كاتب الموضوع :
الساحره الصغيره
المنتدى :
القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء
الفصل الثامن
(سما )
مازلت لا اصدق انني وجدت عمل بشروطي ...... انني سأعمل دون واسطة ابي ، ساعمل دون تدخل من ابي ، بعيدا
عن ابي ،
لاول مرة القدر يكون معي ..... الحظ يكون حليفي .... السعادة تكون صديقتي .....
امس كان اخر سطر في احزاني ، واليوم سيكون اول سطر في صفحة جديده خالية من الماضي ... خالية من احمد
كما قلتها بالامس وسأقوله اليوم وكل يوم
وداعــــــــــــــــــــــا ايــــــــــها المـــــــــــاضـــــــــــي
• نهلة : صباح الخير
• سما : صباح النور ؟ اخبارك
• نهلة : احلى منك
• سما : ههههههههههه من ضحك عليكي
• نهلة : ههههههه .... وثفة في نفسي مش مستنيه رأيك
• سما : ههههههههههه .......نهلة متاكده اني محدش يعرف انا مين
• نهلة : والله ( ياسين ) قالي كده ..... وبعدين عرفوكي ولا لأ دي مش مشكلة ..... المهم انها مش شركة
باباكي ولا ايه
• سما : معاكي حق .... المهم انها مش شركة بابا
• نهلة : صحيح ... عموا لسه مظهرش
• سما : لا
اكتفيت بحرفين .... اشعر بأن هناك ما سيحدث شيء سيغير مسار حياتي ...
• سما : وصلنا .... مش دي الشركة
• نهلة : ايوه هي دي ..... انت عارفه احنا مش في قسم واحد ..... وinterview هتكون فأماكن مختلفة
• سما : قولتيلي في التليفون الصبح
توجهنا لداخل المبني .... المنى فقط يبعث بداخلي الرعب فما بال المقابلة
استقبلتا فتاة تقريبا 25 تبدوا كعروسة الاطفال ..... انيقه ولكن انا واخوتي اكثر اناقة
جلسنا للحظات تهامسنا قليلا قبل ان اسمع اسمي بصوت تلك الفتاة
ــ انسة سما تقدري تتفضلي
قلقي وصل الى اقصى حد له وربما تجاوزها ...... وكان نهاية العالم اقتربت ... لا اعرف لماذا ابدوا خائفة .؟
انا بطبيعتي اخاف من المجهول ..... ولكني استخرت الله ...... ( يارب ساعدني )
دخلت حيث اشارة لي ( باربي ) انا لا اعرف اسمها واعتقد انه يجب ان يكون ( باربي )
كان يوجد 3 كراسي ورجلين فقط ... لم اكترث واقتربت
• سما : السلام عليكم
• ــ وعليكم السلام .... انسة سما مش كده
• سما : ايوه انا
• .....: انا الاستاذ شاذلي المدير التنفيذي للشركة .... وده الاستاذ صالح المستشار القانوني ..... واعتذر ليكي
بالنيابة عن الاستاذ علي المسؤل عن القسم اللي هتشغلي فيه هو هيتأخر نص ساعة مش اكتر
اين اختفوا 28 حرف ... ابدوا كالحمقاء لا اعرف ماذا يجب ان اقول
• سما : ................
• شاذلي : انسة سما .. عشان مطولش عليكي .... C,V بتاعك كويس جدا ، وخصوصا انك لسه جديدة في
مجال الشغل ، بالاضافة اني شوفت كام تصميم ليكي حلوين جدا ودي حقيقة لازم اقولها انت موهوبه
• سما : شكرا ..( اقسم لكم ابدوا كالبلهاء )
• صالح : عندك علم انك هتفضلي 6 شهور تحت التدريب
• سما : ايوه عارفه ..... ودي هتكون فرصة كويسه ليا اكيد
الوقت مر سربعا لم اشعر به ..... سؤلت واجبت ولم ابدوا كالبلهاء ( الحمد لله ) ثلاثتنا لم ننتبه لمرور الوقت الا عنما دخل هو
• علي : اسف على التأخير
اخر شيء اتوقعه ان ارى هذا الشخص هنا والان ....... ( اتكشفت؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ )
**********************
( نهلة )
دخول سما وترني بدون سبب محدد اشعر وكأن جميع النظار متجهه الى ...... اعجز عن التفكير ، وهذه الفتاه او ( باربي )
كما سمتها سما يبعث التوتر
صوت نفس الفتاة وهي تناديني بعث بداخلي القلق بجانب التوتر ( عشان خاطري مشوا الباربي دي من هنا )
• انسة نهلة تقدري تفضلي
• اوكيه
اشارة الى حجرة اخرى تبتعد عن سما بحجرتين تقريبا
سميت بالله ودخلت
• عبد الكريم : انسة نهلة مش كده .....
• نهله : ايوه انا
• كبد الكريم :اتفضلي استريحي
• ........ : متأخرتش مش كده
كنت على وشلك الجلوس ولكن صوته شل كل حواسي
من اين اتى هذا ..؟ رفعت عيني لأراه كما اعتدت ان اراه .... لم يتغير يظهر دائما من العدم
• عبد الكريم : لا متأخرتش ..... وادي يا ستي المسؤل عن القسم اللي هتشتغلي فيه وصل ... دلوقتي نقدر نبدأ المقابلة
• نهلة : ....................
***************************
( ريناد )
• رينا ........... رينا ......ريناد
هنا فقط التفت ووجهت كلامي الى صديقتي بل اكثر من مجرد صديقة
• ريناد : قولتلك 100 مرة اسمي ريناد .... رينا ده بينرفزني ..... وقولتلك لو قولتي رينا مش هرد عليكي
• فطيما : بس بس خلاص ..... ريناد ريناد انت حرة ..... ( بزعل ) بس انا بحب اسم رينا
• ريناد : فاطمة .... والله لو مسكتي انت عارفه ممكن اعمل ايه
• فطيما : عارفه ... عارفه .... ياساتر عليكي وبعدين انا اسمي فطيما مش فاطمة
• ريناد : اسمك بطه ارتحتي
• فطيما : ههههههههههه بايخه ..... امشي ياحجه امشي ده انتي الكلام معاكي ضايع
ابتسمت لها وانا اضمها ( اخبارك ايه )
• فطيما : لا بجد .... دلوقتي اللي افتكرتي
اعرف فطيما منذ 5 سنوات هي ليست من سكان القاهرة
يمكن لهذا السبب ...... لا يهم السبب ...... المهم ان فطيما هي الشخص الاقرب الي
• فطيما : اخبار الدراسة ايه
• ريناد : شغاله ..... غريبه جروبك فين المره دي
• فطيما : كلهم تقريبا مسافرين..... لسه موصلوش
• ريناد : احسن
• فطيما : حرام عليكي ..... والله دمهم خفيف جدا وخصوصا وليد .... بس انت اللي رفضه تتغرفي عليهم
وكانها توقفت عن الكلام ... تحرك شفتيها دون ان يصدر صوت
ذكر الاسم فقط ذكرني بالذي مضي ..... فما الذي سيحدث ان رأيت هذا الوليد ....... تريدين مني ان اتعرف على جروب
يضم بينه اكثر الاسماء كرها لدي
يا ليتك تصمتين ...... حتى اعود الى الواقع
• فطيما : ريناد انت كويسه ...... رينــــــــــــاد انت كويسه
• ريناد : ايوه كويسه ... كوـيٍــ ـسه .... يلا بينا المحاضرة قربت تبدأ
***************************
( محمود )
• مياده : واو يابابا ..... البيت بقي تحفه .... wonderful يجنن يجنن يجنن ..... تحفه فنيه ...... ياي Amazing
كلمات المدح من ميادة كانت تؤكد لي ان ما اراه حقيقة ان منزل ابي قد تحول الى شيء اخر .... ان منزلنا انا واميرتي قد
اصبح كما تمنينا
اااااااااااااااااه يا اميرتي لقد تحقق حلمك .... عودي لكي تتأكدي بنفسك..... تتأكدي بنفسك انني لم انساك ولم انسى حلمك
• مياده : عارف يا محمود نفسي في ايه
• محمود : ايه .....
• مياده : نفسي اكون مهندسة ديكور واغير البيت ده كله .....ارسم وارسم وارسم لحد متعب
• محمود : ............
لم اكن اعلم ان مرضك هو من يمنعك ..... كنت اصغر من ان استوعب ما تقولين ، ولكن لم انساه
لقد حققت كل احلامك ، اصبحت طبيب من اجلك لا بل اصبحت من اشهر الاطباءمن اجلك ...... غيرت البيت من اجلك ......
اسميت ابنتي مياده من اجلك ايضا
• مياده : بابا ..... بابا .... بابا .... بابا
• محمود : نعم ...... عايزه حاجه ياحببتي
• مياده : لا ابدا ... انت كويس
• محود : كويس... كويس
لا لست بخير اريد ان اصرخ واقول انني لست بخير ... مشتاق اليها ... مشتاق الى اميرتي ..... اشعر بجزء منها فوق الارض .... ( استغفر الله )
مشتاق اليك يااميرتي ....
مشتاق اليك يا امي .......
مشتاق اليك يا اختي .....
مشتاق اليك يا صديقتي .
مشــــــــــــتاق .... وقد مل الاشتياق مني
• مياده : بابا حبيبي ..لنت متأكد انك كويس
• محمود : كويس ... .بس محتاج اكون لوحدي... I'll go to my room ... شوفي البيت براحتك
هل شعوري بسبب وجودي في المنزل الذي ضمن سويا ... ام خيالات لاستطيع الغيش
اشعر بك قريبة مني الى حد الجنون ..... واشعر براحة لاحساسي انك قريبه
****************************
نهاية الفصل الثامن
|