لمشاكل التسجيل ودخول المنتدى يرجى مراسلتنا على الايميل liilasvb3@gmail.com






العودة   منتديات ليلاس > القصص والروايات > قصص من وحي قلم الاعضاء > القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
التسجيل

بحث بشبكة ليلاس الثقافية

القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء


إضافة رد
نسخ الرابط
نسخ للمنتديات
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 29-05-13, 10:47 PM   المشاركة رقم: 336
المعلومات
الكاتب:
اللقب:

البيانات
التسجيل: May 2013
العضوية: 253264
المشاركات: 702
الجنس أنثى
معدل التقييم: Koedara عضو على طريق الابداعKoedara عضو على طريق الابداعKoedara عضو على طريق الابداعKoedara عضو على طريق الابداعKoedara عضو على طريق الابداع
نقاط التقييم: 415

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
Koedara غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : الساحره الصغيره المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: اخوات ولكن

 
دعوه لزيارة موضوعي

مشكورة اختي علي ابداعك
عجبتني جدا موفقة ان شاء الله
متابعاكي

 
 

 

عرض البوم صور Koedara   رد مع اقتباس
قديم 30-05-13, 07:06 PM   المشاركة رقم: 337
المعلومات
الكاتب:
اللقب:

البيانات
التسجيل: May 2012
العضوية: 241498
المشاركات: 29
الجنس أنثى
معدل التقييم: الاميره الحزينه عضو له عدد لاباس به من النقاطالاميره الحزينه عضو له عدد لاباس به من النقاط
نقاط التقييم: 134

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
الاميره الحزينه غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : الساحره الصغيره المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: اخوات ولكن

 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا داخلة بطلب من الساحرة الصغيرة(سولى)............هى مش قادرة تتدخل بسبب النت مش شغال عندها وكتبت الفصول بس الجهاز سقط ويندوز واتمسح كله طبعا هيجيلها سكته قلبية بسبب الفصول اللى اتمسحت
بس هى بتعتذر وان شاء الله هنزلهم مكانها لما تخلصهم وهيكون يوم الاتنين او الثلاثاء بالكتير
واتمنى تكونوا موجودين كلكم والحاضر يعلم الغايب

(خلاص كده يا سولى انا بلغتهم وما على الرسول الا البلاغ ههههههههههههههههههههه)

 
 

 

عرض البوم صور الاميره الحزينه   رد مع اقتباس
قديم 06-06-13, 07:45 PM   المشاركة رقم: 338
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
زهرة الربيع


البيانات
التسجيل: Feb 2011
العضوية: 217745
المشاركات: 3,016
الجنس أنثى
معدل التقييم: alaa7 عضو متالقalaa7 عضو متالقalaa7 عضو متالقalaa7 عضو متالقalaa7 عضو متالقalaa7 عضو متالقalaa7 عضو متالقalaa7 عضو متالقalaa7 عضو متالقalaa7 عضو متالقalaa7 عضو متالق
نقاط التقييم: 3251

االدولة
البلدLebanon
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
alaa7 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : الساحره الصغيره المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: اخوات ولكن

 

مسا الفل حبيباتي
الله يعينك يا سوسو عن جد شي بيجلط
ويعطيكي الف عافيه ناطرينك يا قمر موااااااااااااااااااااااه
شكراً أموره ناطريتك يعطيكي الغافيه موااااااااااااااااه

 
 

 

عرض البوم صور alaa7   رد مع اقتباس
قديم 08-06-13, 02:58 PM   المشاركة رقم: 339
المعلومات
الكاتب:
اللقب:

البيانات
التسجيل: May 2012
العضوية: 241498
المشاركات: 29
الجنس أنثى
معدل التقييم: الاميره الحزينه عضو له عدد لاباس به من النقاطالاميره الحزينه عضو له عدد لاباس به من النقاط
نقاط التقييم: 134

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
الاميره الحزينه غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : الساحره الصغيره المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: اخوات ولكن

 

انا اسفى على التأخير بس غصب عنى والله.......عندنا امتحانات ومكنتش عارفة انزل .....اتمنى الفصلين يعجبوكوا ولو مش عجبكوا ابقوا اقتلوا (سولى) انا بس بهدى النفوس هههههههههههههههه

ياريت اول حد يقرأ يتنزل اعلان ان فى فصل نزل...............لانى اكييييييييييد مش هعرف

 
 

 

عرض البوم صور الاميره الحزينه   رد مع اقتباس
قديم 08-06-13, 03:00 PM   المشاركة رقم: 340
المعلومات
الكاتب:
اللقب:

البيانات
التسجيل: May 2012
العضوية: 241498
المشاركات: 29
الجنس أنثى
معدل التقييم: الاميره الحزينه عضو له عدد لاباس به من النقاطالاميره الحزينه عضو له عدد لاباس به من النقاط
نقاط التقييم: 134

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
الاميره الحزينه غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : الساحره الصغيره المنتدى : القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
افتراضي رد: اخوات ولكن

 

الفصل السابع والثلاثون


ندا : انا عايزه اناااااام زي بنتي مليش دعوه

لم يعلق اي منهم على جملتها كالعاده حتى هي لم تكمل جملتها وتوقفت عاجزه عن اسعتاب ما تراه

لم تصدق ما تراه لولا هذا الشيء المندفع اتجاه خالد لاعتقدت انها تحلم

مي : وحشتنيييييييييييييييييييييي

ان كانت ندا عاجزه عن استعاب ما يحدث والاخرون مثلها فهو من الاساس لا يفهم ما يحدث

يشعر وكأنه خارج الخارطه الزمنيه وضع خطأ داخل موقع بناء ومطالب ان يكمل المشروع الذي يجهل ما هو

مي : اوعى تفكر تسافر تاني وتسبني

اخترقت جملتها مسامعه لتيقظة من صدمته ، حرك يده ليضمها بقوه وهو يقول بدفئ : وانت كمان وحشتيني يامزعجة

************************

( سميرة )

كل الألوان باهته ، كل الاصوات توقفت عن الضجيج ، لم اعد ارى سواها ، همساتها فقط هي ما تصلني

هل حقا عدتي كما عادت وصال ، هل أراك كما ارى خالد ، هل سأبكي من جديد على صدرك واخبرك مرارت الايام من دونك ، اخبرك ان زوجي رحل وانت لم تكوني بجانبي ، هل انت حقا هنا يا صديقتي

اكاد اقسم ان من تقف امامي ليست ليلى لا تمت لصديقتي بصله من ارى وجهها الان لا يمكن ان تكون هي نفسها ليلى عبد الحميد اجمل فتيات قريتي

تبدوا باهته كبُهتان الالوان من حولي ، اشبه بطائر جريح سقط ويأن بوجع وينتظر مساعده احد ، لا اعرف يا صديقتي هل ابكِ لاجلك ام ابكِ عليك

اجبرت قدماي على التحرك وانا اردد بداخلي لن اعاتبك فانت هنا وهذا يكفيني ولكن ارجوكِ لا تكوني محض خيالات


*******************

( ليلى )

هذه أنا سميرة حقا فلا تجزعي صديقتي ، من تبدوا كمومياء فرت من المقبرة هي أنا ، من تشبه طائر ضال اتاه وجهته هي أنا صديقتي ، فهل تغفري لي ما فات ، هلا سامحتيني على حماقتي وأخطائي التي لا تحصى ، هل اطمع أن أطالب بضمكِ والبكاء على صدرك هل تسمحين لي بذلك سميرة هل تسمحين

لم تعد لي طاقة على الاحتمال سأقترب فأرجوكِ لا تخذليني ، اشتقت إليك سميرة ، اشتقت أن ابكِ على صدرك وأخبرك مرارة الأيام من دونك ، ارفضيني فيما بعد فانا لن ألومك ولكن اقبليني ألان فانا بحاجتك سميرة انا في أمس الحاجة إليك

وقفت امامها كطالب تنهل على مسامعه كلمات المعلم القاسية وهو لا يجرؤ على النظر اليه

لم اشعر بشيء الا وهي تشدني بعنف لاستكين في احضانها من جديد

بكيت كما لم ابكي يوما ، نحبت بوجع فانا بين احضان سميرة من جديد

شدت من ضمتها وانا استنشق رائحتها بوجع ، سميرة ليست مجرد صديقة هي امي التي لم تتخلى عني في محنتي ، هي ابي الذي غمرني بحنانه ، هي اختي التي لم تلدها امي ، هي اخي الذي طالما حماني في غربتي ، هي سميرة صديقتي الوحيده

سميرة : مش مصدقه انك هنا ..... خايفه اكون بحلم يا ليلى خايفه افتح عيني والاقيكي اختفيتي

شددت من ضمتها وانا اهمس بثقه : انا هنا يا سميرة والله العظيم انا هنا افتحي عينك متخفيش

ضمتني بقوة وهي تهمس بضعف : انت حلفتي انك رجعتي مش هسمحك لو كنت حلم

*****************************

خرجت من المطبخ وهي تحمل بين يديها فنجان قهوة رائحته فقط استطاعت ان تجلب كل ذكريات الماضي

...................

سلمان : يا سلام اهي دي القهوة ولا بلاش

نهلة : هههه طبعا مش انا اللي عملاها

رفع حاجبه اعتراضا على جملتها وابتسامة مرحه كمرح ابنته تزين وجهه

سلمان : قال قهوتك قال يا بنتي انا لو شربت قهوتك كان جالي تسمم في ساعتها ههههههه

تعالت ضحكاتها المرحه لتفرج شفتا والدها عن ابتسامة دافئه وهو يرى ضحكات صغيرته

اقتربت منه بمكر لتطوق رقبته من الخلف بحب وتقول بنبرة هادئه لا تمت لها بصله

نهلة: طب ايدك بقى على 500 جنيه

سلمان : ليه ان شاء الله

ضحكت بخفه على ملامح والدها المصدومه لتقول بمسكنه : عشان اجيب كتاب ماما نظيرة واتعلم اعمل قهوة ههههههههه

ضحك بخفه وهو يهتف بمرح : ان شاالله عنك متعلمتي تعملي قهوة

ابتعدت عنه وهي تضحك بخفه : ايه ده يا سوسو مستخسر في بنتك حببتك 500 جنيه ومش ليا دول لابله نظيرة هههه

تعالت ضحكات والدها وهو يرى ابنته تتبع نفس منهجه مع اخيه عندما كان في عمرها

ابتسم بدفئ ليقول بنبرة ابويه خالصه : روحي يا مزعجه خدي اللي انت عايزاه من درج الكتب ومتنسيش ابله نظيرة هههههه

ـ ربنا يخليك ليا يا رب ولابلة نظيرة

قالتها لتختفي من امامه وتتعالى صوت ضحكاته لتصل الى مسامعها بوضوح

...............

جمال : نهلة يا بنتي انت كويسه ... نهلة ... نهلة

انتفضت بخفه لتقول بهدوء : ايوه يا عمو

جمال : انت كويسه يا حببتي

ابتسمت بهدوء رغم كل تلك السحب المجتمعه على بياض عينها وتنذر بهطول امطار : كويسه يا كوكو بس بفكرلك في عروسه ههههههههههه

حرك رأسه يأسا على تلك المزعجه ليقول بعصبيه مصطتنعه : قومي من هنا بدل مضربك


ضحكت بخفه لتخفي حزنها ونهضت مبتعدة عنه هو اصطنع العصبية وهي اصطنعت الخوف وكلاهما يعرف نهاية تلك التمثلية ستجلس بجانبه ليضمها بابويه لحضنه وتقول بهدوء << افكرلك في عروسه يا كوكو <<
وهذا ما حدث بالفعل جلست بجانبه ليتخلى هو عن عصبيته المصطنعة ويضم كتفها بحنان لتقول هي بمكر

: أيه يا كوكو أدورك على عروسه هههه


***********************

( مي )

من الواضح ان والدتي لن تتوقف عن البكاء فمنذ ان توقف سائق الاجرة امام تلك البناية وهي تبكي بصمت حتى بت لا اعرف البكاء من اجل البناية ام من اجل الذكريات التي تحملها تلك البناية

ملامح وجهها عندما رأت سميرة لن تمحى من ذاكرتي ستسجل ضمن اهم الاحداث في ذاكرتي

اه يالهي كلما تذكرت ردت فعلي عندما لمحت خالد اتمنى ان امحى من الخارطه الزمنيه ان اتحول لكائن غير مرئي فانا اندفعت كطفلة في السابعه لمحت والدها قادم من بعيد

لا تسخروا مني فخالد اكثر من ابي وكنت مشتاقه اليه وبشده وعندما رأيته امامي جريت نحوه ولم اهتم اين انا او من يقف حوله

خالد : مي انت كويسه يا حببتي

التفت الى خالد الجالس بجانبي لاقول بابتسامة هادئه : ايوه كويسه بس قلقانه على ماما من ساعه ما وصلنا وهي بتعيط في حضن طنط سميرة

احاطني بحنان ليقول بهدوء : اول حاجه متخافيش على ماما هي مع سميرة والعياط ده حاجه متوقعه وتاني حاجه اسمها ماما سميرة ولو سمعتك بتقول طنط يبقى اقري الفتحه على روحك

امئت بخفه لانهي الحوار فهذه المرة الخامسة بعد المائه التي يذكرني بها ان من تجلس والدتي في حضنها تدعى ماما سميرة

بحق السماء عن أي والده يتحدثون فانا لا اعرف سوا والده واحده ولو كان هناك اخرى ستكون خالتي حصه اما تلك السميرة فانا لا اعرفها اعذروني انا حقا لا اعرفها

ندا : بتفكري في ايه

انتفضت بخفه لانتبه لندا الجالسه مكان خالد المختفي ابتسمت مجاملة لتلك الجالسه

مي : عادي مفيش مستغربه شويه المكان

ندا : عادي انا كمان مستغربه المكان هههههه اصلي بقالي ساعتين سيباه هههههههههه

تعالت ضحكاتي ليلتفت الجميع لي يا رب رحماك موقف محرج من جديد


***************************


يارا : يسرا بطلي عياط من ساعه مجيت وانت بتعيطي

صوت بكاءها المتزايد هو من اجابها لتزيد من ضمها وتتابع بدفئ : طب انت بتعيطي ليه عشاني ولا عشان فطيما ولا عشان جيلان

لم تجيبها لتشد من ضمتها وهي تمسح على رأسها بحنان

يارا : خلاص يا يسرتي عشان خاطري بطلي بقى يا حببتي

يسرا : يعني انت مش زعلانة مني

يارا : والله مش زعلانه بطلي عياط انت بس وكل حاجه هتتصلح صدقيني وبكره تشوفي

جففت دموعها بيديها وهي تقول بتعب : بجد يا يارا

ابتسمت بحب وهي تشدها لتستكين بين احضانها من جديد : بجد يا حببتي بجد نامي دلوقتي وبكرة نكلم مع بعض

........................
..............
....

ـ نامت

قالها وليد بجزع وهو ينهض ليقف أمام يارا

ايوه نامت اخيرا

قالتها وهي تتجاوزه لتلقي نفسها بتعب فوق الاريكه ، تنهدت بألم وهي تريح رأسها للخلف

وليد : ادخلي نامي انت كمان شكلك تعبان وبكرة شكله يوم طويل

ــ طويـــــــــــــل جدا ربنا يستر

قالتها بتعب دون ان تفتح عينها لتشعر بيد وليد على كتفها

فتحت عينها بتعتب لترفع رأسها وتنظر اليه ليسأل هو بهدوء : يارا هو انت هتعملي ايه بكره شكلك مخبيه حاجه

اخفت توترها بجداره لتقول بهدوء : مش مخبيه حاجه انت بس اللي بيتهيئلك

نهضت مبتعده عنه لتهتف بحنان : تصبح على خير انا رايحه انام

***************

( يارا )

لا تتعجل اخي فانا نفسي لا اعرف ماذا سأفعل ، لا تتعجل وليد فربما مفاجأتي لا تروق لحسين سلامة ويختفي الامل الوحيد امامي ، غدا يوم حافل اخي فأدعو لي بالتوفيق

القيت نفسي بأهمال فوق سريري ، منذ ساعتين كنت بالاسكندريه والان انا هنا وغدا لا اعرف اين سأكون

اعتدلت بتعب لتسقط انظاري على حقيبتي ابتسمت بألم لما داخلها

( ربما يكون دليلي الوحيد صدمة لك حسين ، ولكن اعذرني عمي لم اجد سواه )

القيت نفسي بتعب وانا اريح رأسي للخلف لاتذكر اول لقاء بهذا الرجل الرائع

...............................
.....................

انسة يارا استاذ حسين في انتظارك اتفضلي

نهضت بثقة وابتسامة رائعة مرسومة على شفتاها لتلحق بسكرتيرة حسين سلامة عدو والدها وزوج عمتها

مروة : استاذ حسين الانسة يارا

ابتسم بدفئ ليقول بهدوء : خلاص يا مروة روحي انت واجلي اي اجتماعات

مروة : حاضر يا فندم

اختفت مروة ولكن صدمتها لم تختفي ، صور عديدة كونتها لحسين سلامة ولكن مطلقا لم تكن كتلك ، الهالة المحيطة به اضاعت بثقتها في عرض البحر

حسين : اتفضلي
تقدمت ببطئ ، بلا وعي ، بصورة مسرحية لتجلس امامه بهدوء

ابتسامته اضاعت بالباقية المتبقيه من ثقتها ليهتف بمرح : هو انا عارف اني بخوف بس اكيد مبكلش اللي بيكلموا ههههههه

ضحكت بخفه على تلك الجملة لتقول باحراج : انا اسفه بس

حسين : بس كنت متوقعه شخص تاني ههههه عارف اني صدمتك بس معلش يا بنتي استحملي

ابتسمت بخجل لتفول بهمس : لا الحكاية مش كده كل الموضوع ان ....

تعالت ضحكاته ليقول بمرح : سيبك مني المهم اقدر اساعدك في ايه

تجاوزت صدمتها رغما عنها لتختفي ابتسامتها ورُسمت الجديه على ملامحها لتفتح حقيبتها وتخرج ظرفان : اتفضل

تناولهم بأستكار ليتساءل : ايه ده

يارا : الاول جواب من عمتي لاقيته مع مذكرتها بس اخدت وقت كتير عقبال مجبتها والتاني تقرير من مصحة نفسية في المانيا عمتي كانت فيها فترة قبل وفاتها

حسين : مصحة !!!!! بس رشدي قالي ......

قاطعته بهدوء : مش مهم بابا قال ايه المهم الورق اللي في ايدك

حسين : المهم الورق وبرضوا اقدر اساعدك ازاي

يارا : انا عارفه اللي هطلبه صعب يا عمو بس مضطره ماما في مرحلة متقدمة من مرض غريب من غير تفاصيل طبيه معقده هي مفروض تعمل عمليه والعمليه بتعتمد 80% على حالتها النفسيه وماما اصلا رفضه تعملها من غير ما تشوف ريناد عشان كده عايزه ريناد تعيش عندنا لفترة صغيرة

حسين : نعم .....! ريناد مين

يارا : ريناد بنت عمتي تعيش عندنا تاني لفترة

حسين : يارا يا بنتي اللي بتطلبه صعب

ابتسمت بدفئ لتقول بثقة : بس مش مستحيل

حسين : مفرقتش كتير

يارا : لا فرقت الصعب ممكن نحله بس المستحيل ملوش حل

ابتسم بفخر لردها جملة لم يسمعها منذ زمن وبالتحديد منذ رحيل وداد

حسين : لو قدرتي تثبتي ان بنتي مش عايزه تعيش عندي خديها تعيش عندكوا

يارا : يعني ايه .... مش فهمه

حسين : يعني هاتي سبب واحد يخليني اوفق وساعتها انا معنديش مانع

يارا : حضرتك بتتكلم جد

حسين : ايوه بتكلم جد

يارا : خلاص تمام اسبوع ويكون معايا الدليل

حسين : بعد 3 اسابيع لاني مسافر بعد بكرة وهفضل اسبوعين وهرجع على فرح بنتي بعد فرح بنتي هكون مستنيكي

يارا : تمام .... عن ازنك يا عمو

حسين : اتفضلي

وقفت لتتحرك بغية الخروج ليوقفها بثقة : يارا حد قالك انك شبه عمتك

ابتسمت بحب لذكرى عمتها وقالت بهدوء : بابا كل يوم الصبح

.........................
.................
...............

عادت للواقع على ابتسامته التي لم تختفي من ذاكرتها ، في الماضي كانت تتساءل عن سبب واحد يربط عمتها برجل كحسين سلامة اما الان تتساءل عن سبب واحد يجعلها ترحل بعيدا عنه

***********************

انتهت ساعات الليل بطيئه كالسلحفاء على البعض وسريعه كصاروخ ارض جوي على البعض الاخر

انتهت ساعات الليل لتظهر الشمس من جديد تقول بثقه ها انا هنا احمل بين طياتي يوم جديد ، لن يعود غدا فلا تجعلوه يفوت

........................
...........
........


قضت ساعات الليل منزويه بين دولابها والحائط ، دموعها تتساقط في صمت على صورة والدتها المستكينه بين يديها

لا تعرف كم مر من الوقت ، لا تعرف على اي خارطة زمنيه هي ، من يراها لا يصدق انها جيلان ،هي نفسها لا تصدق

ابتسمت بألم وهي تمسح على صورة والدتها ، اغلقت عينها لتسبح في ذكرى بعيده لطالما حافظت على كونها بعيده

.................

جيلان : ماما انت ريحه فين

قالتها بصوت ضعيف وهي ترى والدتها تهم بالرحيل ، ليتحول تهكمها الى ابتسامة امل وهي ترى والدتها تنحني لتكون في مستواها

جيهان : جيلان حبيبتي انت كبيرة مش كده

اماءت بفرح فاخيرا والدتها منحتها لقب كبيرة بعد معاناة سنوات مع لقب طفلة

جيهان : جيجي حبيبتي انت عارفه ان ماما بتحبك صح

جيلان : ايوه

جيهان : عشان كده هتسمعي الكلام ومش هتزعلي بابا

لم تفهم مغزى والدتها لتختفي ابتسامتها وتتابع والدتها بتفسير اكثر : جيجي حبيبتي انا هروح مشوار وهتأخر شويه خليكي سكته بس ماما اكيد هترجع عشان تخدك

تنازلت عن لقب كبيرة التي مُنحته للتو لتقول بعناد طفلة : بس انا عايزه اجي معاكي

استنشقت والدتها اكبر قدر من الهواء لتمحي تلك الدموع التي لم تنتبه لها صغيرتها : مينفعش يا حبيبتي ماما رايحه بعيد وانت لازم تفضلي مع بابا

جيلان : لا انا عايزه اجي معاكي عشان خاطري خديني معاكي وانا والله مش هزعل خالوا رمزي لما يرجع من السفر ومش هضرب لولو بنت الجيران تاني

ازاحت وجهها بعيدا عن طفلتها لتعيد النظر اليها بعد لحظات وقد تمالكت نفسها لتقول بألم : مينفنعش يا قلبي خلي بالك من نفسك ، واوعي تسيبي صلاه عشان ماما متزعلش منك ، ومتثقيش في اي حد وخليكي قويه اوعي تخلي حد يشوفك وانت بتعيطي
( توقفت لتتمالك اعصابها من جديد وتابعت بعد لحظات ) خليكي قويه خليكي واثقة في نفسك خليكي زي ماما وخليكي واثقة ان ماما عملت كده عشان بتحبك

ابتعدن دون ان تستمع لاعتارض ابنتها ، ابتعدت تحت انظار تلك المصدومة ، في ذلك الوقت ورغم قوة عقلها الا انها لم تفهم كل كلام والدتها

.......................................
.......................
.............

اتأخرتي يا جيهان اتأخرتي اوي ، اقولك بلاش تيجي اصلا لاني مش هروح معاكي

مسحت على وجهه والدتها لتقول بسخرية : خليكي واثقة اني بحب عشان كده مش هروح معاكي

نهضت بخفة لتلقي بصورة والدتها فوق السرير باهمال ، امسكت بهاتفها لتفتحه

كم لا بأس به من الرسايل وجميعها بداخلها جملة واحدة << الرقم **** حاول الاتصال بك <<

نفس الاهمال الذي حظت به صورة والدتها حظى به هاتفها ليستكين بجانب الصورة كلاهما متطفلان على سريرها


دخلت الحمام دون ان تعير اشعة الشمس الواقفه اما نافذتها بخجل اي اهتمام ولم تسمح لها بالدخول



**************************


هي ايضا لم تحظى بمقابلة النوم هذه الليله ، نائمة بالعرض وتنظر للسقف ببلاهه ، ساعات مرت لا تعرف عددها بالتحديد قضتها تنظر الى سقف غرفتها

كاختها لا تعرف على أي خارطة زمنيه هي ، لولا تلك الاشعه الخجله للشمس المتسللة من خلف ستارها السميك لما عرفت ان الليل قد انتهى

نهضت بكسل وخمول لتقترب من مكتبها المحتل احد اركان غرفتها جلست خلف المكتب لتخرج اوراق من درج مكتبها

<< لا بأس ريناد فات الكثير ولم يبقى سوا القليل <<

وضعت الاوراق بعد لحظات لتنهض مقتربه من النافذه ، ازاحت الستاره لتسمح لاشعه الشمس بالدخول

عقدت حاجبها متعجبه لتلك السيده الجميله التي ترجلت من سياره فاخره بغرور

تلك الخطوات تعرفها بل تقسم انها هي خطوات جيلان المغروره ولكن على امراة اخرى امراة تمتلك نفس غرور جيلان

ابعدت يديها عن الستار باهمال لتعود كما كانت منهيه تجول الشمس في غرفتها ، امسكت هاتفها لتضغط ارقام فطيما التى تحفظها عن ظهر قلب ليصلها الرد اسرع من كل يوم

<< الهاتف التي طلبته مغلق أو غير متاح ..... << لم تكمل الرسالة فهي استمعت لها كثيرا في الفترة الماضية يبدوا أن فطيما لم تتخطى بعد صدمة الخيام

ألقت الهاتف بإهمال لتدخل الحمام وكل خليه في جسدها تردد
لقد اقترب وقت الرحيل فصبرا جميل ريناد


***********************

تختلف عنهم في كل شيء حتى استيقاظها مختلف فان كانت جيلان لم تهتم بأشعة الشمس الخجلة المنتظرة خلف ستار غرفتها ، في حين ان ريناد سمحت لها بالدخول والتجول لدقائق معدودة ، فهي سمحت للشمس أن تتجول في غرفتها بصدر رحب دون انزعاج من ضوئها الساطع ، ألا أنها لم تختلف كثيرا عنهم فهي أيضا لم تحظى بمقابله النوم

استنشقت اكبر قدر من الهواء ملوث صحيح ولكنه هواء يلبي حاجه رئتيها ،أغلقت عينها للحظات لتستمتع بمداعبه أشعه الشمس الخجلة لجفونها ، ولكن غلق عينها أتى بنتيجة عكسية

وها هي تتذكر مرة أخرى كشكولها اللعين ...... لما وقع بين يديها هي لما عرفت صاحبه لما

<< اااااااااه << تنهدت بتعب وهي تفتح عينها لتقع أنظارها على سيده في غاية الأناقة تترجل من سيارة سوداء فخمه تحيطها هاله غريبة من الغرور خطواتها تشبه خطوات جيلان

ابتسمت بالم لذكرى جيلان التي احتلت عقلها ، الله وحده فقط من يعلم كيف ستمر الايام القادمة فقد تم إعلان الحرب ومعها اعلان حالة الطوارئ

صدح هاتفها معلنا عن متصل لتبتعد عن النافذه وتستقبل الاتصال دون النظر الى اسم المتصل فهي ليست بحاجه الى ذلك فالمتصل معروف

أسماء : صباح الخير أكيد كنتي بتفكري فيا ههههههههه
براء : ههههههههه أحلى حاجه فيكي انك وثقه في نفسك ههههههه

أسماء : ههههههه تربية سحر انت بتهزري ههههههه هو أنا بشك انى أتربيت اصلا بس مش مهم ههههههه

براء : لا حرام عليكي مامتك زي العسل

اسماء: وهو أنا جبت سيره أمي انا اللي مكنتش فاضيه أتربى كان ورايا ماتش اعتزال ههههههه

براء : ههههههه أنتِ حاله ميئوس منها

أسماء : ههههههه تعالى عيشي عندنا وهتعرفي انك ظلماني ههههههه

براء : وانا معنديش مانع انا عايزه اعيش في أي حته غير هنا متخدنيش اعيش انا يا اختي ههههههه

أسماء : ههههههه لا خلاص شطبنا سحر معندهاش وقت تربي أي حد غادة وعبد الرحمن هبلوها وهبلوني وأنا هبله لوحدي مش ناقصة هبل ههههههههه

براء : ههههههه إيه ده يعني مش هتخديني أعيش عندك لا متقوليش حطمتي قلبي ههههههههه

أسماء : ههههههه خلاص خلاص متعيطيش ههههههه هروح أدور على حد يتبناكي ههههههههه

براء : ههههههههه طب دوري بسرعة عشان دخلين على أيام ما يعلم بيها الا ربنا

اسماء : خير ابوك هيجوز تاني ههههههههه

براء : ههههههه يا ريت بس لا اسوء ..... جيلان و ريناد اتخنقوا أمبارح يعني الحرب العالمية التالته قربت ههههههه

أسماء : ههههههه واااااو خناقه طب ليه مقولتليش أتفرج عليها ههههههه أنت عارفاني بحب الخير ههههههههه

براء : عارفه يا حبيبتي عارفه

أسماء : بيبو يلا اخلعي انتى أمي بدأت تقفش ههههههه هي كده تتعصب من غادة وعبده تجري ورايا انا ههههههههه يللا سلام

براء : ههههههه سلام وسلميي على طنط

أسماء : يوصل سلام

أغلقت الهاتف لتعود لنافذتها من جديد وابتسامة دافئة تزين وجهها لذكرى والده أسماء تلك السيدة التي لم ترى لها مثيل

ابتعدت عن النافذة لتسمك بصورة والدتها

<< عايزه امشي من هنا يا ماما خلاص ، عايزه ابعد عايزه أروح في أي حته بجد تعبت يا ماما ، هو مينفعش تيجي تخديني صدقيني هروح معاكي بس تعالى وهروح معاكي <<

***********************

حظيت بمقابلة النوم على عكس أخواتها ولكن لساعات قليله وربما اقل من القليل

يوسف : وصااااااااال يلا اصحي وبطلي نوم

وصال : يوسف بطل رخامه وسبني أنام أنا مش رايحه الشغل حرام عليك أنا سهرانه طول الليل

يوسف : لا مليش دعوه يلا قومي أنا قمت يبقى تقومي معايا ههههههه ولا أنا اصحى وأروح الشغل وأنت تنامي ههههههه

وصال : يا ربي على رخامتك سبني عايزه أنام

يوسف : يلا قومي عشان تخلصي اللي وراكي وتروحي لماما سميرة

وصال : ماما سميرة هروحلها الساعة 11 وأنا مخلصة كل حاجه وبطل بقى عشان عايزه أنام امبارح نمنا متأخر

كان على وشك أن يعلق لولا هاتفه الذي أعلن عن متصل ابتسمت بشماتة وهي تعود للنوم من جديد وتهتف باستفزاز : يارب يكون عمي وتكون اتاخرت على الاجتماع

حاول كتم ضحكاته ليقبل الاتصال : السلام عليكم ايوه يا بابا

ضحكت بخفه لينظر إليها محذرا بعينه ويتابع الحوار بجديه مع والده

ـ ايوه يا بابا ما انا عارف وهسافر بالليل أنا ووصال واخدت أجازه الأسبوع الجاي

............................

ـ لا بتهزر يا بابا يعني الاجتماع بعد 4 ساعات من دلوقتي

.............................

ـ طب يعني اعمل ايه

.................

ـ خلاص حاضر نص ساعة وأسافر بس هعدي ع الشركة في الأول وأجيب الورق واطلع على طريق الإسكندرية على طول

.........................................

طب يلا سلام........ سلم على ماما ونور

............................

خلاص ماشي أشوفك بالشركة سلام

أغلق هاتفه ليلتفت إلى تلك التي تمثل النوم ليقول بسخرية : سوسو حبيبتي يلا اصحي هنسافر الإسكندرية بعد نص ساعة ههههههه

قفزت بفزع لتهتف بلا وعي : احلف ..... انت بتهزر صح عشان اصحى من النوم

يوسف : ههههههه والله لا... يلا قومي حضري نفسك انا رايح الشركة وهرجع بسرعه

ألقت نفسها للخلف بإهمال لتقول بأسف : لا أنا عايزه أنام

يوسف : ههههههههه أحسن عشان تنامى بدري بعد كده هههههههه .......يلا قومي أنا مش هتأخر

رفعت حاجبها استنكارا لتتعالى ضحكاته وهو يختفي من امامها ، وتلقي هي نفسها بتعب للخلف

*********************

كالعادة استيقظ قبلها لينظر الى ملامحها ، يعشقها بجنون بل تجاوز عشقه الحد المتعارف عليه ، ابتسم بحب لملامحها البريئه المبتسمه
لم يستطع احد ان يخترق حصون قلبه سواها

مسح على رأسها بحنان ليهمس بخفوت : يا رب يقدرني واسعدك

ازدادت ابتسامتها لتقول لتهتف بمرح : مش هتبطل تكلمني وانا نايمة

مال برقه ليقبل خدها وينهض مبتعدا عنها هاتفا بمرح : وانت مش هتبطلي تعملي نفسك نايمة ههههههه

نهلة : ههههههه لا مش هبطل لاني بجد نايمه

ياسين : ههههههههه طب قومي يا نايمه عشان ورانا شغل

حركت رأسها نفيا وهي تضم وسادتها بقوه لتقول بهمس : لا مش هروح لحد ما سما ترجع انا قدمت على أجازة وبعدين شرين خلصت أجازتها وهتساعدك

اغلق الدولاب ليقول بنبرة خبث تعرفها جيدا : ايه ده هي شرين هتخلص أجازة النهارده ...... مقلتليش لما كلمتها امبارح ههههههه

اعتدلت بحدة لتهتف بغيره يعشقها : كداب لان شرين كلمتني أمبارح وقاتلي من ساعة ما اخدت الأجازة متعرفش حاجه عنك وكانت بتعزمني على خطوبتها


تعالت ضحكاته وهو يرى احمرار وجهها من الغضب ليهمس بحب : غيورة وهبله ههههههه

أخرجت لسانها بطفولة لتعود كما كانت وهي تهتف بحنق : رخم وغلس

ارتفع صوت ضحكاته ليختفي خلف بابا الحمام ويتحول حنقها الى ابتسامه حالمه وهي تتذكر ذلك اليوم الذي غير كل معالم حياتها

.................................

منذ ان علمت بوفاة والدها وهي في عالم الاحلام تستيقظ للحظات ليعيدها النوم الى عالمة بقسوة وكأنة يخشى ان يتركها فتستيقظ وتجد ما تبحث عنه

فتحت عينها لثواني ولم ينتبه لها احد لتعود لغلقها من جديد ويصل الى مسامعها صوت سما وياسين

كانت تريد ان تصرخ وتطالبهم بتحريرها من النوم ولكن لسانها عجز عن مساعدتها

ياسين : لسه مصحيتش

سما : لا لسه من ساعه مسبتني وهي نايمه حاولت اكلمها بس مفيش امل فتحت عينيها كام مرة واخواتي هنا بس مكلمتش ورجعت نامت تاني

ياسين : مش عارف هعمل ايه من غيرها لو حصلها حاجه ( التفت الى تلك النائمة ليتابع بتعب ) بجد مش متخيل حياتي من غيرها

سما : ان شاء الله هترجع خليك معاها شويه انا هروح اشوف الناس اللي برا واشوف اخواتي ممشين العزا ازاي

كل ما اردته ان تفتح عينها وتسأله هل ما قاله صحيح ؟ هل حقا لا يستطيع العيش من دونها ؟ هل حقا يهمه امرها

لتصلها الاجابة اسرع مما توقعت عندما امسك بيديها ليقول بتعب

ياسين : نهلة حبيبتي اصحي الله يخليكي اصحي يا نونا انا مقدرش اعيش من غيرك

لم تستوعب ما قال ليزيدها الجرعه قليلا وهو يقترب ليهمس في اذنها بنبرة عاشق تمنت ان تسمعها يوما

: نهلة حبيبتي قومي انا تعبت جدا من غيرك نهلة حبيبتي الله يخليكي متسبنيش اصحي وانا اوعدك مش هسيبك

بصوت ضعيف يكاد لا يسمع ولكنه اخترق مسامعه بقوة : بجد مش هتسبني

ابتسم من بين دموعه ليقول بتعب : والله مش هسيبك بس اوعي انت تسبيني

....................................

افاقت من سرحانها على قطرات الماء الساقطة من شعر ياسين لتنتبه انه انضم لها من لحظات ابتسمت لتهتف بمرح

نهلة : انت هنا من امتى ههههههههه

ياسين : من زمان يلا قومي اجهزي عشان ننزل نفطر مع بابا

نهضت بخفه مبتعده عن السرير لتقول بكسل : يوووو خلاص قمت.... 3 ساعات بالكتير واخلص ههههههههه

فقط نظرة واحده جعلتها تعيد حسابتها لتهتف بخوف مصطنع من خلف بابا الحمام : خلاص خلاص ربع ساعة ههههههه

******************

علي : سما بسرعه الطيارة هتفوتنا

سما : خلاص خلاص خلصت اهو

هتفت بها وهي تخرج من غرفة التبديل ممسكه بين يديها بحجابها لتتابع دون ان تنظر اليه : خمس دقائيق بالظبط هلف الطرحه وخلاص

لم تستقبل أي تعليق لترفع انظارها اليه ، ابتسمت بخجل وهي تتخطاه لتقول بهمس : علي روح شوف وراك ايه

افاق من سحر تأثيرها ليقف خلفها ويحيط خصرها بيديه : مش ورايا أي حاجه خلصت كل اللي ورايا

ضحك بخفه وهو يبتعد عنها ليهتف بخبث : لو مخلصتيش في خمس دقايق انسي ان احنا نسافر

تعرف جيدا انه يحاول احراجها ، عقدت بخفه شعرها للخف لترتدي حجابها الازرق المناسب تماما لفستانها الصيفي الطويل الخليط بين الازرق والابيض ويتخلله الاسود على استحياء

علي: انا هشوف مين..... اكيد الروم سيرفس جاين ياخدوا الشنط

اكتفت بأماءه بسيطه ليخرج وتكمل هي حجابها وابتسامه دافئه تزين وجهها لصورة علي المحتله تفكيرها

..................

نظرة رضا اخيرة وجهتها لانعكاس صورتها المتألقه في المرآة لتبتعد بخفه وتخرج من الغرفة

سما : علي انا خلصت

لم تنتبه لصمته و لم تلاحظ ايضا اثار الصدمة الملمة به ، كل ما لفت انتباها هو باقة الورد الرئعه الموضوعه بجانبه

سما : واااااااااو مين اللي جايب الورد الحلو ده وكمان عارف انى بحب النوع ده

مالت بخفة على الورد لترفعه برقه و كأنها تخشى عليه ان يجرح ، استنشقت رائحته لتقول بهمس : ريحته تحفه اكيد نونا بعتته هي اول وحده تعرف ان بحب الورد

علي : نهلة بس اللي تعرف انك بتحبي الورد

التفت له لتقول باستغراب : قصدك ايه يعني اكيد في ناس كتير تعرف اني بحب الورد

ياسين : واحمد من ضمن الناس دي

قالها بسخرية لينهض بغضب ويلقي باهمال بطاقة بيضاء لوثها اللون الاسود وشوه جمال الورد المصاحب لها

اختفي من أمامها لتنحني بهدوء وتلتقط البطاقة لتقرأ الكلمات التي حولت علي

( سأظل احبك حتى تعودي لي ..... فأنت فتاتي
حبيبك دائما وأبدا / احمد )

*****************************

انتهــــــــــى الفصل

 
 

 

عرض البوم صور الاميره الحزينه   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
للكاتبة الساحره الصغيره, ليلاس, منتدى قصص من وحي قلم الأعضاء, الساحره, الصغيره, ادوات, روايات عربيه, روايات و قصص, روايات طويله, رواية أخوات و لكن, روايه مصريه
facebook




جديد مواضيع قسم القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
أدوات الموضوع
مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع
تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة



الساعة الآن 04:29 PM.


 



Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية