لمشاكل التسجيل ودخول المنتدى يرجى مراسلتنا على الايميل liilasvb3@gmail.com






العودة   منتديات ليلاس > القصص والروايات > روائع من عبق الرومانسية > رومانسيات عربية > رومانسيات عربية - القصص المكتملة
التسجيل

بحث بشبكة ليلاس الثقافية

رومانسيات عربية - القصص المكتملة رومانسيات عربية - القصص المكتملة


إضافة رد
نسخ الرابط
نسخ للمنتديات
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 31-03-13, 08:32 PM   المشاركة رقم: 401
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عهد الكلمات


البيانات
التسجيل: May 2010
العضوية: 167604
المشاركات: 658
الجنس أنثى
معدل التقييم: رباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالق
نقاط التقييم: 2651

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
رباب فؤاد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : رباب فؤاد المنتدى : رومانسيات عربية - القصص المكتملة
افتراضي رد: 31_ قلب أخضر بقلم رباب فؤاد .. القلب الثامن

 

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روفـــي مشاهدة المشاركة
  



روووووووووووووووووووووووبي ان تمر سريعاً خير من ان لا تمر ابداً
أكيد خير منها بكتيير عشان كان فيه ناس هتتعلق
فصل يتمتع بحيوية تفوق كل ما سبقه من فصول في الرواية
O.o هو اللي قبل كدا مكانش فيه حيوية؟؟؟
قرات الفصل بمتعة كبيرة جداااااااااااااً وتفاعلت معه
البنت رايئة ومبسوطة نكد عليها ابن عاشور الله ينكد عليه اختفى فين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا مش بحب النوع دا من الرجالة اللي بيختفي كده لما بيتدايق من حاجة بحس نفسي عايزة امووووووووووته
انا مش فاهمة هو انزعج عشان البنت .......... والا ايه بالظبط يعني كان متوقع ايه حضرته ؟؟
طبعاً عندما استمريت في القراءة خلال الفصل اتضح لي انه كما لو انه يعاقب نفسه هو لشيئ ما يخفى علينا ولكن ما هو ؟؟؟؟ ام ان اعتقادي اساساً ليس في محله

شفتي بقى يا روفي؟؟؟ اللي حضر العفريت يصرفه
كنت قد ظننت سابقاً ان مازن غير قادر على انجاب الاطفال وهذا ما دفعه للاصرار على الارتباط ب علا لوجود طفل جاهز اضافة الى تلك العلاقة المتينة التي اصبحت تربط بينهما
ولكن لا ادري تصرفات مازن شوشتني فلا استطيع اتخاذ توجه حاسم بشان تصرفاته فتارة هو يشعر بالذنب و اخرى غاضب وناقم .. على نفسه ام عليها ام على امر اخر لا زلنا نجهله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اللهم الا الرغبة في خنقه
حرام ياروفي دا سووو كيووت
اما الشخص الثاني المعد للخنق على لائحتي بعد مازن يا رباب الفؤاد هو انت
ععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععععع انت والزمن علينا ليييييييييييييييييييه بس ليه ما ترحمي اللي خلفوني
عااااا انا شو سويييت؟؟؟؟
حوار المراة و الشعرة البيضاء اقتطع من روحي فمنذ بضعة ايام كنت اخوض واحداً مشابها له مع نفسي ايهيييييييييييييييييييييييي
يعني تفتكري كنت هاكتب المشهد ازااي لو ما مريت بواحد شبهه؟؟؟ :(
اعجبتني عبارة : ومن اعماقها اطلقت زفرة ملتهبة تركت اثرها الغائم على سطح المراة المصقول .
اذاً فرصة سعيدة سلمى : ثائرة الطباع حالمة في الاعماق خريجة معتقلات سياسية و متمردة على قيود المجتمع . تشرفنا حضرتك شكلنا حنتبسط مع بعض .
واظن لو انني اضفتُ في التعريف عنها كلمة عانس لاتتني صفعة مدوية من حيث لا احتسب
وليه من حيث لا تحتسبي؟؟ أنا اول واحدة هتديكي بالبوكس
وتلك الام التقليدية التي لا هم لها سوى مراقبة عداد الزمن بقلق و الرغبة بتزويج ابنتها باسرع ما يمكن
نعم يا سلمى احييك انا لست علبة تونا اححم احمم اقصد انت لست علبة تونا
تسقط التونة ويحيا السردين :)
بيني وبينك دا كلام بنريح بيه نفسنا...لكن احنا علبة تونة فعلا :(
ورجع ابو الميز عاملي فيها سبع البرومبة وحمش
عععععععععععععععععععععععععععععععا مع احترامي .. هي كانت داليا والا اماني اللي متبنية قضيته يا رباب ؟؟؟
اياً يكن مع احترامي ليهم هو بقا غتت ودمه تقيل ويا فرحتي انو اتأفش لما لقا الموبايل بتاعه على وضع الطيران فيس يطلع لسانه
هو متوتررررررررررررررررر ليه بس ؟؟؟ وانا اول مرة الاحظ ان هو بيبقى عنيف لما يتوتر :/ كانت جوازة منيلة بستين نيلة
البنت رهيفة يا روبي حراااااااااااااااااااااااااااااام
وهو بينيل الدنيا ويرجع يحاول يصلحها من تاني .. هو بيدور في نفسه صراع من نوع ما انا مش قادرة احط ايدي عليه
النهاردة هتحطي ايدك وكل حاجة
اتمنى ان ما يكون فاتني شيء من التفاصيل اثناء قراءة الاجزاء الماضية
رووووووووووووووووووووووووبي بحبك وانت عاتشفي
المشهد لما كانت بتلبسه الجاكيت :) حبيييييييييت فيسي اللي يطلع قلوب قلبي دق يا رباب اول مرة قلبي يدق ف قلب اخضر ودا مؤشر جيد جداً
يالهوتيني؟؟؟ لهو مكانش لسة دق يا عبعال؟؟؟
ومرحباً بعودتك الى قلاعك سالماً يا فارسي .
هو مالووووووووووو بس مازن ؟؟؟ جنني والله :0 هو عايز عقله يتحكم بقلبه مع علا ليه ؟؟؟؟ مهو اعترف لنفسه ان اسلوبه كان سخيف مش بيرجع زي ما كان ليه وهو غضب اصلا ليييييييييييييييييييييييييه
رندا عااااااااااااااااااااااااااااااا انت يا بنت قلبك اسود على فكرة شكلك حتتطلقي لو فضل لسانك متبري منك كده يا وحشة
وعلا مصدومة لاختيار حمزة بدل مازن في رئاسة التحرير لا بد ان الاستاذ مصطفى يملك وجهة نظر معينة وبحكم خبرته اعتقد انه لن يقوم الا بالقرار الصائب حمزة اكثر تحكما بانفعالاته من مازن .
وجيييييييييييييييييه يا مرحبااااا
O.o اخي - استأذنك قبل الصلاة - والجماعة ...يقصد مراته مش هيك ؟؟!! اممممممممممممم يبقى الاخ وجيه من جماعة الاخوان :) يا مرحباااا يا مرحباااا
بس متجوز فيس الصدمة اللي حيكون مضاعف عند سلمى
وكدا بدت الاطراف السياسية تتنوع في الرواية وبما اانا مقبلين على فترة اشتعال الثورة اتوقع الصراعات ستكون اكثر احتداماً فهل يا ترى سيبقى الاختلاف بعيداً عن افساد الود
ام ان التوجهات السياسية ستودي باصحابها الى متاهات الكراهية وصراع الاراء والاحقاد ؟!!!!
بانتظارك يا رباب وشكرااااااااااااااااااااااااااً للفصل الممتع برافووووووووووووووووووووووووووووووووو
بالتوفيق ولك مني كل الود والتقدير
:)


يسلمو رووفي على الاستنتاجات واراءك اللي بتفيدني كتير
ومنتظرة رأيك عالجزء الجديد

وأحب أنوه يا جمااعة إن مازن كان هيقر من أول قلم في الفصل الثامن...بس لظروف الساسبينس تم تأجيل الاعترافات للفصل التاسع

نوريني روفينتي
دمتِ بحفظ الرحمن

 
 

 

عرض البوم صور رباب فؤاد   رد مع اقتباس
قديم 31-03-13, 08:59 PM   المشاركة رقم: 402
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عهد الكلمات


البيانات
التسجيل: May 2010
العضوية: 167604
المشاركات: 658
الجنس أنثى
معدل التقييم: رباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالق
نقاط التقييم: 2651

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
رباب فؤاد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : رباب فؤاد المنتدى : رومانسيات عربية - القصص المكتملة
افتراضي رد: 31_ قلب أخضر بقلم رباب فؤاد .. القلب الثامن

 

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Solafa El Sharqawey مشاهدة المشاركة
  
يا مساء الجمال على تؤامتي الغالية

يا مساء الكنافة مع رباب وسلافة
اخبارك اية
اتمنى تكوني بالف خير
سوري يا قلبي ع التاخير
بس والله غصب عني
وانتي ادرى بالظروف
الحمد لله يا قلبي عدت على خير...ربنا يطمننا عليكم دايماً
تعالي بقى عشان انا عندي كلام كتير لابطالك الحلوين
اغلبية الكلام مش ظريف واديني نبهتك اهو من الاول عشان متزعليش
وطبعا اغلبية الكلام اللي مش ظريف لابو الميز اللي بقى ولا لطيف ولا ظريف
انا كاتبة ديجروماطية...قولي براحتك يا قمر
انت يا استاذ مازن
يا فارس الكلمة ممكن اعرف ايه حكايتك
انت اتهفيت في نافوخك ولا اية
ايه اللي حصل عشان تقلب بوزك وتعمل كده
افهم بس
تعالي نتكلم كلمتين كبار
ايه اللي حصل
ولا هي هفت معاك ع الصبح
هي طلبت معاه كدا ههههههه
علا ياعيني عليكي يا بنتي
طالعة من الحمام ومروقة وبتغني
وهو اتهبل ومشي من غير ما يعبرك
استغفر الله العظيم
هو انتي كنتي نقصاه بجنانه
اللي فيكي مكفيكي
يالا حصل خير يمكن لما يجي يتعدل ونفهم منه ايه اللي حصل
مظنش
سلمى
المشهد راااااااااااائع راااااااائع يا رباب
بجد تستاهلي عليه تصفيق حاد
حلو عجبني
تسلم الايادي
مرثي مرثي....جان اثتحي
يا نهار يا ولاد
البنات جم ومشيوا ومازن افندي لسه مش جه
با خرابي
راح فين البيه ده
ربنا يجيب العواقب سليمة
مش عارفة قلبي مش مستريحلك يا بوبة
بس احنا منتظرين

اهو جه يا ولاد اهو جه يا ولاد
اهو جه يا ولااااااااااااااااد
كنت فين يا بية " فيس رافع حاجبة ومشغل البوتجاز باقصى قوة "
ربااااااااااااب
هي علا دي مؤدبة كده ليه
نييييييييييييييييييييية " على راي تيمو
ايه الهم ده
لا ومش يخلي عنده دم كمان بيتحكم
اما حاجة تقرف
يا عم اتنيل بس واقعد على جنب
ابشرررررررررك...هتشوفي وش تاااااااني النهاردة خالص

"حينما تؤلمك ستتذكرين ألا تفعلي ما يضايقني
نعم ، لا بجد نعم
o.O O.o
اية حرقة الدم دي
هو بيستهبل ولا اية ؟؟؟؟
اصوت و
الطم ياعني
مش كفاية بجاحته وقلة ادبه
رايح يصحي مودي
يا خرااااااااااااااااابي
انا كنت ممكن استحمل تق دمه لغاية بكرة ولا انه يصحي مودي
هي ناقصة صداع ع المسا
سيبيه ياختي..هو الخسران
علا يا بنتي
ربنا يكون في عونك
الظاهر ان بوبة ناوية على انها تنكد عليكي
قال ياعني انتي ناقصة :(

رباب تعالي انا مش صاحبتك
هو مازن مخة اتلحس ولا اية
هو اتجنن
منين المعاملة الزفت دي ومنين اللي هو بيعمله ده
رجالة لاسعة يا اوختشي
طيب اخر المشهد انا همتنع عن التصويت لحسن
هبهدل الدنيا واشتم مازن ده بالاب والقمع كمان
ده اتهبل رسمي
حسبي الله عليه بس
اعتقد اللي عمله في الغرفة دا ابلغ دليل على انه مش متزن عاتشفياً..يعني جواه حاجة وبراه حاجة وأنا وانت ورقصني يا جدع ههههههه
وللمرة اللي مش عارفة عددها
انا ببدي اعجابي بمنار واعلن عن دعمي الكامل ليها ولرافت
وانضم ليهم سلمى بعلن دعمي ليها هي كمان
وعجبني النيو لوك
تووووووووحفة يا اشرف ههههههههههههه
شفتي الشعر الاحمر...يجننننن
وزفته عادت من جديد
ترمي بلاويها وسمها على البشر
ربنا يرحمنا منها ومن الناس اللي على شاكلتها

قعدة البنات كانت حلوة
بس من غير رانداااااااااااا
رباب هي علا ناقصة قرف عشان تبتليها براندا دي
ايه كمية الغتاته المتنقلة على رجلين دي
مانتي عارفة ان في كل شلل البنات لازم واحدة تفقع مرارة القاعدين...عاتشي يعني
ومازن افندي بيستخبى
ولابس النظارة الشمسية عشان محدش يكتشفوا
وكمان بيقلف كذبه تنطلي على حمزة
رافت مش وقتك خالص استنى كنا عاوزين نسمع هيقول ايه بسلامته
مانتو عارفين انه بيألف...بيشتغله من الاخر خخخ
والله يا رافت انت مافيش منك اتنين يا بني
بس تعمل ايه مازن ده اعمى القلب والنظر
يا ساتر على تقل دمه
هههههه جاته داهية في تقل دمه
مبروك يا حموز تستاهل يا بني
بص انا بحترمك جدا
غلطة حياتك كلها جوازك من البومة اللي اسمها راندا دي
ما قلنا مراية الحب عاااااامممممممييييية
مفيش حد يتلطش في مرايته ويشوفني ولا ايه؟؟؟
ظهور مميز لوجيه باشا
منور يا فندم
نورت الرواية يا بني
منتظرين نعرف بقية قصتك
وجييييه دا خاااص بدودو عشان تحطه في السبحة بتاعتها هههههههه
رباب بارت رااااااائع كالعادة
سلمت دياتك عليه
منتظرة الباقي بفارغ الصبر
وسوري مرة تانية ع التاخير
موووووووووووه


تسلميلي يا قلبي
نورتيني وأسعدتيني
وفي انتظارك دايماً
دمتِ بحفظ الرحمن

 
 

 

عرض البوم صور رباب فؤاد   رد مع اقتباس
قديم 31-03-13, 09:05 PM   المشاركة رقم: 403
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
شهرزاد

أميرة الرومانسية


البيانات
التسجيل: May 2010
العضوية: 166710
المشاركات: 13,250
الجنس أنثى
معدل التقييم: عبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميع
نقاط التقييم: 38234

االدولة
البلدYemen
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
عبير قائد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : رباب فؤاد المنتدى : رومانسيات عربية - القصص المكتملة
افتراضي رد: 31_ قلب أخضر بقلم رباب فؤاد .. القلب الثامن

 

 
 

 

عرض البوم صور عبير قائد   رد مع اقتباس
قديم 31-03-13, 09:26 PM   المشاركة رقم: 404
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عهد الكلمات


البيانات
التسجيل: May 2010
العضوية: 167604
المشاركات: 658
الجنس أنثى
معدل التقييم: رباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالق
نقاط التقييم: 2651

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
رباب فؤاد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : رباب فؤاد المنتدى : رومانسيات عربية - القصص المكتملة
Jded رد: 31_ قلب أخضر بقلم رباب فؤاد .. القلب التاسع

 

(9)
وقفت إلى جانبه في فخر وهو يتلقى تهاني الزملاء في مكتبه بعد انتهاء الاجتماع، وحينما اقتربت (علا) وزوجها لتهنئة رئيسها بروح رياضية، مالت (راندا)على أذنها تقول بود مزيف ـ"بارك الله فيكما يا عزيزتي. لا تحزني لأن المنصب لم يكن من نصيب زوجك وانظري إلى الجانب المشرق. فعلى الأقل ستستمتعين بما تبقى من إجازة العسل. أما أنا فلن أهنأ بزوجي بسبب المسؤوليات الجديدة".
ابتسمت (علا) وهي تجيبها بثقة ـ"اتفقنا يا عزيزتي أن صداقة زوجينا أقوى من أي مناصب. وأستاذ (حمزة) أستاذي ويشرفني أن أكون تلميذته".
ابتسمت هي الأخرى وهي تؤكد حديثها ـ"بالتأكيد يا (علا). وصداقتنا نحن أيضاً ستصبح أقوى. ونصيحتي لك كعروس هي أن تحافظي جيداً على زوجك كيلا تلفت انتباهه أنثى غيرك. هو بالطبع لن يجد من هي في مثل جمالك، لكنك تعرفين الرجال وتعرفين كيف توقع الفتيات بهن في حبائلهن. لذا لازميه كظله كما أحاول أن افعل مع (حمزة). لولا اضطراري للبقاء في المنزل مع رضيعي ما فارقته لحظة".
ضايقتها لهجة (راندا)، خاصة حينما لاحظت عيناها تتابعان تحرك (سلمى)، وكأنها تقصدها بالتحذير. لذا تنحنحت بحرج وهي تقول بابتسامة متوترة ـ"كلانا يعلم أن الأستاذ (حمزة) رجل محترم وملتزم ولا يحب هذه التفاهات. أما (مازن) فلا تخشي شيئاً. هو أخبرني بكل شيء عن حياته قبلي، وأنا لا أنوي أن أجعل له حياة مع غيري".
ضحكت (راندا) لجملة (علا) الأخيرة ورفعت حاجبها تقول بإعجاب ـ"تروقني ثقتك يا فتاة. لن أُدهش إذاً حينما أرى احمرار عينيك من قلة النوم فيما بعد، فعينيك اليوم خير مثال".
احتقن وجهها في خجل وهي تستدير لزوجها تستحثه بعينيها على التحرك، لينهي هو حواره الباسم مع صديقه متحججاً باستكمال إجازته مع عروسه ويصحبها مغادراً مبنى الصحيفة.
حينها إلتفت إليها هامساً بود ـ"هل ستبقين معي يا أم (ياسر)؟"
ابتسمت بحب حقيقي وهي تضغط كفه قائلة ـ" أم (ياسر) ستظل إلى جوار أبيه إلى الأبد. مبارك لك الترقية يا حبيبي. أنت لها".
لمعت حدقتاه بابتسامة حب وهو يحتويها بنظراته هامساً ـ"بارك الله لك يا حبيبتي. وأبو (ياسر) لن يتركك لحظة".
ثم ما لبث أن أجلى حلقه ليقول بجدية ـ"هل ستنتظرين انتهاء موعد العمل لنعود إلى البيت معاً؟"
ارتسم الضيق على وجهها وهي تقول بأسف ـ"للأسف لن يمكنني الانتظار لأنني تركت (ياسر) مع جارتنا وأخشى ألا تتحمله طويلاً. لذا سأغادرك الآن و...".
بترت عبارتها مع اقتراب (سلمى) من باب الغرفة المفتوح الذي طرقته بأدب متسائلة ـ"هل لي بدقيقة من وقتك يا سيدي؟ هناك أمر أود مناقشتك به"
رمقته بنظرة مشتعلة وهو يبتسم بود ل(سلمى) قائلاً بترحيب ـ" بالطبع يا أستاذة (سلمى). تفضلي".
ضغطت فكيها في غيظ وهي ترى (سلمى) تدلف إلى الغرفة بثقة وتجلس على المقعد المواجه لمكتبه بمهنية شديدة. واشتعل غيظها أكثر حينما سمعت زوجها يقول بهدوء ـ"مع سلامة الله يا حبيبتي. هاتفيني حينما تصلين إلى المنزل".
رفعت نظرها إليه باعتداد قائلة بإصرارـ" لقد غيرت رأيي وسأنتظرك حتى نعود سوياً".
عقد حاجبيه وهو يميل إلى جانب أذنها هامساً بحزم ـ"كفي عن هذه الأفعال الصبيانية. لقد تعللت بالصغير قبل قليل وقلت إنك لا تستطيعين تركه أكثر من ذلك. هيا اذهبي إليه ولا تتأخري لأنني لا أدري متى ينتهي عملي".
حاولت الرد بتمرد لولا أن تابع بنفس الحزم ـ"بصفتي رئيسك أقول لك أنت في إجازة رسمية لم تنته بعد. وبصفتي زوجك أقول لك اذهبي واهتمي بطفلنا. هيا ولا أريد جدالاً أمام زملاءك".
ضغطت فكيها بقوة أكثر وهي ترمق (سلمى) بنظرات نارية لم تلحظها هذه الأخيرة لانشغالها بهاتفها الجوال، لتعود ببصرها إلى زوجها قائلة بحنق ـ"حسناً يا زوجي العزيز... لك هذا اليوم. لكنني سأقطع إجازتي يا سيادة نائب رئيس التحرير. فلا فائدة من ترك عملي الذي أحبه".
قالتها ولم تنتظر رده وهي تسرع الخطى إلى الخارج، بينما صوته يطاردها وهو يقول بدبلوماسية ـ"هات ما عندك يا أستاذة".
*****************

 
 

 

عرض البوم صور رباب فؤاد   رد مع اقتباس
قديم 31-03-13, 09:30 PM   المشاركة رقم: 405
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
عهد الكلمات


البيانات
التسجيل: May 2010
العضوية: 167604
المشاركات: 658
الجنس أنثى
معدل التقييم: رباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالقرباب فؤاد عضو متالق
نقاط التقييم: 2651

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
رباب فؤاد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : رباب فؤاد المنتدى : رومانسيات عربية - القصص المكتملة
Jded رد: 31_ قلب أخضر بقلم رباب فؤاد .. القلب التاسع

 



انطلقت خطواتها الغاضبة تثير ضجة في طرقات الصحيفة الخالية بشكل أثار غيظه، فقال بأقصى ما استطاع من هدوء ـ"كعب حذائك يصدر ضوضاء مزعجة. خففي من حدة خطواتك يا حبيبتي".
واصلت السير إلى جواره وهي تقول من بين أسنانها ـ" أنا أواكب خطواتك السريعة فقط يا حبيبي".
تناول كفها الأقرب إليه وهو يضغط زر استدعاء المصعد قائلاً بمرح مصطنع ـ"حسناً فلنرحم رخام الأرضيات ونستخدم المصعد".
رمقته بنظرة مستنكرة لمرحه الغريب بينما هي تشعر بغليان داخلي، وقررت أن تنفجر في المصعد لولا أن فوجئت بوجود أشخاص آخرين فيه فاكتفت بالوقوف إلى جانبه وهي تشعر بأنين أسنانها من قوة ضغطها عليهم.
وسرعان ما عادت خطواتها إلى ذات الإيقاع المزعج وهي تسير معه إلى حيث سيارته، وهناك لم تنتظر أن يدير السيارة لتهتف بغيظ بالغ ـ"هلا أخبرتني بسبب مقنع لرد فعلك الهادئ على اختيار (حمزة) بدلاً منك نائباً لدكتور (مصطفى)؟"
التفت إليها بنفس الهدوء الذي يثير أعصابها قائلاً ـ"لأن (حمزة) هو الأحق بالمنصب بكل بساطة. هو الأقدم من حيث التخرج لأنه يسبقني بدفعتين، وهو الأقدم من حيث الخبرة لأنه بدأ عمله قبل التخرج بينما تأخرت أنا بسبب الحادث وسفري إلى الولايات المتحدة. ثم إنه رئيس قسم بالصحيفة، أي أنه على دراية بالأمور الإدارية بينما أكتفي أنا بمقالي اليومي فقط".
مطت شفتيها في ضجر وهاجمتها غيرة غبية حينما ذكر سفره إلى الولايات المتحدة فأشاحت بوجهها نحو النافذة ليديره هو إليه ثانية وهو يقول بابتسامة خبيثة ـ"ثم لماذا لا تسعدين بترقية أستاذك؟ أين انتماءك الصحفي؟"
ضربت يده بحدة أدهشتهما معاً وهي تهتف بغيظ ـ"عن أي انتماء تتحدث؟ أنا أتميز من الغيظ لضياع الترقية من زوجي وابتسامة زوجي تنافس إعلانات معجون الأسنان".
رفع حاجبه مستنكراً وهو ينقل بصره بين كفه وعينيها ببطء أحرجها وهي تضغط شفتيها بندم وتبحث عبثاً عن كلمة اعتذار عما فعلته بتهور، ليقول هو بتهديد خفي ـ"لولا إدراكي لغضبك لاختلف رد فعلي على ما فعلته الآن، وما فعلته بالداخل. فصوت شهقتك أثناء الاجتماع مازال يخترق سمعي، ولن تتخيلي مدى إحراجي وقتها. لذا أنصحك بالانتباه لردود أفعالك خارج البيت. أنت الآن زوجة ويجب أن تحترمي زوجك".
احتقن وجهها بدماء حنقها عليه وهي تكاد تلعن تسلطه الذي لم تره من قبل، واكتفت بإشاحة وجهها عنه مرة ثانية وهي تسمعه يكمل بهدوء وكأن شيئاً لم يكن ـ"سنمر على (مودي) لاصطحابه من المدرسة ثم نتجه إلى مطعمي المفضل لتناول الغذاء".
غمغمت دون أن تدير وجهها ـ"أريد العودة إلى المنزل للاستعداد لزيارة دكتور (مصطفى) وزوجته. من فضلك لا داعي للمطعم اليوم".
شعر بضيقها من حديثه الجاف، لكنه قاوم كل مساعي قلبه لترضيتها وهو يدير السيارة ويخرج بها من المرأب قائلاً برود ـ"حسناً. لك ما تريدين".
*********

 
 

 

عرض البوم صور رباب فؤاد   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
أخضر, بقلم, رباب, فؤاد
facebook




جديد مواضيع قسم رومانسيات عربية - القصص المكتملة
أدوات الموضوع
مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع
تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة



الساعة الآن 10:32 PM.


 



Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية