماتها:
- تصدقي لو قلت لك مش فارقة؟، قاطعت منة التي همت بالكلام وقالت:
- اسمعيني يا منة..، انا فكرت في اللي انت قلتيه دا، بس انا اعرف مدحت من شهرين واكتر، الموضوع ابتدى اننا فانز في جروب ميكس، وبوستاته شدتني، وبعدين أترفع أدمنز في الجروب ، وكان بيعمل بوست ثابت اسمه حياتي، البوست دا كل مرة بيناقش موقف من حياتنا اليومية، واحيانا بيعرضوا مشاكل، اللي حصل انى كنت مخنوقة وباعت له قلت له انا عاوزة اتكلم وبس، وفعلا اتكلمت معاه، طبعا كله شات، كنت عاوزة أفضفض وبس، سمعني وقاللي كلام ريحني، ومن هنا شوية بشوية علاقتنا ابتدت تقوى، انا عرفت انه خريج تجارة انجليش ومعاه كورسات كتير في الكمبيوتر ولغات كمان، وبيشتغل في شركة استيراد وتصدير بس عاوز يسافر برّه، علشان يشتغل ويحضر دراسات عليا، عجبني طموحه ، وفي نفس الوقت انسان متفهم اوي، انا ما حاستش انه كداب بصراحه، وبعدين تقدري تقولي انها مقامرة يا صابت.. يا خابت!، لو صابت يبقى أنا الكسبانة...
قاطعتها منة بسخرية:
- ولو خابت يا فالحة؟، ... نظرت اليها نشوى بحزن وأجابت بابتسامة أسى تلون شفتيها الكرزتين:
- عادي يا منة.... مش هخسر كتير، ما انا خسرت في حياتي كتير لغاية ما خلاص اتعودت على طعم الخسارة...
نظرت اليها منة بأسى وقالت:
- بس للأسف يا نشوى، الخسارة المرة دي هتكون أكبر من أي خسارة تانية!، المرة دي لو خسرتِ.... هتخسري نفسك!!..
شردت نشوى في كلام منة التي سألت ببرود:
- والاستاذ هيتقدم لأهلك امتى ان شاء الله؟....
أجابت نشوى بصوت منخفض:
- هنتقابل انهرده ونحدد!!...
أومأت منة برأسها ثم ما لبثت فجأة وهي تصيح بذهول:
- تتـ....ايه؟، تتقابلوا؟، انت اتجننت اكيد؟،،
حركت نشوى يدها أمام منة وهى تقول بتوسل:
- وطي صوتك أبوس ايدك، ايه بس اللي مضايقك؟، هنتقابل عادي، وفي مكان عام، مش هينفع نتكلم ونتفق لا.. فون ولا.. شات!...
هزت منة رأسها وقالت بجدية مفتعلة وهي تشيح بنظرها بعيدا:
- آه فعلا، مش هينفع لا فون ولا شات!!،...ثم سلّطت نظراتها على نشوى وقالت بابتسامة صفراء:
- وانت يا نشوى ما شوفتيهوش قبل كدا؟
أجابت نشوى باضطراب وهى تتحاشى النظر الى منة فهي تعلم أن منة على شفا ارتكاب جريمة فيها:
- لا.... شوفته!،.....، لعبت بأصابعها مشبكة اياهم تارة ومفلتة لهم أخرى وتابعت:
- اتكلمنا.. كام..( كاميرا ).. كذا مرة!!...
كادت منة أن تصرخ ولكنها سارعت بوضع يدها على فمها، ونظرت الى نشوى قليلا وهى تهز قدمها بعصبية شديدة قائلة بحدة:
- ماشي يا نشوى .... انا مش هقولك حاجه، اظن انك كبيرة كفاية وعارفة مصلحة نفسك كويس، انا هقوم...،
امسكت نشوى بيد منة ما ان وقفت الاخيرة ونظرت اليها برجاء حار قائلة وهي تقضم شفتها في توتر واضطراب ملحوظ:
- لا يا منة علشان خاطري ما تسيبينيش، أنا...أنا اتفقت انا ومدحت اننا نتقابل هنا انهرده وهو زمانه على وصول، مش هقدر اكون لوحدي، عاوزاكي معايا، علشان كدا اديته المعاد هنا!!...
ارتمت منة جالسة الى مقعدها بذهول وقالت بدهشة حادة وغير تصديق لما سمعته:
- انت... انتِ بتقولي ايه؟، اللي اسمه مدحت دا... جاي دلوقتي؟، أومأت نشوى ايجابا، وما إن همت منة بالكلام حتى قاطعها رنين هاتفها المحمول فرفعته ليطالعها اسم سيف يزين الشاشة، اغمضت عينيها قليلا ثم فتحتهما مستنشقة نفسا عميقا، محاولة التماسك كي تستطيع الاجابة على سيف بهدوء، فتحت الخط وبعد السلام بادرها سيف قائلا:
- انت لسه مع نشوى يا منون؟، أجابت منة:
- ايوة يا سيف، احنا بنتغدى دلوقتي، وشوية كدا وهنروّح....
بعد أن علم منها اسم المطعم قال بينما يحاور أحدى السيارات المارة بجانبه:
- لا حبيبتي...، انا جنب المطعم اللي انتو فيه، استنيني ما تمشيش مع نشوى، انا هفوت عليكي أوصّلك وبالمرة فيه حاجه عاوز اقولك عليها!!..
فتحت منة عينيها على وسعهما هلعا وقالت بينما تطالع نشوى بذهول واضح:
- إنت ايه؟، اعاد سيف حديثه فحاولت منة التنصّل من العودة برفقته قائلة بضحكة وهمية:
- لا أصلك مش عارف، احتمال نلف شوية على المحلات، فيه مول فتح جديد جنبنا هنا عاوزين نشوفه!!..
كادت منة تبكي وهى تتحدث لسيف بينما تطالع نشوى في غيظ وقهر، أجابها سيف ضاحكا ما جعل الدم يهرب من وجنتيها:
- ولا يهمك حبيبتي، هاجيلك ولفِّي انت وصاحبتك براحتكم وانا هستناكي في أي كافيه هناك، خمس دقايق بالكتير وهكون عندك!!..، وأغلق سيف الهاتف تاركا منة تطالع في محمولها وقد ارتسم الوجوم على ملامحها، قالت نشوى في تساؤل :
- فيه ايه يا منة؟، سيف عاوز ييجي ولا ايه؟..، لتطالعها منة بدهشة مجيبة بحيرة وخوف مما هو آت:
- سيف جاي، خمس دقايق ويبقى هنا، يعني هيشوف ....، لتقاطعها نشوى هاتفة:
- مدحت!!، انتبهت منة لترى نشوى وهي تشير بيدها ، فاستدارت مستفهمة لمن تشير له نشوى خلفها، فطالعتها قامة طويلة، اقتربت شيئا فشيئا حتى وقفت بجوار طاولتهما ومال صاحبها عليها قائلا بابتسامة مرسومة:
- ازيك يا نشوى، وقفت نشوى مصافحة اياه، بينما منة نقلت نظراتها بينهما وهي تقول في سرها:
- احلوّت!....
نظرت نشوى الى منة وقالت وهى تقوم بالتعارف بينهما مشيرة الى مدحت:
- منة ..أقدم لك مدحت، ثم اشارت الى منة قائلة:
- منة صاحبتي وأكتر من أختي كمان!!، مد مدحت يده مصافحا وهو يقول بابتسامة:
- تشرفنا يا آنسة منة..
نظرت منة الى يده الممدودة ثم رفعت نظراتها اليه قائلة ببرود:
- شكرا، بس آسفة... ما بسلّمشِ..
أعاد مدحت يده بينما تكلمت نشوى محاولة اضفاء المرح الى صوتها لإزاحة موقف منة البارد جانبا من ذهن مدحت:
- بس انت جاي في معادك تمام، الواحد يظبط عليك ساعته بقه بعد كدا؟!...
أشار مدحت لها بالجلوس بينما لم تكن منة قد قامت للترحيب به من البداية بل مكثت جالسة في مكانها وعيناها زائغتان بين مدخل المطعم وساعتها وهي تتحين الفرصة للاستئذان والانصراف، فهي لن تستطيع الجلوس برفقتهما، أما نشوى فهي من رتب الموعد مع هذا الـ.... مدحت دون الرجوع اليها وبالتالي هي غير مُجبرة على الجلوس معهما!!...
كان مدحت يوجه الحديث الى منة الشاردة، فكررت نشوى كلام مدحت وهي تحاول جذب انتباه منة:
- منة.. مدحت بيسألك .. تحبي تشربي ايه؟،..انتبهت منة وقالت بينما نظرها مثبت على المدخل:
- ها...، لا مالوش لزوم شكرا، انا هضطر أقوم...، لتبتر عبارتها ما ان طالعتها هيئة سيف وهو يتلفت يمينا ويسارا يجوب المطعم مفتشا عنها بين الرواد بعينيه، همست في سرها بوجل:
- جالك الموت يا تارك الصلاة!!، ياللا... هي بايظة بايظة....، لتصطدم عيناها بعيني سيف الذي سار باتجاهها وابتسامة عريضة ترتسم على وجهه بدأت تخبو ما ان اقترب من طاولتهما ولاحظ وجود رجل غريب برفقتهما حتى غابت كليّة ليحل بدلا منها تقطيبة عميقة ونظرات.....شكٍّ وريبة!!...
**************************************************

 
 

 

عرض البوم صور منى لطفي   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
لطفي..., بقلمي/, جوازة.., رواية, نت!!...
facebook




جديد مواضيع قسم القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
أدوات الموضوع
مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع
تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة



الساعة الآن 06:19 PM.


 



Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية